Strona 1 z 2

Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 19 lutego 2022, 12:51
przez grabania
Cześć wszystkim!

Od jakiegoś czasu przymierzam się do zainstalowania w swoim Leonie asystenta martwego pola. Ciężko znaleźć gotowy poradnik do Leona, więc postanowiłem zebrać wszystkie informacje które uda mi się znaleźć w sieci i umieścić je w jednym miejscu. Jeśli ktoś u siebie przeprowadzał tą modyfikację i byłby chętny żeby podzielić się informacjami również będę mega wdzięczny. Docelowo temat chciałbym przerobić na poradnik, ale na to jeszcze przyjdzie czas :wink:

Lista części

  • 1x 5Q0907686C - Sterownik master (czujnik od strony pasażera)
  • 1x 5Q0907685C - Sterownik slave (czujnik od strony kierowcy)
  • 1x 5G6907455 - Uchwyt sterownika (od strony pasażera)
  • 1x 5G6907456 - Uchwyt sterownika (od strony kierowcy)
  • 1x 6F0857522 - Lusterko z diodą (z Arony, od strony pasażera)
  • 1x 6F0857521 - Lusterko z diodą (z Arony, od strony kierowcy)

Dodatkowa informacja dla posiadaczy przedliftów - podobno oryginalne czujniki obrotów (ABS) w tylnych kołach potrafią świrować po zainstalowaniu BSD. Należy je wymienić na wersje z poliftów: 2x WHT 003 864 B lub 2x WHT 003 864 C lub zamiennik 2x ATE 24.0711-6337.3 (strona lewa i prawa).

Okablowanie

Istnieją gotowe zestawy do kupienia na Aliexpress, jednak doszły mnie słuchy że ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Staram się namierzyć kody niezbędnych konektorów i złączek - gdyby ktoś miał lepsze informacje na ten temat będę wdzięczny za poprawę.

  • 2x 02T-JWPF-VSLE-S - 2-pinowe złącze do lusterka
  • 4x SWPR-001T-P0.25 - styki do złącza do lusterka
  • 2x 1J0973714 albo 4H0973714 - 8-pinowe złącze do sterownika, nie potrafię ustalić które
  • 12x konektor F150 lub 000979131E - styki do złącza do sterownika, można szukać ich pod jedną lub drugą nazwą

Na schemacie poniżej jest oznaczonych znacznie więcej połączeń. Niestety nie potrafię namierzyć czy są to już istniejące złącza do których należy tylko dołożyć konektory czy trzeba instalować nowe.

Złącza w lusterkach nie są standardem VAGowym tylko złączami JST. Ciężko je znaleźć w sieci, udało mi się namierzyć jeden sklep: https://www.conrad.pl/p/obudowa-meska-na-kabel-jst-02t-jwpf-vsle-s-ilosc-pinow-2-1-szt-741925 oraz https://www.conrad.pl/p/styki-do-zaciskania-jst-swpr-001t-p025-ilosc-pinow-1-1-szt-742033

Schematy

Znalazłem schemat podłączenia do Golfa MK7. Nie mam niestety wiedzy czy takie podłączenie zapewni działanie systemu. Jeśli ktoś instalował u siebie i jest w stanie potwierdzić że wszystko jest ok to, bez zmian, będę mega wdzięczny:

Obrazek

Kodowanie

Do tego etapu jeszcze nie dotarłem, ale prawdopodobnie kodowanie z Golfa powinno załatwić sprawę. Doczytałem również że może być wymagana adaptacja sterowników, do czego OBD11 nie wystarcza. Ktoś może wypowiedzieć się w tym temacie?

Źródła

Lista źródeł z których korzystałem podczas tworzenia tej listy:


Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 19 lutego 2022, 14:49
przez tatian
Forum VW GVI Tomek Wawa zapytaj jego, zresztą jest też taki temat, bo sam przymierzałem się do montażu w G VII.

Wysłane z mojego SM-G996B przy użyciu Tapatalka

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 18 marca 2022, 11:22
przez papaleo
Jak juz Sie szarpnołej to dlaczego na 5Q0 a nie 2Q0?

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 18 marca 2022, 11:30
przez grabania
papaleo napisał(a):Jak juz Sie szarpnołej to dlaczego na 5Q0 a nie 2Q0?


Możesz rozwinąć swoją myśl lub ewentualnie przytoczyć jakieś linki? Jakiekolwiek instrukcje w internecie dot. Golfów lub Leonów które udało mi się znaleźć zawierają w sobie czujniki 5Q0. Myślę że nawet pełny kod tych czujników mógłby być przydatny żebym sam mógł czegoś poszukać

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 18 marca 2022, 13:06
przez papaleo
Np.2Q0907686B
Cena podobna itak.

