Strona 1 z 1

Montaż Park Assist i czujniki 360 stopni

PostNapisane: 13 października 2020, 21:14
przez Tomektr
Cześć.
Wpadły na miejsce w końcu graty które kompletowałem od zeszłej zimy:

Obrazek

- Sterownik PLA Park Assist (5QA919298F od Passata B8, na zdjęciu jest D ale nie działała prawidłowo, prawdopodobnie zła parametryzacja. Sterownik musi być używany najlepiej od Golfa 7 lub Passata, jeśli będzie nowy to trzeba wgrać odpowiedni wsad, sterownik o tym numerze obsługuje hamowanie awaryjne w manewrze i jest to wersja Park Assist 3.0)
- dwa tylne czujniki ABS o numerach WHT 003 864 A lub B dla napędu FWD albo tylny prawy WHT 003 856 A lub B i tylny lewy WHT 003 857 A lub B dla napędu AWD (4x4). Trzeba sprawdzić jaki jest zamontowany w samochodzie, ja miałem dla FWD z końcówka B. Przed liftem były montowane bez żadnej litery chyba że był na pokładzie ACC
- dwa czujniki tylne czarne 5Q0919275B
- dwie wtyczki 4F0973703 czarne z kawałkiem wiązki (na zdjęciu już z wymienionymi przewodami na dłuższe)
- dwa czujniki przednie brązowe 5Q0919297A
- dwie wtyczki 4F0973703A brązowe z kawałkiem wiązki
- cztery koszyki do czujników 5G0919397B, 5G0919398B, 5G0919399F, 5G0919400F
- cztery pierścienie uszczelniające na czujniki, jeśli nie były przy używanych czujnikach 5Q0919133
- przycisk do uruchamiania systemu 5F0927143WHS
- 10szt konektorów 000979009E
- wtyczka i gniazdo 8pinowe 1J0973714 i 1J0973814
- 2szt konektorów 000979225E i 2szt 000979226
- przewody 4 odcinki po 10m (czujniki -> sterownik), 4 odcinki po 2m (wtyczka czujnika -> wiązka zderzaka), 2 odcinki po 2m (przycisk -> sterownik)
- taśma izolacyjna samochodowa TESA parciana gładka i z meszkiem
- taśma samochodowa dwustronna Technicqll
- wykrojnik do otworów 26,2mm

Jest to przejście z systemu PDC (8 czujników) na system PLA3.0 (12 czujników). Zanim zacząłem ciągnąć przewody, wiercić otwory itp cały system przetestowałem na krótko, dopiero trzeci sterownik działał w 100%:

Obrazek


Zacząłem od przycisku w panelu środkowym. Panel trzyma się na 7 zatrzaskach, trzy na dole, dwa u góry i po jednym po bokach.

Obrazek

Obrazek

Zasilanie przycisku ESC w prawym module z czerwoną wtyczką bierzemy z modułu lewego z czarną wtyczką:
- masa z czarnej wtyczki 10pinowej z pinu 1 do czerwonej wtyczki 10pinowej do pinu 1 i 8, przewód brązowy na zdjęciu
- z czerwonej wtyczki 10pinowej pin 7 łączymy z pinem 3 we wtyczce 26pinowej sterownika (przycisk systemu), przewód fioletowy na zdjęciu
- z czerwonej wtyczki pin 6 łączymy z pinem 4 we wtyczce 26pinowej sterownika (podświetlenie systemu), przewód szary na zdjęciu
Niestety przycisk ESP ma tylko jedną diodę, czerwoną, brak pomarańczowej. W powyższym połączeniu w nocy przycisk nie jest podświetlony, zapala się na czerwono podczas aktywacji systemu. Jak przerobię na dwu kolorowy to napiszę co i jak czyli czerwony po włączeniu świateł a pomarańczowy po aktywacji systemu.


Następny krok to instalacja w tylnym zderzaku. Jak ściągnąć zderzak to radzę zajrzeć do pliku D3E804FD5E1-General_body_repairs__exterior który jest na forum.

Najpierw dołożyłem dwie wtyczki 4F0973703 (czarne) czujników po przez wlutowanie się w przewód plusowy i minusowy w istniejącej wiązce.

Obrazek

Czujniki są zasilane równolegle.
- plus pin 1
- sygnał to pin 2
- masa to pin 3

Przewód z pinu 2 w wtyczkach czujników doprowadzamy do głównej wtyczki wiązki. Musimy wymienić główną wtyczkę z 6pinowej na 8pinową 1J0973714. Niestety piny żeńskie trzeba przelutować na te które były w komplecie z wtyczką 8pinową bo te z wtyczki 6pinowej nie pasowały do wtyczki 1J0973714.

