
Tekst w wersji pdf dostępny na klubowym FTP lub pod adresem Seat Exeo vs Audi A4 test - rapidshare
Seat Exeo ST ostatnie dziecko hiszpańskiej fabryki. Urodziło się ono można by powiedzieć z zamrożonej przez lata próbówki, dlatego też w opinii osób związanych z motoryzacją wzbudza różnorakie emocje.... jakie
Niektórzy twierdzą iż jest to odgrzewany kotlet, inni uważają iż Seat nie dorówna nigdy Audi i to tylko podobieństwa, są też tacy którzy uważają, iż ten samochód nie powinien aspirować do klasy wyższej....
Po drugiej stronie barykady stoją miłośnicy marki Seat oraz osoby posiadające wiedzę na temat zastosowanej w Exeo technologii, pochodzącej w prostej linii od Audi.
Prawda często leży po środku, dlatego dzięki uprzejmości Iberia Motor Company S.A. pod koniec roku miałem przyjemność przetestować przez kilka dni Seata Exeo w wersji kombi.
Jako były użytkownik kilku modeli Seata Leona oraz jako obecny użytkownik Audi A4 mogę dość obiektywnie ocenić jak daleko Seatowi do pierwowzoru.
Do przetestowania dostałem białego Hiszpana kombi w wersji Sport z silniczkiem 2.0TSI o mocy 200KM.
[center]

Zewnętrznie samochód robi wrażenie, przenikliwie biały kolor, obniżone zawieszenie w wersji sport, aluminiowe felgi 18” (jako opcja), przyciemnione fabrycznie szyby boczne tylne oraz parę dodatków stylizujących samochód na eleganckie kombi z ostrym hiszpańskim pazurem. Do pełni szczęscia można dodać niemal kompletne wyposażenie dodatkowe w testowanym modelu.
Wygląd zewnętrzny Seata Exeo ST budzić będzie największe dyskusje.
Linia nadwozia jest dość konserwatywna z nutą lekkości i zwinności, jaka była domeną średniego modelu Audi. Najbardziej pociągająca powinna być linia boczna, która nie budzi żadnych zastrzeżeń, gdyż elementy nadwozia żywcem pochodzą z Audi A4 B7 (8E).
[center]


Za to przód i tył Exeo ST budzi kontrowersje. Tu dostrzegamy zabiegi projektantów Seata dopasowujących wizerunek Exeo do obecnie produkowanej gamy modelowej Seata. Osobiście tył auta podoba mi się znacznie bardziej niż przód, który według mnie nie pasuje do gabarytów i charakteru samochodu.
[center]


Tylna część nadwozia Exeo ST z szybą opadającą nisko w charakterystyczny trójkąt prezentuje się całkiem przyzwoicie .....o ile mamy szyby przyciemnione. W wersji
z szybami białymi (nie barwionymi), tył nie wygląda już tak atrakcyjnie. Tył wtedy bardziej przypomina mi napuchniętą ibizę niż kombi aspirujące do klasy nieco wyższej niż kompakt.
[center]