Tak polecaja na zagranicznych forach.

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 15 kwietnia 2022, 22:26
przez grabania
Informacja dla potomnych - sterowniki 2Q0 są montowane w VW od 2019/2020 roku, wcześniej były montowane 3Q0 lub 5Q0. Nie wiem jak inne marki, sprawdzałem w ETKA wyłącznie wyposażenie Golfów i Arteonów.

-- 15 kwietnia 2022, 23:24 --

Posprawdzałem trochę ETKA i okazało się, że Arona również ma montowane sterowniki 2Q0 od 2021 roku, więc stwierdziłem że może to mieć sens. Podkuszony sugestią papaleo zakupiłem sterowniki 2Q0 zamiast 5Q0. Pech chciał że wcześniej zamówiłem uchwyty pod Golfa MK7, które są dosyć spore i prawdopodobnie pasują jak ulał pod sterowniki 5Q0. Będę pewnie musiał coś porzeźbić :wink:

Obrazek

Lusterka oraz złącza do lusterek również kupione, pozostało mi jeszcze dokupić kable i dodatkowe złączki.

Obrazek

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 16 kwietnia 2022, 15:40
przez tatian
Jeszcze nie tak dawno można było kupić za grosze całą wiązkę na ali ok. 150 zł. Teraz cena pewnie x2. Nie wiem jak to jest rozwiązane w leonie, ale w GVII przeciągnięcie wiązki przez drzwi to mission impossible jak dla mnie. Przeciągnięcie przez lusterko dodatkowych przewodów do szkła też nie należy do łatwych i prościej było zmienić całe lusterka. Niestety przez to co się teraz dzieje cena tego moda do co ja niej x 2.
Trzymam kciuki żeby Ci się udało. Wiązkę można zrobić samemu, ale zajrzyj na forum G VI jest tam między innymi Tomek wawa, ew. WuBu może Ci pomogą wiązkę zrobić za grosze.

Wysłane z mojego SM-G996B przy użyciu Tapatalka

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 16 kwietnia 2022, 16:36
przez Tomektr
Pamiętaj że wiązka do 2q0 jest inna niż do 5q0. Bodajże innaczej są rozpisane piny i chyba jest jedna żyła więcej między radarami. Czytalem o tym na hiszpańskim forum. Podaj numery gratów które do tej pory kupiłeś

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 6 czerwca 2022, 17:39
przez grabania
Tomektr napisał(a):Pamiętaj że wiązka do 2q0 jest inna niż do 5q0. Bodajże innaczej są rozpisane piny i chyba jest jedna żyła więcej między radarami. Czytalem o tym na hiszpańskim forum. Podaj numery gratów które do tej pory kupiłeś


Dzięki za uwagę, poszukam po internecie i jak coś znajdę na temat innych pinów to na pewno tutaj zamieszczę.

Lista aktualnych zakupów:


W pierwszym wpisie na samej górze omyłkowo zamieściłem inne numer złącza do lusterek, a niestety nie mam możliwości edycji posta. Potrzebne jest żeńskie, nie męskie złącze. Co do samego złącza i zamówienia z tego sklepu internetowego Conrad nie mam zastrzeżeń, wszystko pasuje jak ulał, zamówienie zrealizowane w przeciągu 2 dni.

-- 17 kwietnia 2022, 11:23 --

Znalazłem taki diagram, myślę że mówi sam za siebie

Obrazek

Żródło: https://www.drive2.com/l/608053570733887823/

-- 18 maja 2022, 10:07 --

Ciąg dalszy kompletowania części...

W końcu zmobilizowałem się i kupiłem niezbędne okablowanie. Żeby zaspokoić swój pedantyzm kupiłem kable w odpowiedniej kolorystyce zgodnej ze schematem z Golfa (wiem, wiem - inne radary, inne kable, nie będzie tak jak powinno być... trudno :-) ) Kupiłem mocno na wyrost, prawdopodobnie będzie mnie czekać instalacja tego samego systemu u znajomego.

Obrazek

Przygotowałem sobie również taki ładny schemat podłączenia (Conn. jest dodatkową kostką którą będę dokładać w okolicy tyłu samochodu żebym mógł w partiach położyć kable, kolory dodane żeby ładnie odróżnić przewody od siebie). Ważne - schemat podłączenia jest dla radarów zaczynających się na 2Q0. W 5Q0 przewody do obydwóch lusterek (zielone) wychodzą z slave!

