widocznie mało grzebiecie bo znalesc mozna naprawde sporo, jestem jeszcze laikiem w tej sprawie ale w necie potrafie znalesc to i owo..
a wiec jesli chodzi o zawor upustowy to znalesc mozna tego sporo na roznych forach jesli chodzi o diesel'a to mniej ..aczkolwiek ja znalazlem cos takiego..
teza 1
w tym temacie trzeba zadać sobie pytanie...czy silnik diesla posiada przepustnicę. Odpowiadam...nie posiada. Jest co prwda w dolocie przepustnica ale posiada ona inne zadanie i nie bieże udziału w sterowaniu silnikiem. Podczas pracy jest stale otwarta. Stabilizacja biegu jałowego odbywa się drogą elektroniczną gdzie komputer wyznacza dawkę biegu jałowego i pilnuje korekcji. W każdym silniku benzynowym jest przepustnica zarówno gaźnikowym jak i z systemem wtryskowym. Wyjątek stanowi system Valvetronic w nowych BMW gdzie brakuje także wałków rozrządu i ich napędu

. Zawory w głowicy uruchamiane są przez system elektromagnesów...ale to odrębny temat.
Teraz zadajemy sobie pytanie jaka rolę spełnia zawór upustowy (BOV) w silniku benzynowym turbodoładowanym. Otóż jeśli przyspieszamy takim pojazdem i turbina pompuje powietrze całym swoim wydatkiem....to w przypadku gdy podczas zmiany biegów, wzgl nagłego hamowania silnikiem zdejmujemy na chwilę nogę z gazu (zamykamy przepustnicę) chwilowe ciśnienie turbo wzrasta do bardzo wysokiego poziomu. Należy je w jakiś sposób zniwelować (upuścić) aby nie doprowadzić do uszkodzeń układu dolotowego (pękanie gumowych węży, rozerwanie IC). I po to jest ten zawór.
Pracuje on w obiegu zamkniętym. Jeśli zamkniemy przepustnicę to w kolektorze dolotowym powstaje podciśnienie które uchyla BOV-a a ten zrzuca ciśnienie przed przepustnicą. Gdy ją uchylimy ...spada poziom podciśnienia w dolocie i Bov jest zamknięty. BOV jest podłączony do kolektora ssącego za pomocą wężyka.
W dieslu nie występuje pojęcie takie jak ...podciśnienie w kolektorze dolotowym.
teza 2
http://hjem.get2net.dk/ly...ge/prod_bov.htm
http://hjem.get2net.dk/ly...mages/vmax3.jpg
Podaje adres dunskiej strony z BOV dla diesla coprawda nie jest to latwy jezyk ale mozna bynajmniej popatrzyc na obrazki i rysunek podlaczeniowy
z uwagi na roznice budowy zasilania benzyna i dieslem w dieslu konieczny jest mikro przelacznik do aktywowania zaworu .wiec jest to troszke wymuszona konfiguracja. Zawor jest aktywowany impulsem po opuszczeniu nogi z gazu. Co potrzebujemy do budowy takiego systemu.
1 :zawor BOV koniecznie 2 tloczkowy (stalowy lub aluminiwy)
2: 3 drozny zawor do pobierania/wypuszczania podcisnienia(Solenoid valve)
3: microwlacznik ( do pobierania impulsu z pedalu gazu)
4: bezpiecznik wraz z obudowa
5: waz silikonowy oraz zlaczki metalowe
6: przewody i zlaczki do podlaczenia vacum
7: kilka godzin czasu
pozdrawiam