Reklama

Zapraszamy do polubienia naszego nowego fanpage na Facebook'u.

Asystent martwego pola na radarach 2Q0

Wszystko pozostałe co techniczne + inne mody np. xenon, zawias.....

Moderatorzy: Moderator LC Team, Moderator Junior

Asystent martwego pola na radarach 2Q0

Postprzez Tomektr » 16 listopada 2024, 23:22

No to mamy kolejną dokładkę. Tym razem na pokład zawitał Asystent Zmiany Pasa Ruchu i Asystent Wyjazdu (Blind Spot Detection i BSD). Postanowiłem założyć radary 2Q0

Lista części:
- radary
2Q0 907 686B (Prawy Master)
2Q0 907 685B (Lewy Slave)

- uchwyty od Golfa 7 HB
5G6 907 455A Lewy
5G6 907 456A Prawy

- lustra z diodami od Arony
6F0857521 kierowca
6F0857522 pasażer

- wtyczki radarów 8pin
4H0 973 714 2szt

- wtyczka przy lustrach
wtyczka 02R-JWPF-VSLE-SJST 2szt
piny SWPR-001T-P025 4szt

- piny do przelotek w drzwiach
000 979 034E damski 2szt
000 979 035E męski 2szt

- wtyczki do wiąski lusterka
wtyczka 4H0973713 6pin i gniazdo 3B0973813 6pin (lusterko prawe)
wtyczka 1J0973702 2pin i gniazdo 1J0973802 2pin (lusterko lewe)
w dalszejczęści wytłumaczę czemu jedna strona taka a druga taka

Obrazek

Obrazek

Zaczynamy od wiązki czyli demontujemy progi, tylną kanapę, tapicerkę drzwi oraz bagarznika
W pierwszej kolejności ciągniemy z okolic lewego słupka A do tyłu lewym progiem, następnie pod kanapą na prawą stronę i prawym nadkolem skrętkę magistrali can, zasilanie i jeden przewód do lusterka. Prawym progiem z okolic prawego słupka A do tyłu ciągniemy jeden przewód do lusterka. Masę do radarów bierzemy z prawego tylnego nadkola.

Obrazek

Magistrale CAN wpinamy w białą wtyczkę w pin 12 Hight i pin 13 Low

Obrazek

Zasilanie bierzemy z bezpiecznika numer 32. W tym celu najlepiej jest zdemontować poduszkę kolanową.

Obrazek

Wyprowadzamy kable w bagażniku w rogu na zewnątrz

Obrazek

Masę do radarów bierzemy z punktu zaznaczonego na czerwono (zdjęcie lewej strony bo nie miałem prawej ale jest w tym samym miejscu)

Obrazek


Teraz montaż radarów i tu już trzeba troszkę porzeźbić ponieważ uchwyty są od Golfa 7 a Leon 3 nie miał tych radarów w ogóle w opcji a do tego Golf 7 nie miał radarów 2Q0 :mrgreen:

W pierwszej kolejności musimy przykleić na uszach radarów podkładki 2mm

Obrazek

Następnie przez ucho radaru z otworem wiercimy otwór w uchwycie wiertłem 6 (radar musi być dobrze osadzony w uchwycie i wiertło ustawione prostopadle do uchwytu). Przykręcając radar do uchwytu musimy podłożyć podkładki (1cm grubości, jest to ważne przy kalibracji)

Obrazek

Mocujemy uchwyt z radarem do karoserii. Przykręcając śrubami do belki zderzaka podkładamy podkładki 4-5mm, jeśli więcej to trzeba wymienić śruby bo są za krótkie (oryginalne M8x25mm)

Obrazek

Co do mocowania uchwytu z lewej strony to musimy zrobić na zero, żeby nie wiercić użyłem taśmy na która mam zamocowane listwy progowe, lotki na klapie. Więc będzie to trzymać

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Taśma dwustronna Akryl do łączenia 6mm/20m:

Obrazek

https://intercars.pl/produkty/dd0d0b-ta ... 0rs-20-6mm

Tak samo mocujemy uchwyt po drugiej stronie i robimy wiązkę miedzy radarami według schematu:

Obrazek

J1087 na schemacie to radar lewy 2Q0 907 685B a J1086 to radar prawy 2Q0 907 686B. VX4 to lewe lusterko a VX5 prawe lusterko.
Finalnie mamy takie coś

Obrazek

Drzwi i lusterka. Wpinamy się w przelotkę w drzwiach w pin 2. Do wpięcia od strony karoserii wystarczy jak są zdemontowane osłony progów wewnętrznych.