Obrazek

Do tego niezbędne konektory i kostki:


Dodatkowo w drzwiach jest moduł, który zawiera uchwyt na kostkę łączącą lusterko z czujnikami. Niestety w polskiej dystrybucji wtyczka jest dosyć droga, więc zdecydowałem się na zakup z aliexpress. Kod wtyczki to 8E0972763. Załączam zdjęcie w którym zaznaczone jest miejsce na kostkę.

Obrazek
(zdjęcie zapożyczone z forum Golfa)

Teraz pozostało czekać aż wszystko przyjedzie i rozpocząć montaż!

-- 6 czerwca 2022, 18:39 --

Kolejna porcja aktualizacji - dotarły wtyczki 8E0972763 od ryżowych braci (wyglądają jak OEMy, a są kilkukrotnie tańsze). Niestety okazało się, że w zestawie była tylko męska część. Nie pozostało nic innego niż czekać kolejne parę tygodni na paczkę z Chin z żeńskimi wtyczkami 4B0972623.

Obrazek
Obrazek

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 8 czerwca 2022, 18:32
przez Yamakasi
Ha może ktoś za opłatą mi to zamontuje :)

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 22 września 2022, 12:13
przez przem_polo
Witam
Co udało Ci się już zrobić, bo dawno aktualna nie było.

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 2 października 2022, 07:15
przez Yamakasi
Yup. Ja bym się pisał nadal na odpłatną przeróbkę :) Blind Spot i grzanie gucia to dwie rzeczy których naprawdę mi w aucie brakuje.

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 14 stycznia 2023, 05:35
przez Digress
Ja znalazłem coś takiego . Gotowe z montażem posiada BSD
https://allegro.pl/oferta/seat-leon-5f-elektrycznie-skladane-lusterka-montaz-9349760193
8)

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 14 stycznia 2023, 09:58
przez grabania
Digress napisał(a):Ja znalazłem coś takiego . Gotowe z montażem posiada BSD
https://allegro.pl/oferta/seat-leon-5f-elektrycznie-skladane-lusterka-montaz-9349760193
8)


W opisie jest „Za dodatkową opłatą możliwość doposażenia o asystenta martwego pola (Side Assist / Blind Spot Detection).” :wink: ciekawi mnie tylko co wchodzi w skład dodatkowych kosztów - tylko szkło do BSD + wiązka czy również sterowniki pod zderzak. Ciekawy jest tez ten dodatkowy koszt, bo jeśli to 3000zł extra to ja podziękuję :-D

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 14 stycznia 2023, 13:06
przez tatian
Zapytaj. Eldar to dobra firma, ale nie jest tania.

Wysłane z mojego SM-S906B przy użyciu Tapatalka

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 15 stycznia 2023, 23:08
przez Digress
Właśnie zadałem pytanie jaka cena dołożenia samego doposażenia o asystenta martwego pola .
Dzień dobry,
W Leonie nie było side Assist.
Ludzie na forach robią rzeźby na uchwytach z golfa ale ja nie podejmuje się tego.
Pozdrawiam,
Krystian

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 19 stycznia 2023, 09:20
przez Yamakasi
Ja tam aż takie rzeźby nie widzę w tym. ;)

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 20 stycznia 2023, 10:16
przez mm.max
Yamakasi napisał(a):Ja tam aż takie rzeźby nie widzę w tym.

Krystian z Eldaru strasznie dramatyzuje - skoro BSD jest w Aronie oraz niemal w całej grupie VAG na platformie MQB wiec do Leona też można zamontować - zwłaszcza iż takie realizacje już są w PL i Europie.
Najdłużej schodzi ze skompletowaniem części - montaż nie powinien być zbyt trudny :)

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 20 stycznia 2023, 10:22
przez grabania
mm.max napisał(a):Krystian z Eldaru strasznie dramatyzuje - skoro BSD jest w Aronie oraz niemal w całej grupie VAG na platformie MQB wiec do Leona też można zamontować - zwłaszcza iż takie realizacje już są w PL i Europie.
Najdłużej schodzi ze skompletowaniem części - montaż nie powinien być zbyt trudny :)


Jest to o tyle zabawniejsze, że w ofercie dla Leona 5F mają Webasto i pACC, które nigdy nie były dostępne dla tego modelu :wink:

Dla ciekawskich - wszystkie części mam już skompletowane tylko czekam na trochę lepszą pogodę aby się za to zabrać. W planach mam jeszcze zrobienie PLA3.0, więc czeka mnie sporo rozbierania samochodu :mrgreen:

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 20 stycznia 2023, 10:29
przez mm.max
grabania napisał(a):Dla ciekawskich - wszystkie części mam już skompletowane tylko czekam na trochę lepszą pogodę aby się za to zabrać

Daj znać jak Ci pójdzie.
Ja dopiero zaczynam szukać części na spokojnie....

