Lista części:
- radary
2Q0 907 686B (Prawy Master)
2Q0 907 685B (Lewy Slave)
- uchwyty od Golfa 7 HB
5G6 907 455A Lewy
5G6 907 456A Prawy
- lustra z diodami od Arony
6F0857521 kierowca
6F0857522 pasażer
- wtyczki radarów 8pin
4H0 973 714 2szt
- wtyczka przy lustrach
wtyczka 02R-JWPF-VSLE-SJST 2szt
piny SWPR-001T-P025 4szt
- piny do przelotek w drzwiach
000 979 034E damski 2szt
000 979 035E męski 2szt
- wtyczki do wiąski lusterka
wtyczka 4H0973713 6pin i gniazdo 3B0973813 6pin (lusterko prawe)
wtyczka 1J0973702 2pin i gniazdo 1J0973802 2pin (lusterko lewe)
w dalszejczęści wytłumaczę czemu jedna strona taka a druga taka


Zaczynamy od wiązki czyli demontujemy progi, tylną kanapę, tapicerkę drzwi oraz bagarznika
W pierwszej kolejności ciągniemy z okolic lewego słupka A do tyłu lewym progiem, następnie pod kanapą na prawą stronę i prawym nadkolem skrętkę magistrali can, zasilanie i jeden przewód do lusterka. Prawym progiem z okolic prawego słupka A do tyłu ciągniemy jeden przewód do lusterka. Masę do radarów bierzemy z prawego tylnego nadkola.

Magistrale CAN wpinamy w białą wtyczkę w pin 12 Hight i pin 13 Low

Zasilanie bierzemy z bezpiecznika numer 32. W tym celu najlepiej jest zdemontować poduszkę kolanową.

Wyprowadzamy kable w bagażniku w rogu na zewnątrz

Masę do radarów bierzemy z punktu zaznaczonego na czerwono (zdjęcie lewej strony bo nie miałem prawej ale jest w tym samym miejscu)

Teraz montaż radarów i tu już trzeba troszkę porzeźbić ponieważ uchwyty są od Golfa 7 a Leon 3 nie miał tych radarów w ogóle w opcji a do tego Golf 7 nie miał radarów 2Q0

W pierwszej kolejności musimy przykleić na uszach radarów podkładki 2mm

Następnie przez ucho radaru z otworem wiercimy otwór w uchwycie wiertłem 6 (radar musi być dobrze osadzony w uchwycie i wiertło ustawione prostopadle do uchwytu). Przykręcając radar do uchwytu musimy podłożyć podkładki (1cm grubości, jest to ważne przy kalibracji)

Mocujemy uchwyt z radarem do karoserii. Przykręcając śrubami do belki zderzaka podkładamy podkładki 4-5mm, jeśli więcej to trzeba wymienić śruby bo są za krótkie (oryginalne M8x25mm)

Co do mocowania uchwytu z lewej strony to musimy zrobić na zero, żeby nie wiercić użyłem taśmy na która mam zamocowane listwy progowe, lotki na klapie. Więc będzie to trzymać



Taśma dwustronna Akryl do łączenia 6mm/20m:

https://intercars.pl/produkty/dd0d0b-ta ... 0rs-20-6mm
Tak samo mocujemy uchwyt po drugiej stronie i robimy wiązkę miedzy radarami według schematu:

J1087 na schemacie to radar lewy 2Q0 907 685B a J1086 to radar prawy 2Q0 907 686B. VX4 to lewe lusterko a VX5 prawe lusterko.
Finalnie mamy takie coś

Drzwi i lusterka. Wpinamy się w przelotkę w drzwiach w pin 2. Do wpięcia od strony karoserii wystarczy jak są zdemontowane osłony progów wewnętrznych.