Za to jedno jest pewne – jeżeli Seat planuje przyzwoitą sprzedaż tego modelu musi wypuścić wersję FR ze zmienionymi zderzakami oraz innymi elementami nadającymi bardziej drapieżny charakter temu kombiakowi.
Urok Exeo zdecydowanie psują lusterka zewnętrzne, których kształt w zupełności nie pasuje do stylu i gabarytów tego samochodu.... ale cóż począć skoro wzorzec, czyli Audi A4 w modelu B8 zapożycza lusterka z MANa lub Scanii (których w de faco V.A.G. posiada udziały).
Reasumując Exeo ST na drodze nie będzie się wyróżniał awangardową stylistką obecną w niektórych modelach Seata, może się natomiast podobać - choć pewne detale zewnętrznego designu drażnią.
No i jak to się ma do pierwowzoru – linia boczna, drzwi, szyby, relingi dachowe w całości pochodzą z Audi A4 B7, klapa bagażnika wraz z szybą, maska, zderzaki przód, tył, lampy przód tył, lusterka - to nowy projekt pod potrzeby Exeo ST
Czy Audi A4 jest/był samochodem rodzinnym ?
Cóż jest on na pewno bardziej rodzinny niż Audi A3, dlatego też Seat Exeo ST jest zapewne bardziej rodzinny niż Seat Leon. Ale czy można uznać iż jest to w pełni rodzinny (czytaj: pojemny) samochód i jak to definować ?
Ani Audi A4 ani Exeo ST nie można porównywać do gigantów przestrzeni jakimi są Audi A6 Avant, Superb Combi lub też pojazdy w stylu Alhambry/Sharana. Wnętrze Exeo ST nie zachwyca wielkością, jednak bez problemu i komfortowo mogą w nim podróżować 4 osoby dorosłe z obszerniejszym niż w kompakcie bagażem. Piąta osoba musiałaby być na dużej diecie i niezbyt rosłego wzrostu aby wytrzymać kikaset km na środku tylnej kanapy.
W przypadku standardu rodziny "2+2” 2 osoby dorosłe plus jeden lub dwa foteliki - Exeo ST wydaje się być idealnym rozwiązaniem. Bagażnik jest dość pojemny, podwójna podłoga bagażnika umożliwia zgromadzenie drobiazgów poniżej głównej przestrzeni ładunkowej, natomiast siatka oddzielająca przedział bagażowy daje możliwość zapakowania bagażnika pod sam sufit bez niebezpieczeństwa przesunięcia bagażu w stronę podróżujących. Schowek w lewym boczku bagażnika oraz masywne i eleganckie uchwyty do mocowania siatki bagażowej dopełniają wrażenia iż bagażnik jest zaprojektowany jest wzorowo.
Jak się to ma do pierwowzoru: przestrzeń w środku samochodu, miejsce w schowkach, odległości między fotelami a tylną kanapą, kształt i rozmiar bagażnika w pełni odpowiadają wymiarom Audi A4 B7. Miłym dodatkiem od Seata są dodatkowe schowki pod przednimi fotelami (znane z Leona 1P). Minusem jest brak plastikowej, ale za to bardzo praktycznej osłony oparć przednich foteli przez co kierowca i pasażer w Audi są oddzieleni od ewentualnych kolan rosłych pasażerów lub też od kopniaków niesfornych dzieciaków.
Jeżeli mowa o jakości to całe wyposażenie wnętrza należy uznać za lepsze niż dobre. Trudno zarzucić coś ergonomii wnętrza oraz jakości materiałów, deska rozdzielcza pochodzi żywcem z Audi A4 Cabrio.
Jakoś plastików przełączników jest naprawdę dużo wyższej jakości niż w innych modelach Seata no i dominują elementy znane z Audi w tym np. panel klimatyzacji żywcem pochodzi z Audi A4, podobnie jak tunel środkowy, boczki drzwi, przełączniki, lusterko wewnętrzne. Kształt foteli w wersji Spot wzorowany jest na fotelach z Audi A4 w wersji S-line, podobnie jak kierownica 3 ramienna wielofunkcyjna. Radio seryjne nie powala jakością, jednak w testowanym samochodzie zainstalowano do ipoda oraz wejście aux przez co poszerzył się zakres źródeł dźwięku.
Jestem przekonany iż lepszym rozwiązaniem byłby sprawdzony w A4 zestaw nawigacyjny RNS-E, który w dużo lepszym stopniu poradzi sobie z odpowiednio miłym nagłośnieniem wnętrza Exeo. Brak w wyposażeniu opcjonalnym zestawów audio z wyższej półki (tj. BOSE czy Bang & Olufsen).
[center]

[center]WnętrzeSeat Exeo[/center]
[center]

[center]Wnętrze Audi A4 sedan/avant[/center]
[center]

[center]Wnętrze Audi A4 cabrio[/center]
Jak się ma to do pierwowzoru: miękkie materiały deski rozdzielczej pochodzą żywcem z Audi A4 cabrio, przełaczniki i inne plastiki wysokiej jakości również wyjęte z Audi A4, podobnie panel sterowania klimatyzacją, lusterko środkowe, zegary. Materiały niższej jakości dostrzegamy na kierownicy – popularna obecnie eko-skóra, materiał pokryciowy siedzeń – dość niskiej jakości w porównaniu z Audi, podsufitka oraz pokrycia słupków mimo, iż różni się od materiału z Audi to jego jakość jest nadal bardzo dobra.
Koniec cz. I
Tekst+foto: mm.max