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 20 stycznia 2023, 12:39
przez Tomektr
A robicie na 2Q0 czy na 5Q0?? Ja po zamontowaniu PAL 3.0 trochę odpuściłem bo nie było czasu ale w tym roku to już na pewno coś dołożę :-D Szyba z kamerą LA już 2 lata leży na strychu i czeka :mrgreen:

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 21 stycznia 2023, 13:24
przez Yamakasi
mm.max napisał(a):
Yamakasi napisał(a):Ja tam aż takie rzeźby nie widzę w tym.

Krystian z Eldaru strasznie dramatyzuje - skoro BSD jest w Aronie oraz niemal w całej grupie VAG na platformie MQB wiec do Leona też można zamontować - zwłaszcza iż takie realizacje już są w PL i Europie.
Najdłużej schodzi ze skompletowaniem części - montaż nie powinien być zbyt trudny :)


Ja bym to pomodził zwłaszcza pod kątem żony, która jest niższa i mniej widzi w lusterkach i sama o sobie mówi, że jest pierdołowata za kółkiem> Faktem jednak jest, że prowadzi super ostrożnie i jest jedynym kierowcom, przy którym mogę się przespać podczas jazdy.

Jakby ktoś w Krakowie był kto by (oczywiście odpłatnie) zrobił mi Blind Spot to bym :kissass: Rodzice mają w T-Roc i top draństwo naprawę się sprawdza na wielopasmowych drogach i ulicach. Cały czas mnie zastanawia czemu w Leonie, nawet FL nie było elektrycznych foteli i Blind Spot, jako opcji. Za to drugie zapłaciłbym z pocałowaniem ręki.

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 21 stycznia 2023, 17:53
przez kapitan silver
Yamakasi napisał(a): Cały czas mnie zastanawia czemu w Leonie, nawet FL nie było elektrycznych foteli i Blind Spot, jako opcji. Za to drugie zapłaciłbym z pocałowaniem ręki


Mnie się wydaje że elektryka foteli to była bo osobiście takiego oglądałem import szwajcaria

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 21 stycznia 2023, 21:10
przez Yamakasi
Kurcze nigdy takowego nie widziałem ani nawet nie widziałem w konfiguratorze. Obecny Leon chyba też nie ma elektryki (nie dam się pociąć za to)

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 21 stycznia 2023, 22:23
przez papaleo
kapitan silver napisał(a):
Yamakasi napisał(a): Cały czas mnie zastanawia czemu w Leonie, nawet FL nie było elektrycznych foteli i Blind Spot, jako opcji. Za to drugie zapłaciłbym z pocałowaniem ręki


Mnie się wydaje że elektryka foteli to była bo osobiście takiego oglądałem import szwajcaria


El.fotel kierowcy byl ale bez pamięci.

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 22 stycznia 2023, 01:10
przez Yamakasi
OOOOO. No to zaskoczenie, ale w Cebulandii to chyba nigdy nie był dostępny.

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 23 stycznia 2023, 10:38
przez mm.max
Tomektr napisał(a):A robicie na 2Q0 czy na 5Q0

Ja będę się przymierzał do 2Q0

Yamakasi napisał(a):OOOOO. No to zaskoczenie, ale w Cebulandii to chyba nigdy nie był dostępny.

Patrzę na stare cenniki jakie mam na kompie - był dostępny w wersji po FL.

PFZ Pełna elektryczna regulacja fotela kierowcy – 1229PLN (rok 2017)

Do tego trzeba było kupić fotele full skóra lub alcantara wraz z pakietem zimowym.
Zapewne usunięto to z czasem z braku zainteresowania na rynku
Czyli w globalu blisko 10.000PLN dopłaty

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 23 stycznia 2023, 11:07
przez Yamakasi
Wow. To pewnie dlatego nie widziałem tego bo skóry na siedzeniach nie toleruję :P

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 23 stycznia 2023, 21:25
przez bzykofm
mm.max napisał(a):Do tego trzeba było kupić fotele full skóra lub alcantara wraz z pakietem zimowym.
Zapewne usunięto to z czasem z braku zainteresowania na rynku
Czyli w globalu blisko 10.000PLN dopłaty

Może tak źle by nie było. Zawsze można trafić jakieś z A3 8V albo Golfa 7. Całkiem niedawno jeden z forumowiczów podrzucił mi link do takich, dodatkowo wentylowanych, za 3.000 z A3 właśnie. To nie moja generacje niestety, więc obawiałem się większej rzeźby.


Yamakasi napisał(a):Wow. To pewnie dlatego nie widziałem tego bo skóry na siedzeniach nie toleruję :P

Zawsze można dać do tapicera i obić welurem.

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 30 stycznia 2023, 11:49
przez mm.max
No i choroba mnie dopadła zaczynam zbieranie gratów do montażu
Obrazek

Bije się z myślami czy iść w radary 2Q czy 5Q bo o ile w hatchbackach jest przetestowane stosowanie 2Q to w przypadku ST pojawia się problem zmieszczenia radarów pod zderzakiem bez ich odkształcania 5Q lub braku idealnej parametryzacji dla 2Q z uwagi na nadwozie kombi

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 30 stycznia 2023, 11:58
przez Yamakasi
:brawo: Brawo :brawo:

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 30 stycznia 2023, 12:03
przez mm.max
Yamakasi napisał(a): Brawo

Kompletuj graty :) i do swojego

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 30 stycznia 2023, 12:12
przez grabania
mm.max napisał(a):No i choroba mnie dopadła zaczynam zbieranie gratów do montażu
Bije się z myślami czy iść w radary 2Q czy 5Q bo o ile w hatchbackach jest przetestowane stosowanie 2Q to w przypadku ST pojawia się problem zmieszczenia radarów pod zderzakiem bez ich odkształcania 5Q lub braku idealnej parametryzacji dla 2Q z uwagi na nadwozie kombi


Moje gratulacje! :brawo: co do mocowania tego te nie dało by rady zamontować radarów 2Q na uchwytach 5Q? U siebie będę to w ten sposób realizować

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 30 stycznia 2023, 12:24
przez mm.max
grabania napisał(a):co do mocowania tego te nie dało by rady zamontować radarów 2Q na uchwytach 5Q? U siebie będę to w ten sposób realizować

W Hatchbacku bez problemu.
W ST - z informacji w necie wynika - iż uchwyt 5Q jest wygina się po zamontowaniu zderzaka (jest problem z montażem zderzaka) i radar odchyla się na tyle że pokazuje głupoty. Plus do tego zmiana gabarytów samochodu w przypadku parametrów ST i HB przy 2Q, przy 5Q zawsze można wrzucić mu parametryzację Golfa lub Octavii kombi.

Musiałbym zobaczyć twoje uchwyty na żywo i ocenić czy jest możliwość przeróbki ich pod ST.
Najlepszą opcją byłby montaż mniejszych radarów 2Q na małej obudowie nie kolidującej z zderzakiem w ST

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 30 stycznia 2023, 12:27
przez grabania
mm.max napisał(a):Musiałbym zobaczyć twoje uchwyty na żywo i ocenić czy jest możliwość przeróbki ich pod ST


Możemy któregoś dnia się zgadać i mogę Ci je podrzucić, daleko do siebie nie mamy :wink: jednak nie wiem czy na coś się przydadzą moje uchwyty - wg ETKA do Golfa Variant uchwyt to 5G9907455/5G9907456, a ja posiadam 5G6907455A/5G6907456A które są do HB.

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 30 stycznia 2023, 12:33
przez Yamakasi
Hehehe. Może ktoś otworzy zakład montażu - jestem pierwszym klientem

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 30 stycznia 2023, 12:33
przez mm.max
grabania napisał(a):Możemy któregoś dnia się zgadać i mogę Ci je podrzucić, daleko do siebie nie mamy jednak nie wiem czy na coś się przydadzą moje uchwyty - wg ETKA do Golfa Variant uchwyt to 5G9907455/5G9907456, a ja posiadam 5G6907455A/5G6907456A które są do HB.

Ja tylko chcę je zobaczyć na ile można je przerobić (podciąć, dociąć, skrócić) - wiadomo że ty masz HB a w Kombi będą minimalnie inne :)

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 30 stycznia 2023, 12:34
przez mm.max
Yamakasi napisał(a):Hehehe. Może ktoś otworzy zakład montażu - jestem pierwszym klientem

Zbieraj graty i pakuj się na weekend nad morzem - ogarniemy :)

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 30 stycznia 2023, 12:39
przez grabania
mm.max napisał(a):Ja tylko chcę je zobaczyć na ile można je przerobić (podciąć, dociąć, skrócić) - wiadomo że ty masz HB a w Kombi będą minimalnie inne :)


Chyba nie tak do końca "minimalne". Spójrz na zdjęcia z internetu (pierwsze kombi, drugie HB):