Zostało pociągnąć instalację w drzwiach. Demontujemy tapicerkę drzwi, odkręcamy głośnik i wyciągamy przelotkę na zewnątrz prędzej odpinając wtyczki od lusterka (na zdjęciu strona prawa)


Żeby dostać się do pinów we wtyczce przelotki całość przesuwamy:

Wpinamy się w pin2 (zasilanie) i w pin18 (masa, gruby brązowy przewód)


Przewody prowadzimy do wtyczki 4pinowej od lusterka i wymieniamy ją na 6pinową. Piny 1-4 przekładamy jeden do jeden a w piny 5-6 wpinamy się z nowymi przewodami. Jeśli wymieniamy wtyczkę a nie dokładamy nową to wtyczka 6pinowa musi być oryginalna o numerze takim jak podałem na początku ponieważ w zamienniku są stosowane inne piny mimo że sama wtyczka jest taka sama i nie przełożymy pinów 1-4 (będzie trzeba zmieniać wszystkie piny). To się tyczy prawych drzwi

W lewych drzwiach nie ma wtyczki 4pinowej więc dokładamy nową 2pinową wtyczkę, przewody puszczamy analogicznie jak w prawych drzwiach.
Pozostaje nam odkręcić lusterka i uzbroić je w brakujące przewody i lustra


Składamy wszystko w odwrotnej kolejności i kodujemy wszystko. Ja kodowałem OBD11.
Sterownik 19:
Dodajemy sterownik 3C – System zmiany pasa ruchu
Sterownik 17: Zestaw wskaźników
Długie kodowanie
Bajt 11 → Bit 3 → aktywny
Byte 12 → Bit 6 → aktywny
Sterownik 76: Sygnalizacja przy parkowaniu
Długie kodowanie
Bajt 3 → bit 6 → aktywny
Sterownik 5F: Elektroniczny System Informacyjny
Kod dostępu 20103
Adaptacja
- Car_Function_Adaptations_Gen2 → menu_display_lane_assistant → aktywny
- Car_Function_Adaptations_Gen2 → menu_display_lane_assistant_over_threshold_high → aktywny
- Car_Function_List_BAP_Gen2 → SWA_0x1A → aktywny
Powinno pojawić się to:





Teraz najważniejsze parametryzacja, potrzebujemy ODIS-E lub VCP. Ja użyłem ODISa. Występują dwa rodzaje parametryzacji w zależności od montażu radarów. Czy wtyczkami skierowanymi na zewnątrz czy do środka samochodu. W przypadku Leona to będzie na zewnątrz i tu potrzebujemy parametru z Tiguana 2 lub Karoqa bo tam były montowane właśnie na zewnątrz. Ja miałem radary od T-Roca a tam są do środka i pokazywało mi głupoty. Wgrałem od Tiguana 2. Radary same się kalibrują i dlatego ważna była grubość podkładek podczas montażu radarów i uchwytów. Na początku dałem tylko 0.5cm podkładek przy dokręcaniu radarów do uchwytów a przy samych uchwytach (śruby od belki wzmacniającej) nic nie podkładałem. Kalibracja trwała bardzo długo, nawet do 90km i kończyła się błędami w sterowniku i komunikatem na zegarach o usterce asystenta. Dopuszczalne kąty dla tego parametru powinny być od 0 do 7.75. Mi wychodziły, dla prawego, 10.24 i dla lewego 12. Jeden jest w minusie ponieważ jest obrócony o 180 stopni względem drugiego więc minus nie ma znaczenia.

Po dodaniu podkładek do grubości opisanych wyżej kalibracja zakończyła się sukcesem i trwała zaledwie 4km. Kąty wyszły w granicach 5.5 i 6.5. Im bliżej zera tym lepiej ale już mi się nie chciało ściągać zderzaka żeby to korygować, może kiedyś przy okazji. Żeby zbliżyć się do zera trzeba podkładać od strony środka samochodu czyli radary kierować na zewnątrz.
Po każdej korekcie radarów kiedy mamy błędy związane z kalibracją trzeba wykasować je ale że są one typu Aktywny to najpierw w sterownik 3C wchodzimy w Dostęp bezpieczeństwa kod 20103 następnie w Ustawienia podstawowe i wybieramy Cofanie wszystkich wartości wyuczonych. Rozłączamy się z samochodem, wyłączamy zapłon na 5 sekund i ponownie się łączymy i kasujemy błędy w sterowniku 3C i 76. Teraz ponownie uruchomi się automatycznie kalibracja podczas jazdy.
Dużo informacji można znajdziemy na Drive2.ru ale nie mogę nie wspomnieć o koledze Grabania który jakiś czas temu otworzył taki temat na forum viewtopic.php?f=90&t=69822 co też było bardzo pomocne.
No to zobaczymy co będzie kolejne