Obrazek

Zostało pociągnąć instalację w drzwiach. Demontujemy tapicerkę drzwi, odkręcamy głośnik i wyciągamy przelotkę na zewnątrz prędzej odpinając wtyczki od lusterka (na zdjęciu strona prawa)

Obrazek

Obrazek

Żeby dostać się do pinów we wtyczce przelotki całość przesuwamy:

Obrazek

Wpinamy się w pin2 (zasilanie) i w pin18 (masa, gruby brązowy przewód)

Obrazek

Obrazek

Przewody prowadzimy do wtyczki 4pinowej od lusterka i wymieniamy ją na 6pinową. Piny 1-4 przekładamy jeden do jeden a w piny 5-6 wpinamy się z nowymi przewodami. Jeśli wymieniamy wtyczkę a nie dokładamy nową to wtyczka 6pinowa musi być oryginalna o numerze takim jak podałem na początku ponieważ w zamienniku są stosowane inne piny mimo że sama wtyczka jest taka sama i nie przełożymy pinów 1-4 (będzie trzeba zmieniać wszystkie piny). To się tyczy prawych drzwi

Obrazek

W lewych drzwiach nie ma wtyczki 4pinowej więc dokładamy nową 2pinową wtyczkę, przewody puszczamy analogicznie jak w prawych drzwiach.

Pozostaje nam odkręcić lusterka i uzbroić je w brakujące przewody i lustra

Obrazek

Obrazek

Składamy wszystko w odwrotnej kolejności i kodujemy wszystko. Ja kodowałem OBD11.

Sterownik 19:
Dodajemy sterownik 3C – System zmiany pasa ruchu

Sterownik 17: Zestaw wskaźników
Długie kodowanie
Bajt 11 → Bit 3 → aktywny
Byte 12 → Bit 6 → aktywny

Sterownik 76: Sygnalizacja przy parkowaniu
Długie kodowanie
Bajt 3 → bit 6 → aktywny

Sterownik 5F: Elektroniczny System Informacyjny
Kod dostępu 20103
Adaptacja
- Car_Function_Adaptations_Gen2 → menu_display_lane_assistant → aktywny
- Car_Function_Adaptations_Gen2 → menu_display_lane_assistant_over_threshold_high → aktywny
- Car_Function_List_BAP_Gen2 → SWA_0x1A → aktywny

Powinno pojawić się to:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Teraz najważniejsze parametryzacja, potrzebujemy ODIS-E lub VCP. Ja użyłem ODISa. Występują dwa rodzaje parametryzacji w zależności od montażu radarów. Czy wtyczkami skierowanymi na zewnątrz czy do środka samochodu. W przypadku Leona to będzie na zewnątrz i tu potrzebujemy parametru z Tiguana 2 lub Karoqa bo tam były montowane właśnie na zewnątrz. Ja miałem radary od T-Roca a tam są do środka i pokazywało mi głupoty. Wgrałem od Tiguana 2. Radary same się kalibrują i dlatego ważna była grubość podkładek podczas montażu radarów i uchwytów. Na początku dałem tylko 0.5cm podkładek przy dokręcaniu radarów do uchwytów a przy samych uchwytach (śruby od belki wzmacniającej) nic nie podkładałem. Kalibracja trwała bardzo długo, nawet do 90km i kończyła się błędami w sterowniku i komunikatem na zegarach o usterce asystenta. Dopuszczalne kąty dla tego parametru powinny być od 0 do 7.75. Mi wychodziły, dla prawego, 10.24 i dla lewego 12. Jeden jest w minusie ponieważ jest obrócony o 180 stopni względem drugiego więc minus nie ma znaczenia.


Obrazek

Po dodaniu podkładek do grubości opisanych wyżej kalibracja zakończyła się sukcesem i trwała zaledwie 4km. Kąty wyszły w granicach 5.5 i 6.5. Im bliżej zera tym lepiej ale już mi się nie chciało ściągać zderzaka żeby to korygować, może kiedyś przy okazji. Żeby zbliżyć się do zera trzeba podkładać od strony środka samochodu czyli radary kierować na zewnątrz.

Po każdej korekcie radarów kiedy mamy błędy związane z kalibracją trzeba wykasować je ale że są one typu Aktywny to najpierw w sterownik 3C wchodzimy w Dostęp bezpieczeństwa kod 20103 następnie w Ustawienia podstawowe i wybieramy Cofanie wszystkich wartości wyuczonych. Rozłączamy się z samochodem, wyłączamy zapłon na 5 sekund i ponownie się łączymy i kasujemy błędy w sterowniku 3C i 76. Teraz ponownie uruchomi się automatycznie kalibracja podczas jazdy.

Dużo informacji można znajdziemy na Drive2.ru ale nie mogę nie wspomnieć o koledze Grabania który jakiś czas temu otworzył taki temat na forum viewtopic.php?f=90&t=69822 co też było bardzo pomocne.