Obrazek
Obrazek

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 30 stycznia 2023, 12:43
przez mm.max
grabania, A ty nie myślałeś założyć uchwytów dedykowanych pod 2Q np z Arony, Tiguana, T-rocka? Myślę że kluczowym by było zmierzenie odstępów otworów na śruby i ich rozstawu w stosunku do Golfa

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 30 stycznia 2023, 12:45
przez Yamakasi
mm.max napisał(a):
Yamakasi napisał(a):Hehehe. Może ktoś otworzy zakład montażu - jestem pierwszym klientem

Zbieraj graty i pakuj się na weekend nad morzem - ogarniemy :)


Uważaj bo jeszcze się przejadę. Z Krakowa fajna droga :) Tylko niech będzie ciepło :) skostniałem palce nie służą kabelkom i dobrym połączeniom :wink: . Pytanie - czy polifty potrzebują innych części niż przedlifty?

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 30 stycznia 2023, 12:52
przez mm.max
Yamakasi napisał(a):Pytanie - czy polifty potrzebują innych części niż przedlifty?

Kupuj części zgodnie z rozpiską na górze posta - są one poprawne jedynie dyskusja dotyczy na ile przerobić duże obudowy radarów pod małe radary - ale chyba to szybko ogranie kolega Grabania

Yamakasi napisał(a):Uważaj bo jeszcze się przejadę. Z Krakowa fajna droga Tylko niech będzie ciepło skostniałem palce nie służą kabelkom i dobrym połączeniom

A grzebać jest gdzie więc nie zmarzniesz choć też preferuję cieplejsze miesiące - nie będziemy tego robić pod chmurką :) jak już to pogrzebiemy tu: www.facebook.com/techcar24

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 30 stycznia 2023, 20:59
przez Tomektr
Zastanawiam się od czego by była najlepsza paremetryzacja dla 2Q?

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 31 stycznia 2023, 11:41
przez mm.max
Tomektr napisał(a):Zastanawiam się od czego by była najlepsza paremetryzacja dla 2Q?

Przytaczany na niemieckim forum zestaw parametrów nazywa się: EMEM_03C_7100_2G0_MB15_AU2700EUK0BA
Zakładam iż po podłączeniu się ze sterownikiem załadowaniu kontenera danych VCP dla radaru 2Q np. z Arony lub Tiguana taki zestaw danych występuje jako element do wyboru i należy przystąpić do parametryzacji.

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 31 stycznia 2023, 12:37
przez Tomektr
Zastanawiam się czy zestaw wyciągnięty z Arteona by działał odrazu.

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 31 stycznia 2023, 13:40
przez mm.max
Tomektr napisał(a):Zastanawiam się czy zestaw wyciągnięty z Arteona by działał odrazu.

Montujmy i wtedy się dowiemy

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 2 lutego 2023, 06:38
przez vztxpl
Czy lusterka z Arony macie ori? Widzę, że jest strona, która sprzedaje za 250zl. Za ile wy kupiliście?

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 2 lutego 2023, 08:06
przez grabania
vztxpl napisał(a):Czy lusterka z Arony macie ori? Widzę, że jest strona, która sprzedaje za 250zl. Za ile wy kupiliście?


Kupowałem w Motorpol Wrocław (ASO) za 260zł/sztuka. Aktualnie są tam po 285zł

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 3 lutego 2023, 12:37
przez Songo93
Temat cieszy się sporym zainteresowaniem skoro nawet w Chinach zaczęto robić zestawy Alibaba

Re: Asystent martwego pola (Blind Spot Detection, BSD)

PostNapisane: 3 maja 2023, 09:38
przez grabania
Długo to trwało ale pierwszy etap prac instalacyjnych nareszcie za mną, czyli praca w okolicy drzwi. Nie udało się go zakończyć, ale zebrałem garść nowych informacji i cennej wiedzy. Proszę nie oceniać moich kiepskich umiejętności i głupich błędów popełnianych podczas tego procesu :mrgreen:

Przygotowanie

Od czego by tu zacząć... Praca z elektroniką więc warto odpiąć akumulator - tak na wszelki. Następnie trzeba zdemontować tapicerkę drzwi :wink: Nigdy tego nie robiłem więc było to dla mnie spore wyzwanie. Lakier na wewnętrznej stronie drzwi lekko zdarty w jednym miejscu oraz jeden zaczep połamany (nawet w instrukcji jest info żeby wymienić uszkodzony zaczep :mrgreen:), poza tym bez większych szkód.

