W czasach, kiedy cena paliwa staję się coraz bardziej ważna dla wszystkich zmotoryzowanych warto dowiedzieć się czy można zredukować wartość na rachunku podczas tankowania na stacji benzynowej za pomocą opon?
Jak się okazuje to właśnie one mają wpływ na 20% zużycia paliwa.
”Opony zielone”: opony o niskim oporze toczenia.
Jednym z głównych parametrów, na który zwracają uwagę producenci opon przy konstruowaniu nowego modelu jest zmniejszenie oporów toczenia. Dodatkowym powodem, do kładzenia nacisku właśnie na ten aspekt jest to, że jest on umieszczony na europejskich etykietach na opony.
Średnio opony sprzedawane w 2009 roku w porównaniu do tych z 1995 roku mają niższe opory toczenia o 30%.
Szczegół tkwi w innowacyjnych mieszankach gumowych, gdzie dodaje się substancje o wysokiej zawartości krzemionki w górnych warstwach opony co ogranicza jej nagrzewanie i pozwala lepiej rozproszyć energię.
Jest to niezwykle ważne kryterium, które ogrywa ogromną rolę na europejskich etykietach na opony.
Aby uzyskać wynik kosztów ( i potencjalnych oszczędności) wynikających z użytkowania Twojego samochodu z oponami o danych notach, zapraszamy do naszego symulatora etykiet pod linkiem: http://www.rezulteo-opony.pl/etykietowanie-opon/zuzycie-paliwa
Na przykład kierowca posiadający samochód typu Seat Leon II (silnik benzynowy) i jeżdżący średnio 15 000 km na rok może zaoszczędzić na benzynie około 725 złotych wybierając opony z notą A, a nie z najgorszą notą G.
Jednak na rynku jest ciągle mało opon z najwyższą notą A na europejskich etykietach na opony, na przykład są to:
- Bridgestone Ecopia EP001S
- Michelin Energy E-V (dla samochodów z napędem elektrycznym)
- Nokian eLine
- Toyo NanoEnergy 2
=> Przyszłe badania dotyczące obniżenia oporów toczenia idą w kierunku koncepcji opon większych ale i węższych.
Odpowiednie ciśnienie w oponach zapobiega nadmiernemu zużyciu paliwa.
Oprócz wybierania opon z lepszymi notami ważne jest, aby regularnie kontrolować ciśnienie w oponach swojego samochodu. Złe ciśnienie powoduje wzrost zużycia paliwa.
I tak na przykład opony niedopompowane o 0,3 bar zwiększają opory toczenia o 6% i mogą nawet wzrosnąć do 30% jeżeli będzie nam brakowało 1 bara od wartości zalecanej przez producenta. To daje nam wzrost zużycia paliwa na poziomie 3 do 5%.
[Co myślicie w tym temacie? Czy zwracacie uwagę na to kryterium przy wyborze opon?]