Obrazek


We wtyczce męskiej czyli po stronie samochodu piny z wtyczki 6pinowej pasowały i wystarczy tylko przełożyć do wtyczki 1J0973814.

Obrazek

Kolejny krok to poprowadzenie dwóch przewodów sygnałowych od głównej wtyczki zderzaka 8pinowej do sterownika do wtyczki 26pinowej:
- czujnik lewy to pin 2 z wtyczki 3pinowej do pinu 19 wtyczki 26pinowej sterownika
- czujnik prawy to pin 2 z wtyczki 3pinowej do pinu 8 wtyczki 26pinowej sterownika

Przewody wchodzą do środka po prawej stronie i idą pod tapicerką tylnego pasa bagażnika, lewego tylnego nadkola i lewego progu i wychodzą pod kierownicą tam gdzie jest umieszczony sterownik.

Obrazek

Demontaż tapicerki przebiega w następującej kolejności:
-tylny pas bagażnika
-tylna kanapa
-plastik przy słupku C przy oparciu tylnej kanapy na którym leży pas bezpieczeństwa
-plastik górny (jasne) słupka C
-próg (idą w całości przez drzwi przednie i tylne)
-boczna tapicerka bagażnika
Ściągawka D3E804FD5CF-Bodywork_-_Interior_fitting_work


Teraz kolej na otwory na czujniki.

Obrazek

Otwory muszą być w takim miejscu aby po wklejeniu czujników z koszykami nie kolidowały one z mocowaniem zderzaka. Użyłem do tego wykrojnika 26.2mm od chińczyków. Położenie czujników:

Obrazek

Obrazek

Miejsce na taśmę odtłuszczamy. Koszyków w miejscu przyklejenia taśmy nie malować.

Obrazek

Czujniki muszą być usytuowane jak najbardziej w poziomi (nie musi być to aptekarska dokładność, ja robiłem to na oko odnosząc się do czujników tylnych)

Obrazek

Gotowy zderzak:

Obrazek

Zderzak przedni przygotowujemy w podobny sposób z tą różnicą że nie musimy zmieniać głównej wtyczki tylko dokładamy dwa przewody sygnałowe od czujników bo mamy już wtyczkę 8pinową z dwoma wolnymi miejscami. Wykorzystujemy tam po dwa konektory 000979225E i 000979226. Montowane są brązowe czujniki 5Q0919297A i brązowe wtyczki 4F0973703A

Obrazek

Połączenie przedniego zderzaka ze sterownikiem:
- czujnik lewy to pin 2 z wtyczki 3pinowej do pinu 2 wtyczki 18pinowej sterownika
- czujnik prawy to pin 2 z wtyczki 3pinowej do pinu 13 wtyczki 18pinowej sterownika

Przewody poprowadzone są pod podstawą akumulatora i za nim wchodzą do kabiny:

Obrazek

Obrazek


Oraz miejsce przejścia od strony kabiny (tam gdzie widać zielony szpikulec)

Obrazek


Usytuowanie sterownika (w moim przypadku 5QA919298D) oraz wtyczek

Obrazek


Po złożeniu i podłączeniu wszystkiego czas na kodowanie. Kodowałem OBD11.
WAŻNE: Po ponownym podłączeniu akumulatora i włączeniu silnika wyskoczą błędy na zegarach od hamulców, ciśnienia opon, czujników parkowania, czujnika kąta skrętu itp. Należy nie wyłączać silnika, odczekać z 2min, zrobić parę pełnych obrotów kierownicą i wszystko wróci do normy. Następnie wykasować zapisane błędy w sterownikach i wtedy przystąpić do kodowania.

Kodowałem w takiej kolejności:

1. Sterownik 01 Silnik --> Długie kodowanie --> Bajt 3 bit 5 aktywować
2. Sterownik 03 Hamulce --> Długie kodowanie --> Bajt 26 bit 5 i 7 aktywować --> Bajt 27 bit 1 aktywować
3. Sterownik 17 Zestaw Wskaźników --> Długie kodowanie --> Bajt 5 bit 4 dezaktywować --> Bajt 13 bit 0-2 aktywować (bajt 13 musi mieć wartość 01)
4. Sterownik 44 Układ wspomagania kierowcy --> Długie kodowanie --> Bajt 0 bit 1 aktywować
5. Sterownik 76 Sygnalizacja przy parkowaniu --> Długie kodowanie w normalnym trybie (nie binarnym) --> Tu ustawiamy już indywidualnie, zależy co mamy w samochodzie np. rodzaj skrzyni, czy jest hak, układ kontroli ruchu poprzecznego itp.