No to zobaczymy co będzie kolejne :mrgreen: bo to jest zaraźliwe i nieuleczalne :mrgreen:
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Tomektr
TopSport
TopSport
 
Posty: 1216
Dołączył(a): 5 lutego 2018, 17:30
Lokalizacja: Toruń
Region: kujawsko-pomorskie
Auto: Leon FR MY18 150KM
Silnik: CZEA 1.4

Reklama

Re: Asystent martwego pola na radarach 2Q0

Postprzez Misiek » 17 listopada 2024, 09:26

Konkretna robota i świetna relacja !!! :brawo:
Obrazek
Był świetny FR STYLE 2.0 TDI+ by DYNOSOFT :arrow: Leon
Jest nowy 5F'ST FR1.8 TSI My2018 :arrow: Leon
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Misiek
Moderator LC Team
Moderator LC Team
 
Posty: 2334
Dołączył(a): 18 listopada 2009, 18:58
Lokalizacja: PL
Region: śląskie
Auto: leon 5F FR
Silnik: benzyna 1.8 turbo

Re: Asystent martwego pola na radarach 2Q0

Postprzez grabania » 17 listopada 2024, 09:38

O jezu, piękne dzięki za ogarnięcie tego moda w pełni, moje gratulacje! :brawo: Ponad dwa lata zbierania części i instalowania tego u mnie, a końca nie widać i się nie zapowiada żeby szybko miało się to zmienić :cojest:

Mam dwa pytania:
- Czy kąty wychodzą dopiero po kalibracji? Jeśli tak jest to faktycznie brzmi to dosyć upierdliwe. Dodać podkładki, zmontować wszystko i przejechać się ileś tam kilometrów żeby się dowiedzieć o odchyleniu od idealnego kąta :|
- Ścinałeś narożniki uchwytów na radar? U siebie zauważyłem że lekko odkształcają zderzak

P.S. koniecznie pochwal się jak teraz wygląda wizualizacja na czujnikach parkowania!
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
grabania
Signo
Signo
 
Posty: 172
Dołączył(a): 3 października 2021, 07:39
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Region: mazowieckie
Auto: Leon 5F HB
Silnik: CZCA 1.4

Re: Asystent martwego pola na radarach 2Q0

Postprzez Tomektr » 17 listopada 2024, 12:21

grabania, myślisz że masz wszystko ok, poskładane zakodowane, jedziesz se do roboty szczęśliwy że wszystko działa i nagle błąd na desce usterka asystenta. Tak właśnie miałem. Okazuje się że ten system "kalibruje się cały czas, nawet jak masz 100% kalibracji to kąt mają odchylenia +/- 0.01-0.02 i status widnieje "Trwa". Tak, kąty wychodzą w trakcie jazdy i dlatego na razie zostawiłem tak jak jest bo nie ma błędu i mieści się w normie. Ale pewnie na wiosnę zrzucę zderzak i będę próbował zbliżyć się do 0. Jeśli kąty są w miarę ok to kalibracja trwa 3-4km więc nie ma tragedii, montujesz zderzak na dwie śruby pod lampami i dwie od spodu, bez podpinania kamery i czujników i jeździsz.

Co do narożników to nie ścinałem nic i zderzak normalnie się montował czyli nie musiałem dopychać żeby np dolne śruby poprzykręcać, otwory same się pokrywały. Myślę że w innej sytuacji był by jakiś tam problem z wkręceniem tych śrub.

U mnie cały proces kompletacji i montażu trwał 2 tygodnie :-D Zdjęcia wstawię wieczorem. A co Ci jeszcze zostało ??

Misiek, dzięki
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Tomektr
TopSport
TopSport
 
Posty: 1216
Dołączył(a): 5 lutego 2018, 17:30
Lokalizacja: Toruń
Region: kujawsko-pomorskie
Auto: Leon FR MY18 150KM
Silnik: CZEA 1.4

Re: Asystent martwego pola na radarach 2Q0

Postprzez grabania » 17 listopada 2024, 17:01

Tomektr napisał(a):A co Ci jeszcze zostało ??