Obrazek

Odpinamy kostki oraz klamkę wewnętrzną i mamy uwolnioną tapicerkę drzwi. Można ją odłożyć na bok bo do niczego nam się nie przyda.

Obrazek

Demontaż lusterka

Dla wielu z was pewnie to będzie oczywiste, ale szybę warto jest mieć podniesioną żeby nie przeszkadzała wewnątrz drzwi. Warto o to zadbać za wczasu, bo podpinanie kostki do sterownika drzwi i podłączanie akumulatora na tym etapie jest mocno irytujące.

Pierwszym krokiem, o którym pomyślałem po 5 minutach kombinowania, jest odkręcenie głośnika. Daje nam to w miarę swobodny dostęp do kabelków i w ogóle umożliwia ich demontaż. Gdy to już zrobimy można zająć się uwolnieniem przewodów. Kabel od lusterka jest przyklejony taśmą izolacyjną do kawałku plastiku wpiętego w karoserię. Należy ostrożnie naciąć nożykiem taśmę i uwolnić kabel. Następnie trzeba odpiąć hermetyczną kostkę lusterka co całkowicie uwolni przewód. Teraz pozostało jeszcze odkręcenie samego lusterka. Trzyma się ono na jednej śrubie 13-tce, która znajduje się za kawałkiem wciśniętego styropianu. Nie jest to konieczne ale zachęcam do "pożyczenia" drugich par rąk żeby lusterko nie gruchnęło o ziemię podczas odkręcania go.

Tak wygląda zadowolony z efektów swojej pracy człowiek :wink:

Obrazek

Zmiana szkła i nowa wiązka

Mając lusterko "na stole" zdecydowanie prościej z nim pracować. Demontaż polecam rozpocząć od wyciągnięcia szkła. Wciskamy wewnętrzną część szkła żeby ta "ostrzejsza" (zewnętrzna) część wystawała i z pomocą plastikowych wyimaków, dłoni i rozsądnej ilości siły wypinamy szkło z mocowania. Następnie ściągamy plastikową osłonę lusterka - identycznie jak do montażu dynamicznych kierunkowskazów - i mamy wszystko przygotowane do dalszych prac. Z użyciem złącza JST 02R-JWPF-VSLE-S oraz pinów JST SWPR-001T-P0.25 tworzymy nowy, dwupinowy przewód. Jego długość po podpięciu do lusterka powinna być zbliżona do długości oryginalnego przewodu. Żeby przeciągnąć kabel obok oryginalnej wiązki należy z cylindrycznego elementu lusterka wyciągnąć gąbkę(?), która na swój sposób blokuje przewody i prawdopodobnie zapobiega przedostawaniu się wody do drzwi. Widać ją wyraźnie gdy spojrzy się na lusterko od góry. Podpinamy wszystkie kabelki do lustra, wciskamy je na swoje miejsce i montujemy plastik lusterka. Można też połączyć ze sobą taśmą izolacyjną nowy przewód z oryginalną wiązką aby stały się jedną częścią.

Z tego etapu nie mam niestety zdjęć, ale nic straconego bo została mi jeszcze do roboty druga strona.

Montaż lusterka

Pamiętacie kawałek plastiku którym przewód lusterka był zamocowany do karoserii? Należy go zdemontować, oczyścić ze starej taśmy izolacyjnej i przykleić do niego przewody na nowo. Wciskamy lusterko na miejsce, przykręcamy go, wciskamy plastik mocujący do karoserii oraz wpinamy hermetyczną kostkę lusterka.

Ale ale... Jedną stronę przewodu mamy wpiętą w szkło, ale co z drugą? Na tym etapie trafiłem na ścianę :-(

Połączenie drzwi z samochodem

Przyznaje - nie przygotowałem się. Wtyczka lusterka jest hermetyczna, więc należy założyć że w wewnętrznej części drzwi jest wilgoć. Można wpiąć lusterko bezpośrednio w 27-pinowe, hermetyczne złącze w drzwiach, ale wtedy lusterko nie będzie demontowalne w prosty sposób. Doszedłem do wniosku że mogę to zrobić po druciarsku - użyć jakiejś zwykłej kostki i mieć to gdzieś, albo zrobić to porządnie - zaprzestać dalszych prac, zamówić odpowiednie części i wtedy skończyć. Staram się dbać o swoje bezpieczeństwo więc zwarcie w instalacji elektrycznej samochodu to ostatnie czego bym w nim pragnął - zamawiam hermetyczne, 2-pinowe złączę o numerach 1J0973702 i 1J0973802.