Po zakodowaniu wyskakiwał mi błąd w sterowniku 76 oraz komunikat na zegarach "Asystent nie dostępny". Pomogło przejechanie z 200m aby sterownik się zaadaptował i system zadziałał.

I jest tak :mrgreen: :

Obrazek

Obrazek

Jeśli ktoś się zdecyduje to polecam przeczytać instrukcję od Ateci rozdział poświęcony Park Assist

Na koniec popisowa akcja lakiernicza pewnej lakierni ASO, miał być Red Desire a wyszedł... :mrgreen:

Obrazek

Koniec końców dali radę co prawda w 98% ale może być :brawo:

Pozdrawiam i służę pomocą :-D

PS Wyprzedzając nie których wypowiedzi, zamontowałem to bo miałem takie widzimisię, bo lubię, bo mnie stać, bo nie mam co robić z kasą, lubię jak samochód myśli za mnie itp :mrgreen: no i oczywiście potrafię zaparkować sam i nie sprawia mi to najmniejszego problemu :mrgreen:

Edit: mm.max
Instrukcja montażu dostępna również w dziale download i pod linkiem
Leon 5F PLA 3.0 retrofit montaż park assist
Dziękujemy Tomektr, za stworzenie manuala

Re: Montaż Park Assist i czujniki 360 stopni

PostNapisane: 13 października 2020, 21:17
przez weuek
Ale żeby lakierować w aso to nie przyszłoby mi do głowy (chyba że z czyjegoś OC). A pewnie i tak sami nie lakierują, jeno zlecają podwykonawcy.

Re: Montaż Park Assist i czujniki 360 stopni

PostNapisane: 13 października 2020, 21:21
przez Tomektr
Te ASO ma swoją lakiernie :D

Re: Montaż Park Assist i czujniki 360 stopni

PostNapisane: 14 października 2020, 08:10
przez mm.max
Tomektr, hehehe domyślałem się (po kilku twoich wpisach - zapytaniach na forum) od że coś kombinujesz "na grubo"

Ale żeby aż coś takiego .... po co Ci to ... tyle hajcu wydawać ... nigdy tego nie użyjesz może na lekcję parkowania powinieneść iść :D


A tak na poważnie GRATKI :brawo: :piwko: :) choć myślałem że pójdziesz jeszcze grubiej np. TopView bazując na ATECA ?

Może jednego moda wspólnie zrobimy :) Ja planuję na zimowo/wiosenny okres asystenta martwego pola + asystent wyjazdu z miejsca parkingowego (bo też nie umiem wyjeźdzać)

Re: Montaż Park Assist i czujniki 360 stopni

PostNapisane: 14 października 2020, 08:44
przez Tomektr
mm.max, myślałem TopView ale jest mało informacji o tym chyba. No i musiałbym zrobić pokrętło do trybów jazdy jak w Atece bo brakuje miejsce na przyciski. Hyy :co: teraz na to wpadłem :D

Co do Asystenta martwego pola to właśnie zaczynam zbierać informacje i mam dylemat czy iść w kierunku drugiej generacji 5Q0 czy trzeciej 2Q0.

Wiem że nie będę tego często używać, może druga połówka, ale wolę mieć niż nie mieć :mrgreen:

Re: Montaż Park Assist i czujniki 360 stopni

PostNapisane: 14 października 2020, 08:47
przez mm.max
Tomektr napisał(a):2Q0.
Tylko 2Q - choć ceny radarów kosmos.
Ale trzeba zacząć "od tyłu" czyli kabelki, lustra itp radary na deser :)

Re: Montaż Park Assist i czujniki 360 stopni

PostNapisane: 14 października 2020, 08:51
przez Tomektr
Opis połączeń 2Q0 już mam

Re: Montaż Park Assist i czujniki 360 stopni

PostNapisane: 14 października 2020, 08:53
przez mm.max
Lustra w ASO w dobrych pieniądzach są + kabelki gotowe widziałem kiedyś u ryżowych braci, tylko parę plastików i nieszczęsne radary :)

BTW
Spróbuj z twojej relacji zrobić PDFa bo zdjęcia mają tendencję do "gubienia się" na serwerach wiec zostało by dla potomności :)

Re: Montaż Park Assist i czujniki 360 stopni

PostNapisane: 14 października 2020, 09:04
przez Tomektr
Lustra pasują od Arony więc używki mogą być chyba że cena w ASO jest naprawdę dobra. Wiązki widziałem ale do 5Q0 ale to wystarczy przemieniać piny miejscami.

