Reklama

Zapraszamy do polubienia naszego nowego fanpage na Facebook'u.

TDi - i wszystko jasne !!!!!! Przeczytaj zanim zapytasz

Wszystko co dotyczy silnika, przeniesienia napędu, modyfikacji, ...

Moderatorzy: Moderator LC Team, Moderator Junior

TDi - i wszystko jasne !!!!!! Przeczytaj zanim zapytasz

Postprzez mm.max » 20 stycznia 2005, 15:03

[glow=red][center]Krótkie kompendium wiedzy na temat TDi[/center][/glow]

Wśród wielu pytań na temat TDi wiele kwestii zbyt często się powtarza w pytaniach nowicjuszy na forum :wink:

Wiec zanim zapytasz poczytaj :idea:

Na początek krótkie przypomnienie podstawowych określeń:

TDi -jest to silnik wysokoprężny, turbodoładowany, z bezpośrednim wtryskiem paliwa którym jest olej napędowy.

W Leonach występują tylko silniki wysokoprężne o pojemności 1,9litra - które są opisane poniżej

Wyróżniamy 2 główne grupy silników TDi

TDi VP - czyli silnik w którym zasilanie odbywa się przed pompę rotacyjną (VP) a paliwo trafia do bezpośrednio do cylindra poprzez wtryskiwacze (które można tuningować )

Silniki te posiadają odpowiednio moce: 90, 110KM

TDi PD - czyli silnik w którym zasilanie odbywa się poprzez pompowtryskiwacze. Ten silnik nie posiada pompy rotacyjnej ani wtryskiwaczy, występuje jedynie pompa wstępnego zasilania znajdująca się w zbiorniku paliwa. Za wytworzenie ciśnienia wtrysku oraz sam wtrysk odpowiadają cztery pompowtryskiwacze umieszczone w głowicy.

Silniki te dysponują mocą odpowiednio: 90KM (seat alhambra), 101KM, 105KM, 115KM, 130KM, 150KM w Leonach występują te dwa ostatnie.

Jak jeździć TDi i o czym należy pamiętać i co należy wiedzieć

1. Dbaj o dobry olej w silniku
2. Wymieniaj olej zgodnie z zaleceniami serwisowymi (na ogół co 15 tys. km) jednak w przypadku ostrej jazdy wymiana powinna być skrócona do 10 tys. km
3. W mrozy odpalaj samochód zawsze po zgaśnięciu kontrolki świec żarowych,
w przypadku bardzo dużych mrozów odczekaj 10-20 sec po zgasnieciu kontrolki swiec, na pewno to nie zaszkodzi, a ułatwi rozruch.
4. Dbaj w zimę o dobrze naładowany akumulator
5. Po odpaleniu silnika unikaj ostrej jazdy z dużymi przyśpieszeniami.
6. Przed rozpoczęciem ostrej jazdy zawsze rozgrzej swojego diesla do temperatury roboczej
7. Temperatura pracy TDi zawsze powinna oscylowac w okolicach 90st.C, nie zależnie czy zima czy lato. Tuż po osiągnięciu 90st.C na wskaźniku temp. wody, należy oczekać jeszcze chwilę poprzez w miarę spokojna jazdę ż olej osiągnie właściwą temp. pracę .
8. Po zakończeniu ostrej jazdy z dużymi prędkościami obrotowymi silnika poczekaj na wyhamowani i ostygnięcie turbiny, która jest bardzo wrażliwa na brak smarowania
9. Nigdy nie gaś od razu silnika po zakończeniu ostrej jazdy poczekaj - parę minut.
10. Unikać należy jak ognia częstego PSJ (czyli Pizdowatego Stylu Jazdy) ; Na czym to polega i czym szkodzi - prosta odpowiedź jak ruszasz powoli prawie bez gazu, zmieniasz szybko biegi przy 2000obr. nie dajesz silnikowi osiągnąć swojego momentu obr. ani mocy i jeździsz czesto na 5biegu 60km/h po mieście unikając przyśpieszeń to znaczy że uprawiasz PSJ. Czym to szkodzi?- Niespalona sadza ze spalin zapieka się w kierowniczkach powietrza w turbinie zmiennej geometrii. Nie jest korygowane ciśnienie turbina pompuje absurdalne ciśnienia co komputer odczytuje jako błędne i przechodzi w tryb pracy awaryjnej co się objawia spadkiem mocy. Najlepiej jeździć stosując się do punktu 18 wyrabiając sobie przy tym własną taktykę na czas zmiany biegów. i od czasu do czasu trzeba przycisnąć silniczek każde TDi musi wnętrzności przewietrzyć.
11. TDi poddany chiptuningowi nie traci na swojej użyteczności i żywotności po warunkiem zastosowania się do wszystkich powyższych zasad.
12. Każde TDi zużywa olej – jedne silniki go biorą więcej drugie mniej. Nie powinno nas to martwić do momentu w którym silnik zaczyna pobierać więcej niż 1litr między wymianami.
13. Olej tuż po wymianie robi się ciemny (czarny) to normalne w TDi
14. Często dbaj (wymieniaj) filtr powietrza kosztuje nie wiele a za to ma wpływ na trwałość wielu elementów osprzętu silnika.
15. Dbaj o to aby nie był niczym zakłócony nawiew na intercooler (w skrócie IC) czyli chłodnicę powietrza doładowującego znajdujący się najczęściej tuż przed przednim prawym kołem.
16. Zastosowanie stożkowych filtrów powietrza oraz wkładek nasączanych olejem może (ale nie musi) skrócić żywotność przepływomierza - lepiej częsciej wymieniać filtr papierowy
17. Dbaj o sprzęgło - bo kosztuje trochę $$ :!:
18. Nie przyśpieszaj ze zbyt niskich obrotów i nie ciągnij diesla do odcięcia - dowiedz się przy jakich obrotach uzyskujesz max moment obrotowy i moc - i najlepiej aby wskazówka obrotomierza poruszała się pomiędzy tymi zakresami .
19. Każde TDi od czasu do czasu lubi puścić czarnego dymka - nie należy się tym martwić chyba że dzieje się to zbyt często i zostawiasz za sobą czarną zasłonę dymną
20. Każdy diesel kiedyś się zepsuje tylko od Ciebie zależy kiedy to będzie

Orientacyjne przyrosty mocy po doknaniu chiptuningu

(proszę brać uwagę, że to wartości orientacyjne i zależy ostateczny wynik od wielu czynników)

Seria 90KM + chip = 120-125 KM, 290-310 Nm

Seria 110KM + chip = 130-138KM, 300-330 Nm

Seria 130KM + chip = 160-170KM, 350-390Nm

Seria 150KM + chip = 180-200KM, 380-440Nm






Zapraszam innych do umieszczenia uwag i zaleceń które przydadzą się nowym userom TDiZasada działania pompowtryskiwaczy - prospekt pdf


Obrazek
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam
Michał (mm.max)
Był Leon 1M dostarczał adrenaliny
Był Leon 1P był poprawny
Był Leon 5F najlepszy z posiadanych
Był Leon 5F FL 150TSi był średniakiem :/
Jest A4 B9.5 TDi ....

Kill młodzieńczego życia = Ojciec Dyrektor vel Moher
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
mm.max
Moderator LC Team
Moderator LC Team
 
Posty: 4921
Dołączył(a): 16 kwietnia 2004, 13:11
Lokalizacja: Gdynia
Region: pomorskie
Auto: 5f ST
Silnik: DADA 1.5

Reklama

Re: TDi - i wszystko jasne !!!!!! Przeczytaj zanim zapytasz

Postprzez da3 » 1 lutego 2005, 23:23

:)
Załączniki
eleee.jpg
eleee.jpg (110.24 KiB) Przeglądane 117477 razy
powered by compsport
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
da3
Sport
Sport
 
Posty: 350
Dołączył(a): 31 marca 2004, 20:17
Lokalizacja: Bielsko/Krakow
Auto: a3

Re: TDi - i wszystko jasne !!!!!! Przeczytaj zanim zapytasz

Postprzez mm.max » 18 kwietnia 2005, 07:06

Wszystkie posty nie na temat skasowane!!


Co do czynności przeglądowych to są zawarte w książce serwisowej a ponadto jadąc na przegląd w ASO zawsze można dowiedzieć się co wynika z przeglądu przy 15/30/60/90 tys.km (powinno być wydrukowane w miejscu dostępnym dla klienta)

Jeżeli będzie chwila czasu to zeskanuję odpowiednie strony książeczki serwisowej i wrzucę na forum
Pozdrawiam
Michał (mm.max)
Był Leon 1M dostarczał adrenaliny
Był Leon 1P był poprawny
Był Leon 5F najlepszy z posiadanych
Był Leon 5F FL 150TSi był średniakiem :/
Jest A4 B9.5 TDi ....

Kill młodzieńczego życia = Ojciec Dyrektor vel Moher
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
mm.max
Moderator LC Team
Moderator LC Team
 
Posty: 4921
Dołączył(a): 16 kwietnia 2004, 13:11
Lokalizacja: Gdynia
Region: pomorskie
Auto: 5f ST
Silnik: DADA 1.5

Re: TDi - i wszystko jasne !!!!!! Przeczytaj zanim zapytasz

Postprzez Pośpiech » 6 września 2005, 08:41

Jako, ze nie liczę na to, ze moje auto się zn ajdzie, więc szykuję się do kupna Leona z silnikiem diesla. Chciałbym jednak wiedzieć na czym polegaja różnice między ARL, ASV, AHF i innymi oznaczeniami (nawet nei wiem czy te powyższe dobrze napisałem ;) )
Pamietam, ze już chyba gdzieś o tym było, ale sądzę, ze ten wątek jest najlepszy, zeby to wszystko opisać :)
Pzdr
Pośpiech
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Pośpiech
FR
FR
 
Posty: 1886
Dołączył(a): 30 marca 2004, 08:55
Lokalizacja: Poznań
Auto: nieLeonowy TDCI

Re: TDi - i wszystko jasne !!!!!! Przeczytaj zanim zapytasz

Postprzez colin23 » 6 września 2005, 13:36

Tonny kiedyś pisał o tym tutaj: viewtopic.php?t=1644

Ale można by wyodrębnić dizelki i tu je dokładniej opisać.
Załączniki
silniczki.JPG
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
colin23
Sympatyk LeonClub
 
Posty: 7701
Dołączył(a): 18 stycznia 2005, 14:14
Lokalizacja: woj. śląskie
Auto: Audi

Re: TDi - i wszystko jasne !!!!!! Przeczytaj zanim zapytasz

Postprzez Pośpiech » 6 września 2005, 16:22

No to ja wyciągnę:
Leon 1999 - 2003 1.9 SDI AQM 64 KM
Leon 1999 - 2003 1.9 TDI AGR 90 KM
Leon 1999 - 2003 1.9 TDI ALH 90 KM
Leon 1999 - 2003 1.9 TDI AHF 110 KM
Leon 1999 - 2003 1.9 TDI ASV 110 KM
Leon 2001 - 2003 1.9 TDI ASZ 130 KM
Leon 2001 - 2003 1.9 TDI ARL 150 KM

A teraz dobrze by było napisać czym się różnią silniki jesli są tej samej mocy (np. AHF od ASV) i jaki to ma wpływ na jazdę, charakterystykę pracy silnika itp. - słowem -> żeby było ładnie przejrzyście i łopatologicznie :)
Poza tym na forum są rozsiane informacje jakie są różnice pomiedzy silnikami róznej mocy - moze ktoś mądry by to zebrał. Sądze, że będzie to swietny materiał. Przyda sie to np. tym, którzy chcieliby podnieść nieco mocy w swoich silnikach.
Pzdr
Pośpiech
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Pośpiech
FR
FR
 
Posty: 1886
Dołączył(a): 30 marca 2004, 08:55
Lokalizacja: Poznań
Auto: nieLeonowy TDCI

Re: TDi - i wszystko jasne !!!!!! Przeczytaj zanim zapytasz

Postprzez Michał_TDi » 6 września 2005, 19:10

Moze uda mi sie cos wyjasnic, choc tez wiem malo :)

Odnosnie AHF-ASV
Z tego co wiem ASV ma inne wtryski od AHF'a, a jak sam sie przekonalem ASV jest bardziej podatny na zabiegi, np soft.

AGR-ALH
AGR ma turbine bez kierownic (brak instalacji podcisnieniowej), ALH-turbina z kierownicami, taka sama jak w 110.

Reszta gratow jest chyba taka sama w AHF-ASV i AGR-ALH, poza sprzeglami :)

EDIT:
ASZ-ARL
Inne: IC, turbo i w starszych modelach wał korbowy (chyba do 2002 roku)

Jak cos pokrecilem to poprawcie.
Był ASV 139,9/314,4, jest ciężarówka ;)
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Michał_TDi
Sympatyk LeonClub
 
Posty: 540
Dołączył(a): 30 marca 2004, 18:55
Lokalizacja: świętokrzyskie
Auto: turbognojek

Re: TDi - i wszystko jasne !!!!!! Przeczytaj zanim zapytasz

Postprzez Gaspar » 6 września 2005, 19:24

Kiedyś (a w zasadzie na początku mojego istnienia na forum LC) o to pytałem:
http://www.leonclub.pl/forum/viewtopic.php?p=14601
Pozdrawiam,
Gaspar

Był Dzikusek :mrgreen: ASV 137,9 KM @ 301,0 Nm by CompSport.
Jest emerycka Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D Prestige
Obrazek
Obrazek
Kto misiowi urwał ucho?
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Gaspar
Sympatyk LeonClub
 
Posty: 2255
Dołączył(a): 29 sierpnia 2004, 23:33
Lokalizacja: Poznań
Auto: Ex Leon - Avensis

Re: TDi - i wszystko jasne !!!!!! Przeczytaj zanim zapytasz

Postprzez Pośpiech » 6 września 2005, 19:26

Michał_TDi, i o to mi chodziło :) To teraz proszę o informacje na temat reszty silnków :) Jak się później wywali takie posty jak ten to będzie całkiem ciekawa lektura :)

A z linka, którego podał Gaspar wyciagnałem takie coś - różnica miedzy ASV a AHF:
-ECU
-wtryskiwacze (wyższe ciśnienie otwarcia),przez co ASV spełnia bardziej rygorystyczne normy co do czystości spalin
-gaz w ASV sterowany jest fly-by-wire (bez linki)
Pzdr
Pośpiech
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Pośpiech
FR
FR
 
Posty: 1886
Dołączył(a): 30 marca 2004, 08:55
Lokalizacja: Poznań
Auto: nieLeonowy TDCI

Re: TDi - i wszystko jasne !!!!!! Przeczytaj zanim zapytasz

Postprzez Silver » 10 września 2005, 08:58

Pośpiech napisał(a):-gaz w ASV sterowany jest fly-by-wire (bez linki)


Ztego co pamietam to w kazdym TDI nie ma linki gazu - wszystkie maja :fly-by-wire (bez linki) :mrgreen:
Only Diesel Gazole
Zobacz Profil
Silver
TopSport
TopSport
 
Posty: 1345
Dołączył(a): 12 stycznia 2005, 21:48
Lokalizacja: Swiętokrzyskie
Auto: Leon

Re: TDi - i wszystko jasne !!!!!! Przeczytaj zanim zapytasz

Postprzez Silver » 14 października 2005, 13:22

Masowe przepływomierze powietrza ....

http://www.motofocus.com.pl/index.php?a ... &mailreq=1

Jako ciekawostka godna przeczytania - prosze adminow i modow o przeniesienie pelnej tresci tego temamtu na forum , gdyz bedzie ona jeszcze tylko jakis czas dostepna na swym serwerze. (chcialem to zrobic ale tylk tekst moge przeniesc a wykresy i tabelki nie) .
Zobacz Profil
Silver
TopSport
TopSport
 
Posty: 1345
Dołączył(a): 12 stycznia 2005, 21:48
Lokalizacja: Swiętokrzyskie
Auto: Leon

Re: TDi - i wszystko jasne !!!!!! Przeczytaj zanim zapytasz

Postprzez xabu » 3 grudnia 2005, 12:48

da3 napisał(a)::)


A ktory z przewodow z filtra paliwa jest dolotowy do wtrysku?
Zobacz Profil
xabu
Stella +
Stella +
 
Posty: 84
Dołączył(a): 24 listopada 2005, 18:07
Lokalizacja: Slask
Auto: ARL

Re: TDi - i wszystko jasne !!!!!! Przeczytaj zanim zapytasz

Postprzez Tonny S » 3 grudnia 2005, 13:45

xabu napisał(a):A ktory z przewodow z filtra paliwa jest dolotowy do wtrysku?

Ten jasny, przezroczysty w PD beda 2 takie same czarne ale ten sam co w VP doprowadza paliwo ten 2 to powrot.
Nie ma litosci dla http://dziecineo.prv.pl/
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Tonny S
Sympatyk LeonClub
 
Posty: 8148
Dołączył(a): 29 marca 2004, 18:35
Lokalizacja: Pomorze
Auto: Harley-Davidson

Re: TDi - i wszystko jasne !!!!!! Przeczytaj zanim zapytasz

Postprzez Tonny S » 21 marca 2006, 09:46

Jest 7 rodzajów TDi 140-KM 320 Nm silnik z pompowtryskiwaczami i 16V głowicą - osprzęt - turbina taka jak w 130 PD ASZ (silniki poprzeczne) FMIC jak w ARL (parametry po zmiane oprogramowania ~180KM i ~400Nm) sa wersje BKD wyposażone w pompowtryskiwacze ze sterowaniem piezoelektrycznym na sterowniku simensa z filtrem czasteczek stalych FAP charakteryzujące sie duzo lepszymi przyrostami mocy i lepsza seria w porownaniu do 2.0 TDi ( ~160 KM i ~350 Nm)

Jest tez nowa wersja o mocy 170 KM i 350 Nm (moment ten dostępny jest w zakresie od 1800 obrotów/min do 2500 obrotów/min). Silnik wyposażony jest w filtr cząstek stałych (FAP). Sterownik silnika dostarczony został przez niemieckiego Siemensa.
Nie ma litosci dla http://dziecineo.prv.pl/
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Tonny S
Sympatyk LeonClub
 
Posty: 8148
Dołączył(a): 29 marca 2004, 18:35
Lokalizacja: Pomorze
Auto: Harley-Davidson

Re: TDi - i wszystko jasne !!!!!! Przeczytaj zanim zapytasz

Postprzez soad7 » 17 listopada 2007, 23:33

Właściciel uturbionego auta powinien przeczytać ten poradnik. Kilka suchych faktów ale warto przeczytać.
Miłego czytania :D

samochody wyposażone w turbo, zarówno z silnikiem benzynowym jak i diesla wymagają nieco większej "opieki" ze strony właściciela. Jakiej? O tym możecie przeczytać w tym krótkim poradniku...

JAK EKSPLOATOWAĆ SAMOCHÓD WYPOSAŻONY W TURBO?



WSTĘP

Biorąc pod uwagę obowiązujące powszechnie prawa fizyki i chemii, do poprawnej pracy silnika spalinowego, oprócz oczywiście parametrów konstrukcyjnych, niezbędne są dwa czynniki: paliwo oraz tlen zawarty w powietrzu atmosferycznym potrzebny do spalania paliwa. Powinny one być mieszane w tzw. stosunku stechiometrycznym, czyli zapewniającym całkowite spalanie mieszanki paliwowo powietrznej (w wyniku której nie pozostaje zarówno niespalone paliwo jak i tlen). Najprostsza metoda zwiększenia mocy silnika wydaje się więc zwiększenie ilości podawanej mieszanki. Ilość wtryskiwanego paliwa - mówimy tutaj o silnikach wtryskowych sterowanych mikroprocesorem - ustalana jest przez elektroniczne układy pomiarowo-sterujące które w wyniku bieżących pomiarów zachodzących procesów ustalają jaka ilość powietrza dostaje się do komory spalania i ustalają odpowiednia dawkę wtryskiwanego paliwa. Jak zwiększyć ilość dostarczanej mieszanki jeżeli objętość komory spalania jest stała? Proste - należy wpompować jej więcej pod większym ciśnieniem. Do tego właśnie służą sprężarki.

Sprężarka, jak każde urządzenie mechaniczne, nie jest oczywiście perpetuum mobile i musi być napędzana w jakiś sposób. Sposoby są generalnie trzy:

Odebrać część mocy z wału napędowego silnika. Sprężarka odbiera moc z wału napędowego za pomocą np. paska klinowego czy wielorowkowego. Mechaniczne sprężarki doładowujące, m.in. sprężarka wirnikowa, zwana tez sprężarką Rootsa, bębnowa sprężarka o nazwie Comprex, pracująca według zasady silnika Wankla sprężarka Ro czy też sprężarki VW typu G60 i G40 - są napędzane od silnika za pomocą pasów klinowych. Zaleta tego rozwiązania jest stosunkowo prosta konstrukcja napedu, natomiast minusem jest duza strata na wyjściowej mocy silnika (w przypadku sprężarki G60 zabiera ona aż 35% procent mocy wyjściowej). W końcowym rozrachunku jednak jest to bilans dodatni, nawet bardzo. Pozytywnym efektem jest tez również wzrost momentu obrotowego silnika w niskim zakresie obrotów oraz zwiększona moc w całym zakresie obrotów czego rezultatem jest brak zjawiska tzw. "turbo- dziury"; na takiej zasadzie działa turbina G60; sprężarki takie zwane są tez często sprężarkami mechanicznymi.

Wykorzystać energie gazów spalinowych wylatujących z ogromna prędkością z komory spalania poprzez zawory i kolektory wydechowe do napędu sprężarki; ten sposób napędu odejmuje najmniej mocy wyjściowej silnika ale ma swoje duże minusy - taka sprężarka ma cholernie ciężkie warunki pracy spowodowane wysoka temperatura i agresywnością środowiska chemicznego gazów wylotowych; inna wada jest bezwładność wirnika takiej sprężarki powodująca spore opóźnienia w dostarczaniu sprężonego powietrza oraz obecność tzw. "turbo-dziury", tzn. zaczyna ona działać (kręcić się z odpowiednia prędkością obrotowa dopiero powyżej pewnej prędkości obrotowej silnika). Na takiej zasadzie pracują np. sprężarki Garret, Holset, Mitsubishi, Schwitzer, KKK czy Toyota. Silniki z takimi sprężarkami pracują zwykle dosyć "brutalnie", czyli moment załączenia się sprężarki jest wyraźnie odczuwalny przez kierowcę, ale są z kolei bardzo sprawne; sprężarki te nazywane są powszechnie turbosprężarkami (wydechowymi), często tez po prostu turbinkami.

Zastosować elektryczny napęd sprężarki - czyli energię bierzemy z układu elektrycznego samochodu. W związku z tym ze nie jest to małe zapotrzebowanie (szczytowo nawet parę kilowatów), problem nie jest tak trywialny jak się wydaje; wymaga to zastosowania odpowiedniego alternatora który z kolei poważnie osłabia silnik itp. Z drugiej strony metoda ta jest pozbawiona podstawowej wady sprężarki wydechowej - pracuje praktycznie w całym zakresie obrotów podobnie jak sprężarka z napędem mechanicznym, również w dolnym zakresie obrotów. Oprócz tego wielka zaleta - prostota montażu. Krąży tak wiele legend na temat przyrostu mocy przy pomocy takich sprężarek (tzw. elektro-turbo), że właściwie nie wiadomo co jest prawdą a co nie. Dopóki ktoś ze znajomych nie zamontuje sobie takiego układu pozostaje nam tylko "gdybanie". W teorii - bardzo przyjemny i cichy (!) układ.

NA CO ZWRACAĆ SZCZEGÓLNĄ UWAGĘ?

Bardzo ważną sprawą jest uświadomienie sobie że sprężarki i turbosprężarki są smarowane i chłodzone tym samym olejem co silnik. W niektórych samochodach (np. Nissan 200ZX i 300ZX, Alfa Romeo 156 2.4 JTD, Toyota Celica GT4) turbina jest dodatkowo chłodzona płynem chłodniczym (z układu chłodzenia).

W sprężarkach wydechowych zdarzają się przypadki zatarcia turbiny już po 80-100 tysiącach kilometrów sportowej jazdy. najczęściej jest już wtedy za późno na uratowanie całego podzespołu. Dymienie z rury wydechowej i znaczne zużycie oleju świadczą, że nadpalona została uszczelka i pierścień dystansowy. Uszkodzenia tego nie można stwierdzić jednoznacznie w pracującej turbinie - do tego celu konieczny jest jej demontaż.

Metaliczne stuki i głośna praca turbosprężarki, jak również brak efektu "turbo" zazwyczaj świadczą o wytopionych łożyskach ślizgowych które są bardzo wrażliwe na wysoką temperaturę. Takie uszkodzenie stosunkowo łatwo jest zidentyfikować po zdjęciu przewodu doprowadzającego czyste powietrze do turbiny. Po zdjęcou przewodu możemy zobaczyć wirnik i grzybek przypominające śmigło wentylatora. Po schłodzeniu silnika należy wziąść suwmiarkę i zmierzyć luz wałka wirnika. Luzy rzędu 0,3-1,1mm pozwalają mieć jeszcze nadzieję na naprawę tzw. I zakresu - czyli samych łożysk ślizgowych plus ewentualnie szlif wałka. Znacznie większe luzy oznaczają kosztowną wymianę całego wnętrza turbiny - czyli naprawę II/III zakresu. Ponieważ turbina, a szczególnie jej obudowa pracuje w bardzo wysokiej temperaturze, często zdarza się że nieudolni naśladowcy Colina McRae po prostu powodują nadpalenie obudowy. Powstają wtedy głębokie pęknięcia i wypalone zostaje gniazdo zaworu upustowego. Niestety taki stan turbiny kwalifikuje ją do wymiany. Wymiana turbiny na sprawną nie jest niestety tania, ale w tym przypadku będzie absolutnie konieczna.

W przypadku sprężarek mechanicznych objawami które powinny wzbudzić nasz niepokój jest narastający wraz ze zwiększaniem obrotów "gwizd" dochodzący z okolic sprężarki. Najczęściej świadczy to o zużytych listwach uszczelniających wirnik (przedmuchy na styku listwa-obudowa) lub zużytych łożyskach wałeczkowych wałka i wirnika. W tych przypadkach konieczna będzie wymiana listew lub łożysk. Stan uszczelniaczy olejowych sprawdzamy po zdjęciu przewodów doprowadzających powietrze od filtra i odprowadzających sprężone powietrze. Duża ilość świeżego oleju świadczy o wyrobionych simmeringach - tutaj też niezbędna będzie ich wymiana.

Ponieważ sprężarki napędzane są zwykle paskiem (wielorowkowym lub zębatym) - częste kontrole stanu paska są konieczne. W przypadku zauważenia najmniejszych rys, przetarć lub pęknięć na powierzchni bezwględnie należy wymienić pasek. Zerwanie krótkiego paska pośredniego w przypadku np. sprężarki VW G60 lub G40 oznacza zniszczenie spreżarki i spory wydatek na nową lub sprawną używaną.

Naprawy uszkodzonego wirnika w przypadku spreżarek mechanicznych są dużo droższe niż w przypadku turbosprężarek. Co gorsza, awaria (wykruszenie) elementu wirnika najczęściej powoduje zniszczenia kwalifikujące sprężarkę jako złom użytkowy. Cena nowej sprężarki również wielokrotnie przewyższa koszt nowej turbosprężarki.

JAK ZAPOBIEGAĆ AWARIOM?

Podstawową sprawą jest stosowanie olejów syntetycznych najwyższej klasy! Każda obsługa i przegląd samochodu powinna obejmować pomiar ciśnienia doładowania i drożność przewodów doprowadzających olej do sprężarki. W wielu typach samochodów, zwłaszcza w tych starszych produkowanych do lat dziewięćdziesiątych, położenie i kształt przewodów olejowych sprzyjały powstawianiu zatorów (tak np. jest w przypadku starych Nissanów 200 ZX gdzie przewód olejowy zagięty jest pod kątem prostym. Na załamaniu bardzo szybko osadzają się zanieczyszczenia rozpuszczone w oleju (powstałe jako produkt spalania) i przewód po prostu się zatyka. W konsekwencji sprężarka traci chłodzenie i smarowanie przez co bardzo szybko ulega zniszczeniu. Stosowanie najlepszych jakościowo olejów syntetycznych w znacznym stopniu ogranicza wytrącanie się stałych osadów z oleju przez co ryzyko powstania zatorów jest znacznie mniejsze.

Kolejna przyczyną kłopotów mogą być zbyt rzadkie zmiany oleju. Pomimo że obecnie w nowoczesnych silnikach wymianę oleju producent zaleca nawet co 20 tysięcy kilometrów - w przypadku silników z turbo jest to grube nieporozumienie!! W silnikach turbodoładownaych olej należy zmieniać częściej niż w silnikach wolnossących. Nawet jeżeli stosuje się najwyższej klasy oleje syntetyczne, wymiana powinna następować najwyżej co 10 tys. km, a najlepiej już co 7-8 tysięcy i koniecznie wraz z filtrem olejowym. Przy filtrze też nie należy przesadnie oszczędzać i kupować produkty markowe zapewniające skuteczną filtrację cząstek stałych o jak najmniejszej średnicy.

Wszyscy użytkownicy samochodów z turbo musza pamiętać, że turbosprężarki powinno się używać dopiero po osiągnięciu przez silnik temperatury rzędu 85-90 stopni C, co odpowiada mniej więcej wartości temperatury przy której otwiera się termostat. Do czasu osiągnięcia przez silnik tej temperatury nie jest wskazane przekraczanie obrotów rzędu 2-2,5 tysiąca obr/min, czyli wartości przy której zwykle załącza się turbosprężarka. W przeciwnym razie niedostatecznie rozgrzany, a więc gęsty olej dużo gorzej smaruje elementy sprężarki. W takich warunkach o uszkodzenie nie jest trudno.

O istnieniu sprężarki musimy pamiętać nie tylko podczas uruchamiania silnika i rozpoczynania jazdy. Równie ważny jest moment wyłączenia zapłonu i unieruchomienia silnika. Zarówno przy sprężarkach jak i turbosprężarkach nie wolno wyłączać zapłonu natychmiast po zakończeniu jazdy. Silnik powinien jeszcze popracować na wolnych obrotach minutę lub dwie aby olej schłodził elementy turbiny i wytworzył tzw. film olejowy na łożyskach i wirniku, co zapobiegnie pracy tych elementów "na sucho" przy ponownym uruchomieniu zimnego już silnika.

Bardzo ważny jest również sposób uruchamiania silnika po dokonanej wymianie oleju i filtra. Czynności jakie należy wtedy wykonać są następujące:

"zakręcić" kilka razy rozrusznikiem z odłączonym zapłonem (np. zdjąć przewody ze świec lub w przypadku diesla odłączyć pompę wtryskową)

odpowietrzyć przewód ciśnieniowy doprowadzający olej do turbiny i zdjąc przewód powrotu oleju z turbiny

ponownie zakręcić kilka razy rozrusznikiem aż olej pojawi się w otworze odpływowym turbiny

założyć ponownie przewód odpływowy i uruchomić silnik

pozostawić na kilka minut silnik pracujący na wolnych obrotach, absolutnie nie wolno dodawać gazu w tym czasie!

przejechać kilka kilometrów stopniowo zwiększając prędkości obrotowe na poszczególnych biegach. Nie wyłączać zapłonu natychmiast po wprowadzeniu silnika na wysokie obroty - pozbawimy wtedy turbinę smarowania (patrz wyżej)
sprawdzić ciśnienie oleju oraz, o ile mamy taka możliwość, ciśnienie w cylindrach.

Pamiętajmy że nie mogą występować przedmuchy do skrzyni korbowej! Grozi to zapowietrzeniem układu olejowego i zniszczeniem turbiny.

UWAGI KOŃCOWE

Pamiętajmy że sprężarka nie jest elementem dodatkowego wyposażenia samochodu! Silnik turbo został zaprojektowany specjalnie dla warunków pracy jakie wynikają z obecności sprężarki. Nie należy jeździć po demontażu uszkodzonej sprężarki. W ten sposób możemy łatwo spowodować uszkodzenie silnika

Nie dopatrujmy się awarii sprężarki w każdym przypadku kiedy zauważymy jakiekolwiek niedomagania silnika lub spadek mocy. Bardzo często winą za wszystkie takie objawy obarczamy turbinę i jako zużytą (choć jest w doskonałym stanie) wymieniamy na nową lub używaną, za niemałe zresztą pieniądze. Nic bardziej błędnego! Bezwarunkowo powinniśmy najpierw sprawdzić wszystkie pozostałe elementy silnika oraz przeprowadzić dokładną kontrolę wartości regulacyjnych (w tym kąt wyprzedzenia zapłonu). Często w przypadku zauważenia silniejszego dymienia uważamy, że przyczyną jest zużyta turbina. Zanim ja wymontujemy i oddamy do regeneracji sprawdźmy jednak czy np. filtr powietrza nie jest przypadkiem mocno zanieczyszczony. A może dymienie jest skutkiem zużycia gładzi cylindrów w efekcie czego olej przedostaje się do komory spalania.