Obrazek

Drugim problemem jest 27-pinowa kostka w drzwiach. Pewnie są ku temu jakieś techniczne uzasadnienia, ale są tam użyte piny których do tej pory nie musiałem jeszcze używać dłubiąc przy kabelkach w Leonie (mam MQS i parę innych, a tam są chyba MCON... próbuję to jeszcze ustalić). Je również muszę zamówić bo bez tego i tak dalej nie popchnę prac.

Podsumowanie

Koniec końców jedno lusterko mam prawie na gotowo. Szkło wygląda super i nie mogę się doczekać aż w końcu wszystko uda się zainstalować. Miał być projekt na majówkę, a będzie projekt na pomajówkowy weekend.

Obrazek

Nic straconego jednak, jak nie ta modyfikacja to inna! Lakier i czujniki parkowania już czekają, więc może uda się ruszyć chociaż częściowo z instalacją PLA 3.0... :wink:

Pozdrawiam! :piwo:

-- 30 kwietnia 2023, 10:16 --

Przeglądając Allegro znalazłem złącza JST w super cenie. Zestaw zawiera wtyk męski, żeński (w przypadku BSD jeden z nich jest zbędny) oraz wszystkie wymagane piny. Może ktoś będzie zainteresowany zakupem ;)

https://allegro.pl/oferta/kostka-zlacze ... 2332312516

-- 3 maja 2023, 10:38 --

Kolejny dzień, kolejna porcja pracy za mną. Wczoraj zabrałem się za tylny zderzak i montaż radarów.

Przygotowanie część 2.

Zaczynamy od odpięcia akumulatora a następnie przystępujemy do demontażu zderzaka. Nie ma co się rozpisywać, wszystko jest ładnie opisane w manualach.

Obrazek

Montaż uchwytu radaru

Każdy uchwyt mocujemy w trzech punktach - dwa z nich są już na miejscu i trzymają tylną belkę, trzecie niestety trzeba samodzielnie ogarnąć. Ja skorzystałem z części o numerze N10767301, aczkolwiek można użyć śruby samogwintującej lub w ogóle go przykleić.

Obrazek

Zamocowałem uchwyt na dwie śruby z belki, wyznaczyłem miejsce wiercenia po czym wywierciłem otwór do rozmiaru 8, oczywiście najpierw odkręcając uchwyt. Następnie wprowadziłem szpilkę, przykręciłem ją śrubą samohamowną po drugiej strony blachy i miałem trzeci punkt montażu uchwytu.

Do wiercenia polecam rozebrać trochę samochodu od środka, tj. odciągnąć tapicerkę bagażnika aby wypiąć wywietrzniki. Dzięki temu mamy bardzo dużo miejsca na manewrowanie.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Uchwyt nie jest idealnie wyprofilowany do nadwozia Leona więc plastiki trochę "pracują" podczas przykręcania. O ile mocowanie w miejscu tylnej belki jest wzmacniane, o tyle trzeci punkt polecam opakować podkładkami z jednej i drugiej strony plastiku. Od strony kierowcy za mocno dokręciłem śrubę i plastik po prostu pękł. Dodanie podkładek i sklejenie pęknięcia klejem bitumicznym powinno załatwić sprawę ;)

Przewody

Wiązkę przygotowałem sobie z wyprzedzeniem i nie ma w niej nic szczególnego. Zrobiona jest wg. schematu od Rosjan (ze strony drive2.com), który zamieściłem parę wpisów wyżej. Do radarów potrzebne są dwie wtyczki o numerze 1J0973714 (do radarów 5Q0 mogą być inne, nie robiłem rozeznania). Między radarami jest około 2m przewodów, z prawego radaru wypuściłem sobie trochę więcej przewodów aby bez problemu wejść nimi do środka pojazdu.

Gumowe połączenie między światem zewnętrznym a wnętrzem samochodu jest już przygotowane i przechodzą nim czujniki parkowania. Wystarczy odkleić taśmę izolacyjną i przeprowadzić nią nowe przewody.

Obrazek

Podsumowanie

Praca z tyłem była zdecydowanie przyjemniejsza niż szarpanina z tapicerką drzwi. Pomijając połamany plastik jednego zaczepu oraz wywierconą jedną dziurą extra (nie przyjąłem tego, że śruba na szpilkę trochę mnie odrzuci od karoserii) to obyło się bez większych szkód. Uchwyty trzymają się bardzo solidnie i jestem zadowolony z efektów pracy ;) Przy okazji ściągniętego zderzaka kontynuowałem pracę nad instalacją anteny do wzmacniacza sygnału (już przykręcona na zdjęciu) oraz montażem dodatkowych czujników parkowania do PLA 3.0.

Obrazek