Pdfa zrobię ale jest jakiś forumowy serwer żeby to umieścić? Było by wtedy więcej zdjęć

Re: Montaż Park Assist i czujniki 360 stopni

PostNapisane: 14 października 2020, 09:19
przez mm.max
Tomektr napisał(a):Pdfa zrobię ale jest jakiś forumowy serwer żeby to umieścić? Było by wtedy więcej zdjęć

Jak będziesz miał gotowego PDFa zastanowimy sie jak to podwiesić :)
Lustra do Arony nowe kosztują ok. 200 PLN szt. (w zależności od rabatów jakie masz w ASO) za to na aledrogo bywają w tej cenie i wyżej używane
:) Chyba że trafisz kogoś kto nie wie co sprzedaje :)

Re: Montaż Park Assist i czujniki 360 stopni

PostNapisane: 14 października 2020, 17:01
przez tatian
mm.max wciąż szukam kogos kto mi pomoże z takim modem blind spot z VW [emoji3]

Wysłane z mojego SM-G986B przy użyciu Tapatalka

Re: Montaż Park Assist i czujniki 360 stopni

PostNapisane: 14 października 2020, 18:08
przez bzykofm
Ciekawe czy 1P da rade zamontować :mrgreen: W golfie VI można :-D

Re: Montaż Park Assist i czujniki 360 stopni

PostNapisane: 15 października 2020, 07:38
przez hoozgo
Gratulacje za pięknego moda. Roboty wydaje się w brud ale satysfakcja musi być ogromna. A jak wyglądają koszty?
Offtop - widziałem na zdjęciach poliftowej Ateci, że wsadzili tam najnowszą jednostkę multimedialną a deska rozdzielcza jest prawie taka sama jak w Leonie - ciekawe czy kiedyś będzie wykonalne przeszczepić ten system do Leonów;)

Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka

Re: Montaż Park Assist i czujniki 360 stopni

PostNapisane: 15 października 2020, 08:08
przez mm.max
Tomektr, a nie myślałeś o tym aby przeszczepić piktogram asystenta parkowania w miejsce twojego przycisku? Np. z Ateci tylko trzeba by pobawić się w obróbkę plastiku aby go dopasować :)

tatian napisał(a):mm.max wciąż szukam kogos kto mi pomoże z takim modem blind spot z VW

Daj na PW w czym dokładnie masz problem :)

Re: Montaż Park Assist i czujniki 360 stopni

PostNapisane: 15 października 2020, 10:16
przez ma16
Piktogramy na przyciskach sa wypalane laserowo.

Re: Montaż Park Assist i czujniki 360 stopni

PostNapisane: 15 października 2020, 10:26
przez Tomektr
mm.max, od Ateci nie pasuje bo jest w lewym module i jest to pierwszy przycisk ten zaokrąglony :| Wiem że wypalaja ale nie wiem jak tego szukać, pewnie słabo szukałem, jak ktoś wie co i gdzie to namiar mile widziany

Re: Montaż Park Assist i czujniki 360 stopni

PostNapisane: 15 października 2020, 11:14
przez mm.max
Tomektr napisał(a):od Ateci nie pasuje bo jest w lewym module i jest to pierwszy przycisk ten zaokrąglony

Ty zdolny jesteś więc zająłbym się obrobieniem tego plastiku (zewnętrznego przykrywającego przycisk) tak aby dopasować go do wymiaru obecnego przycisku - cyk podmianka wtedy (nawet na klej zamiast zaczepów)

Re: Montaż Park Assist i czujniki 360 stopni

PostNapisane: 26 października 2020, 20:18
przez Tomektr
hoozgo, 800-850zł, mogło być mniej jak bym np kupił nie oryginalne wtyczki czujników, używane koszyki czujników

-- 26 października 2020, 20:18 --

Udało się zrobić przycisk dwu kolorowy od Park Assist, potrzebne były trzy moduły. Fabryczny prawy 5F0919234B czyli od samych poduszek, 5F0927137 czyli lewy z samym Start/Stop oraz prawy 5F0927143 z ESP.

Obrazek

Trzeba moduły rozebrać i zrobić podmianki komponentów, potrzebne są gniazda, płytki i gumki z modułów 5F0919234B i 5F0927137 oraz prawy pusty przycisk z 5F0127137 aby wygrawerować odpowiednią ikonę. Wszystko wkładamy do obudowy modułu 5F0927143.

Obrazek

Po złożeniu mamy gotowy moduł z dwiema wtyczkami (6pinów i 10pinów) oraz przyciskiem dwu kolorowym

Obrazek



Teraz instalacja elektryczna

Obrazek

Przewody które były opisane w pierwszym poście przekładamy do nowej wtyczki (6pinowej pomarańczowej na zdjęciu 8W0971636B):

-pin 1 masa z czarnej wtyczki 10pinowej z pinu 1
-pin 2 oświetlenie główne (czerwone) z czarnej wtyczki 10pinowej z pinu 2
-pin 4 z pinem 4 we wtyczce 26pinowej sterownika (podświetlenie systemu pomarańczowe)
-pin 5 z pinem 3 we wtyczce 26pinowej sterownika (przycisk systemu)


Po złożeniu efekt jest taki:

Obrazek

WAŻNE !! !! !!
Jak ktoś będzie chciał grawerować przycisk który będzie podmieniony z przyciskiem ESP lub Otwieranie pokrywy bagażnika od Ateci w prawym module to do tego celu musi być użyty przycisk prawy z lewego modułu i tylko ten bo przyciski NIE SĄ SYMETRYCZNE !! !! !!

Mając w zapasie wolny lewy przycisk z modułu 5F0927137 postanowiłem wygrawerować logo FR i podmienić go z "MODE". Taki powinien być wstawiany przez fabrykę.

Projekt uważam za wyczerpany :mrgreen:

Re: Montaż Park Assist i czujniki 360 stopni

PostNapisane: 3 listopada 2020, 08:14
przez vztxpl
Jeżeli chodzi o martwą strefę, to wrzucam link do luster z arony:
https://www.auto-store24.com/vendite-on ... isori-5832
Myślę, że 25 euro, to dobre cena.

Re: Montaż Park Assist i czujniki 360 stopni

PostNapisane: 3 listopada 2020, 09:08
przez Tomektr
vztxpl, jak na zamienniki to normalna

Re: Montaż Park Assist i czujniki 360 stopni

PostNapisane: 1 maja 2023, 14:03
przez grabania
Muszę się pochwalić bo u siebie również rozpocząłem instalację ;) Czujniki i koszyki samodzielnie polakierowałem i jestem zadowolony w 90% (wyszło nieco ciemniej niż lakier na samochodzie). Niemniej instalacja z przodu zainstalowana, wiązki aż do kostki 8-pinowej porobione, jednak nie zakupiłem konektorów 000979226E (męskie do 8-pinowej kostki) i utknąłem. Na szczęście do ich instalacji wystarczy ściągnąć nadkole i powinienem bez większych problemów uzupełnić wiązkę. Tył zostawiam sobie na jutro i pojutrze :mrgreen:

Obrazek
Obrazek

Re: Montaż Park Assist i czujniki 360 stopni

PostNapisane: 1 maja 2023, 20:44
przez Tomektr
:brawo:

Re: Montaż Park Assist i czujniki 360 stopni

PostNapisane: 24 czerwca 2023, 10:29
przez grabania
Przestroga dla innych zainteresowanych tą modyfikacją - nie kupujcie czujników z Aliexpress. Chciałem przycwaniakować i oszczędzić parę groszy. Efekt jest taki, że 3 na 4 kupione tylne czujniki nie działają i wyrzucają błędy otwartego obwodu, przez co całkowicie tylne czujniki parkowania przestają działać :evil: Po wypięciu nowych czujników i wyczyszczeniu błędów wszystko wraca do normy. Zamawiam używane z Allegro i miejmy nadzieje, że to rozwiąże wszystkie problemy.

Obrazek

Re: Montaż Park Assist i czujniki 360 stopni

PostNapisane: 24 czerwca 2023, 12:04
przez Tomektr
a jak rozwiązałeś sprawę przycisku do uruchamiania Park Assist?

Re: Montaż Park Assist i czujniki 360 stopni

PostNapisane: 24 czerwca 2023, 12:11
przez grabania
Tomektr napisał(a):a jak rozwiązałeś sprawę przycisku do uruchamiania Park Assist?


Dokładnie tak samo jak Ty. Zdjęcie dosyć ciemne wyszło i nie widać na nim ale mam przełożony prawy przycisk lewej strony w miejsce przycisku od wyłączania ESP + przełożone wnętrza do dwukolorowego podświetlenia. Został jeszcze grawer, ale bez niego da się żyć ;)

Dodatkowe info w sprawie graweru - rok temu kontaktowałem się z firmą z Gdańska o nazwie Zagrawerowani (https://zagrawerowani.pl/) czy w ogóle podjęli by się takiego zadania. Poprosili mnie o plik PDF z grafiką wektorową graweru i wycenili taką usługę na 130zł za 2 przyciski.