Wszystko zainstalowane, wiązki też położone, nawet pod skrzynkę bezpieczników mam plus podpięty. W zasadzie to zostało mi przeciągnąć CAN z okolic schowka pasażera (tam mi się udało dociągnąć przewody od radarów) do podstopnicy, ale zawsze brakuje czasu... Próbowałem raz podpiąć na próbę i zaczęły mi wyskakiwać błędy poziomowania świateł, więc mam również wiązkę do przejrzenia czy na pewno czegoś nie pomieszałem.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
grabania
Signo
Signo
 
Posty: 172
Dołączył(a): 3 października 2021, 07:39
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Region: mazowieckie
Auto: Leon 5F HB
Silnik: CZCA 1.4

Re: Asystent martwego pola na radarach 2Q0

Postprzez mm.max » 18 listopada 2024, 11:07

Tomektr, gratulacje !! :brawo: Świetna robota. Jak miałem Leona zacząłem proces zbierania gratów, ale w ST większy problem z montażem pod zderzakiem i odpuściłem sobie. grabania, w spadku otrzymał za to szkło lusterka :) Wiec Krzysiek - kiedy kończymy?
Pozdrawiam
Michał (mm.max)
Był Leon 1M dostarczał adrenaliny
Był Leon 1P był poprawny
Był Leon 5F najlepszy z posiadanych
Był Leon 5F FL 150TSi był średniakiem :/
Jest A4 B9.5 TDi ....

Kill młodzieńczego życia = Ojciec Dyrektor vel Moher
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
mm.max
Moderator LC Team
Moderator LC Team
 
Posty: 4920
Dołączył(a): 16 kwietnia 2004, 13:11
Lokalizacja: Gdynia
Region: pomorskie
Auto: 5f ST
Silnik: DADA 1.5

Re: Asystent martwego pola na radarach 2Q0

Postprzez kapitan silver » 25 listopada 2024, 11:35

No miszczunio normalnie :-D . Jedyna opcja jakiej mi brakuje w moim leonie to właśnie to. Jakie koszty gratów ( tak pi razy oko ) ?
Zobacz Profil
kapitan silver
Stella +
Stella +
 
Posty: 53
Dołączył(a): 15 listopada 2019, 13:09
Region: łódzkie
Auto: leon 5F FR
Silnik: DADA 1.5

Re: Asystent martwego pola na radarach 2Q0

Postprzez Tomektr » 25 listopada 2024, 12:21

Używane radary, uchwyty z ASO i lustra też z ASO plus przewody wtyczki itp to w granicach 1500zł
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Tomektr
TopSport
TopSport
 
Posty: 1216
Dołączył(a): 5 lutego 2018, 17:30
Lokalizacja: Toruń
Region: kujawsko-pomorskie
Auto: Leon FR MY18 150KM
Silnik: CZEA 1.4

Re: Asystent martwego pola na radarach 2Q0

Postprzez grabania » 25 listopada 2024, 12:31

Potwierdzam, mi też jakoś podobnie wyszło. Kwoty sprzed 2 lat

Obrazek
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
grabania
Signo
Signo
 
Posty: 172
Dołączył(a): 3 października 2021, 07:39
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Region: mazowieckie
Auto: Leon 5F HB
Silnik: CZCA 1.4

Re: Asystent martwego pola na radarach 2Q0

Postprzez kapitan silver » 28 listopada 2024, 12:08

Kurcze to nie jest tak tragicznie jeżeli chodzi o graty ale robota i wiedza to inna bajka.
Grabania czy to są wszystkie graty potrzebne do tego moda ?
Z tym ST to na czym polega ten większy problem ?
Zobacz Profil
kapitan silver
Stella +
Stella +
 
Posty: 53
Dołączył(a): 15 listopada 2019, 13:09
Region: łódzkie
Auto: leon 5F FR
Silnik: DADA 1.5

Re: Asystent martwego pola na radarach 2Q0

Postprzez Tomektr » 11 stycznia 2025, 12:06

Tak, to są wszystkie części. W ST jest podobno problem z uchwytami radarów. Trzeba by było zamówić na próbę od Golfa Variant i przyłożyć do Leona. Ewentualnie jak nie będą pasować to odesłać. Jest opcja w ostateczności zrobić samemu uchwyty z blachy bo takie też montują.

-- 11 stycznia 2025, 12:05 --

WAŻNE!!!!
Po paru dniach od montażu wywaliło błąd kalibracji radarów. Musiałem podłoży jeszcze 5-6mm pod śruby mocujące uchwyty (te przy belce), czyli odchylić radary od osi samochodu (odchylić na zewnątrz). Dwa miesiące już bez problemów. Radary działają super, w mieście na krótkich odległościach ale takich że bezpiecznie można zmienić pas, a po za miastem jak ktoś wyprzedza i jedzie dużo szybciej od nas i wyprzedza jeszcze z 3 samochody za nami to reakcja jest dużo szybsza. Nie zaobserwowałem fałszywych wskazań.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Tomektr
TopSport
TopSport
 
Posty: 1216
Dołączył(a): 5 lutego 2018, 17:30
Lokalizacja: Toruń
Region: kujawsko-pomorskie
Auto: Leon FR MY18 150KM
Silnik: CZEA 1.4


Powrót do Leon 3 - Tuning - Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości