Zaczynając od początku, wielu z Was wie, że auto w Polsce są sprzedawane na zasadzie umowy "In blanco" - po to żeby handlarz nie płacił podatków umowę spisuję się z "poprzednim właścicielem" (który mogł nawet nigdy nie istnieć - bo przecież na oczy go nie widziałeś).
Tutaj właśnie zaczyna się problem, większość okazyjnych aut z Hiszpanii, Francji, Belgii czy też Niemiec mogą pochodzić z przestępstwa (krótko mówiąc są kradzione). Sprawa wygląda tak, że auto skradzione dostaje numer nadwozia ze skradzionych innych dokumentów (sprawdzasz numer VIN - nie widnieje jako kradziony, bo nikt nie sprawdza kradzionych papierów a przecież oryginalny VIN który widnieje pod tym który teraz wielu z Was może mieć już w kartotece by widniał

Wygląda to mniej więcej tak:

(tutaj nie widać przebitych numerów lecz...)
(... lecz po badaniach mechanoskopijnych cała sprawa wygląda tak: )

tutaj już widać, że tam gdzie jest 2 (dwójka) wcześniej była 3 (trójka).
Niestety w naszym prawie nie ma zapisu, że Okręgowe Stacje Pojazdów miałyby wymóg sprawdzania mechanoskopijnie numerów nadwozia, tak więc Pan Diagnosta widząc numer z fotki nr 1 podbija przegląd z niby legalnym numerem i tak wiele osób sobie jeździ, do czasu !
W Polsce "grasuję" przedstawiciel "Francusko-Hiszpańsko ble ble ble zrzeszenia na rzecz Walki z Przestępczościa Kradzieży-Legalizacji Pojazdów" krótko mówiąc człowiek, który sprawdza czy numery VIN (nabite na budę) nie pochodzą z kradzionych papierów. Ma on możliwość wglądu do elektronicznych kartotek Urzędów Miasta gdzie sprawdza VIN i wysyła zapytanie do w/w zrzeszenia, które działa w strefie Schengen - jeżeli zapytanie zostanie rozpatrzone w sposób "papiery kradzione" policja zatrzymuje pojazd, co za tym idzie właściciel traci go, praktycznie bez prawa do odzyskania środków - bo przecież nie masz żadnej umowy z handlarzem... czyż nie?
Krótko na temat samej mechanoskopii:
Mechanoskopia- to nazwa jednego z działów kryminalistyki. Zajmuje się ona badaniem śladów pozostawionych przez narzędzia w związku z dokonanym przestępstwem i służy generalnie do określenia przynależności grupowej śladu a także do indywidualnej identyfikacji narzędzia.
Badania mechanoskopijne oznakowań samochodów służą do stwierdzenia czy dane oznakowanie jest oryginalne - wykonane fabrycznie, czy też zostało sfałszowane poprzez przerobienie lub podrobienie. W przypadku stwierdzenia fałszerstwa, wykonywane są badania zmierzające do ustalenia pierwotnej treści oznakowania. Są to z natury badania niszczące i mogą odnieść pozytywny skutek tylko w przypadku, gdy oznakowanie jest przerobione.
Jeżeli oznakowanie identyfikacyjne zostało podrobione, to do identyfikacji pojazdu pozostają metody pośrednie polegające na ustalaniu parametrów technicznych i identyfikacji części pojazdu. Producenci wielu marek pojazdów pozostawiają w ich wnętrzu tzw. "tajne identyfikatory" określane jako PKN , numer produkcyjny, kod statystyczny itp. Ponadto ewidencjonowne są przez producentów numery seryjne głównych podzespołów pojazdu takich jak: silnik, skrzynka biegów, tylny most, komputery pokładowe, elementy związane z bezpieczeństwem, a nawet radiodbiorników. Niejednokrotnie ułatwia identyfikację tzw. oznakowanie antykradzieżowe naniesione dodatkowo na zlecenie właściciela.
Prawda jest taka: duża część aut np. z Hiszpanii została zatrzymana na terenie Polski, większość z tych aut była u "nowych właścieli" około roku, półtora lub dwóch lat (Prawo polskie przewiduję "zasiedzenie" po trzech latach, jeżeli przez trzy lata nie wykryją tego, auto pozostaje Twoją własnością).
Od siebie mogę dodać tyle, nie mając żadnego w tym interesu:
Cebid Centrum Badań Identyfikacyjnych
01-384 Warszawa ul. Cokołowa 4/32
www.cebid.pl
Jest to Biegły Mechanoskop z Warszawskiej listy biegłych sądowych, sprawdza on i cetryfikuje pochodzenie pojazdów, które są już na terenie Polski.
Cenowo wygląda to tak:
Lp.
Rodzaj usługi
Cena brutto
1
Kompleksowe badanie legalności pojazdu –
Certyfikat legalności pojazdu cz. A + cz.B
440 PLN
2
Sprawdzenie legalność pochodzenia pojazdu
sprowadzonego z zagranicy – Certyfikat cz. A
240 PLN
3
Mechanoskopijne badania oznakowań VIN pojazdu –
Certyfikat cz. B
240 PLN
4
Sprawdzenie zastawu sądowego (*)
61 PLN
5
Sprawdzanie zastawu skarbowego (**)
100 PLN
Myśle, że czasem warto wydać 500 zł dla świętego spokoju !
Poza tym, zapraszam drodzy forumowicze np. na google.pl poczytajcie troche o mechanoskopii a także na stronę http://cebid.pl
Z pozdrowieniami dla szukających okazji, nixu.
Do administratorstwa/moderatorstwa myślę, że warto to przykleić na najbliższy czas.