Przy hałasach dochodzących z okolic turbiny sprawdźmy czy wszystkie połączenia śrubowe sprężarki trzymają tak jak trzeba. Często mogą ulec one poluzowaniu i powodowa taki niepokojący hałas.

PAMIĘTAJMY o trzech najważniejszych wrogach turbin:

1. niedostatecznej ilości oleju
2. zanieczyszczeniach stałych w oleju
3. zanieczyszczeniach w doprowadzanym powietrzu

Sprawdzajmy często stan filtra powietrza - jego uszkodzenia lub nieszczelności pomiędzy krawędzią obudowy a wkładem filtra mogą spowodować dostanie się cząstek stałych. Ponieważ wirnik turbiny pracuje z bardzo dużą prędkością obrotową (nawet 100-150 tysięcy obrotów/minutę) nawet drobniutka cząstka stała może doprowadzić do uszkodzenia łopatek wirnika! W takiej sytuacji wirnik traci swoją stabilność dynamiczną (wyważenie dynamiczne) i uszkodzeniu ulegają pierścienie uszczelniające

Na koniec jeszcze jedna uwaga: przy zmianie turbiny powinniśmy ją zastąpić taki samym modelem o takich samych parametrach. Zmiana turbiny na inna niż oryginalnie montowana może się odbyć jedynie w specjalistycznym zakładzie wraz z dokonaniem odpowiednich przeróbek i regulacji. Zostawcie takie rzeczy prawidzwym fachowcom!
Żyj życiem tak jakbyś miał nazajutrz ze śmiercią twarzą w twarz stanąć
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
soad7
Sport
Sport
 
Posty: 350
Dołączył(a): 30 marca 2006, 20:59
Lokalizacja: Śrem
Auto: 3L i T4

Re: TDi - i wszystko jasne !!!!!! Przeczytaj zanim zapytasz

Postprzez bolek69 » 31 maja 2012, 07:44

Witam

Chodzi mi o dwa silniki : AGR-ALH

Wiem, że seria AGR ma turbinę bez kierownic a ALH ma turbinę z kierownicami.

Aby uniknąć wysokich kosztów utrzymania chciałem zapytać czy lub która posiada dwumasowe koło zamachowe

Tak samo chciałbym się dowiedzieć o serii AHF i ASV

dzięki za informacje i Pozdrawiam

Stefan
Zobacz Profil
bolek69
Stella
Stella
 
Posty: 5
Dołączył(a): 30 maja 2012, 20:53
Auto: Renault Clio

Re: TDi - i wszystko jasne !!!!!! Przeczytaj zanim zapytasz

Postprzez warjatmz » 31 maja 2012, 09:35

to zależy który rok bo w AGRach też były dwu-masy ja miałem ale zamieniłem już na jedno-masa a w ALH były od początku
Zobacz Profil
warjatmz
Stella
Stella
 
Posty: 19
Dołączył(a): 21 stycznia 2011, 14:14
Lokalizacja: Ułęż
Auto: toledo II

Re: TDi - i wszystko jasne !!!!!! Przeczytaj zanim zapytasz

Postprzez krzys88 » 8 września 2016, 20:58

Witam. To stało się dzis. Auto odpala na sekundę po czym gaśnie. Kontrolki się nie pala. Pod maska znalazłem odczepiony kabel z bezpiecznikiem. Nie wiem gdzie go podlaczyc. Kabel jest czerwony a na koncu ma oczko. Kabel wychodzi gdzies z wiazki kabli za akumulatore. Jest grubosci malego palca. Czy ktoś potrafi pomoc.
Zobacz Profil
krzys88
Stella
Stella
 
Posty: 2
Dołączył(a): 8 września 2016, 20:25
Auto: Leon II
Silnik: AGR 1.9

Re: TDi - i wszystko jasne !!!!!! Przeczytaj zanim zapytasz

Postprzez marcin7x5 » 9 września 2016, 05:48

Otwórz skrzynkę na aku bo pewnie tam się rozłączyło jeżeli jest to kabel o sporej grubości.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
marcin7x5
Cupra
Cupra
 
Posty: 3889
Dołączył(a): 8 kwietnia 2008, 12:01
Lokalizacja: CRY
Region: kujawsko-pomorskie
Auto: leon 1M
Silnik: AUS 1.6


Powrót do Leon 1 - Techniczne Diesel

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość