Objawy uszkodzonego spryskiwacza: Dysza spryskująca szybę podąża za wycieraczką, powinna stać w miejscu i pryskać na szybę prosto przed siebie.
Skutki uszkodzonego spryskiwacza tylnej szyby: Połowa płynu która powinna lecieć na szybę, cieknie po wewnętrznej stronie klapy bagażnika zalewając najczęściej czujnik otwarcia bagażnika, przez co nie działa nam światełko w bagażniku oraz nie pali się kontrolka na desce rozdzielczej sygnalizująca otwarty bagażnik. Do tego mamy częściowo zalany bagażnik, bo płyn wycieka w końcu na zewnątrz.
Niestety uszkodzony spryskiwacz tylnej szyby to bardzo częsta usterka, dlaczego tak się dzieje ?

To jest przekrój dyszy
1- Dysza spryskująca
2- Mocowanie wycieraczki które jest ruchome dzięki niemu wycieraczka wprawiana jest w ruch
3- Miedziana rurka która jest doprowadzany płyn
4- Brud i rdza która gromadzi się z czasem wokół miedzianej rurki
Jak widać mamy mocowanie wycieraczki, ta część jest ruchoma. W środku mamy miedzianą rurkę którą jest doprowadzany płyn do dyszy spryskującej, ten element jest nieruchomy i sztywno siedzi w ruchomym mocowaniu wycieraczki, na obrazku widzimy jak wokół dyszy spryskującej gromadzi się brud i rdza która w pewnym momencie zaczyna zakleszczać się wokół miedzianej rurki, i w pewnym momencie gdy rdzy jest już tak dużo miedziana rurka najczęściej się ukręca w miejscu pokazanym na obrazku numer 3. Tak było przynajmniej w moim przypadku. Dlatego ukręcona część rurki zaczyna okręcać się z mocowaniem wycieraczki. Przez to mamy efekt poruszającej się dyszy za wycieraczką.
Co zrobić ?
Musimy dostać się do naszego silniczka wycieraczki i go rozkręcić.... no tak ale jak dostać się do silniczka wycieraczki ? Wielu ma problem z zdemontowaniem plastikowego wykończenia klapy bagażnika. Poniżej wytłumaczę jak zdemontować plastik nie uszkadzając niczego. Pomysł na ściągnięcie plastiku pochodzi od użytkownika Farmi18
Plastik jest zamocowany na 8 metalowych zatrzasków, 4 z jednej strony a 4 z drugiej.

Jeżeli będziemy ciągnąć plastik na siłę to pourywamy praktycznie każdy z zatrzasków. Dlatego też musimy odkręcić lampy w klapie bagażnika, dzięki temu będziemy mieli bardzo łatwy dostęp do zatrzasków.

Żeby odkręcić jedną lampę, musimy odkręcić 3 śruby kluczem nasadowy ósemką, zaglądamy do otworu po lampie najlepiej z latarką
Dwa na górze

Dwa na dole

Musimy teraz wszystkie 4 zatrzaski wypchnąć, w tym celu polecam zastosować trzonek od młotka, lub siekiery. Ja użyłem trzonek od siekiery

Następnie na zasadzie dźwigni wypychamy wszystkie 4 zatrzaski, trochę jest z tym zabawy ale da się zrobić.


Kiedy wypchniemy zatrzaski z jednej strony, robimy to samo z drugiej. Dzięki tej metodzie mamy wszystkie zatrzaski wypchnięte i żadnego nie połamiemy
Kiedy mamy już wszystkie zatrzaski wypchnięte, musimy jeszcze rozłączyć 3 plastikowe zatrzaski z jednej i drugiej strony które łączą się z plastikowymi ramionami klapy bagażnika.

Wystarczy palcem podeprzeć pierwszy zatrzask i trzeci a drugi sam zeskoczy.
No i plastik mamy zdjęty, w cale nie było to takie trudne.

Zabieramy się za demontaż silniczka od wycieraczki, rozłączamy rurkę z dopływem płynu, oraz wtyczkę zasilającą .
Najpierw odkręcamy wycieraczkę, otwieramy plastikową osłonę i kluczem trzynastką odkręcamy śrubę trzymającą wycieraczkę, wycieraczka może być zakleszczona trzeba się z nią trochę po siłować.
Zabieramy się za silnik....
Bierzemy klucz nasadowy dziesiątkę, i odkręcamy 3 śruby

Śrubki mogą być trochę przyklejone więc jak by nie chciały zejść to trzeba je podważyć palcem
Wysuwamy ostrożnie silnik i zabieramy go w wygodne miejsce do rozbiórki.

Odkręcamy 7 śrub wkrętakiem gwiazdkowym, i podważamy metalową osłonę śrubokrętem, osłona może ciężko zejść przez uchwyt na wężyk od płynu. Ale jeżeli pociągniemy ją mocniej to uchwyt na wężyk zejdzie razem z osłoną, jeżeli nie to po zdjęciu osłony podważamy lub mocno ciągniemy za uchwyt na wężyk od płynu i w tedy wyciągniemy taki element

Musiałem pożyczyć zdjęcie z innych źródeł ponieważ nie zrobiłem własnego zdjęcia, część na zdjęciu jest nowa i nie uszkodzona, my prawdopodobnie wyciągniemy połowę tej części bez dyszy spryskującej
Dysza spryskująca zostanie na mocowaniu wycieraczki, możemy ją od razu wyciągnąć chwytając kombinerkami.
Następnie podważamy dwie metalowe zębatki śrubokrętem i wyciągamy mocowanie wycieraczki z plastikowej osłony. Trochę jest na niej smaru, ale będzie łatwiej ją czyścić
Teraz musimy przeczyścić mocowanie wycieraczki, ponieważ zalega w niej zapieczony, ukręcony element miedzianej rurki. U mnie wyglądało to tak:

W moim przypadku ukręciłosię centymetr miedzianej rurki, więc miałem łatwe zadanie. Wiertło 4 milimetry do metalu i rozwiercamy czubek wlotu mocowania wycieraczki

Gdy już oczyścimy mocowanie wycieraczki ze starej rurki możemy zabrać się za naprawę miedzianej rurki. Ponieważ jest za krótka, w tym celu użyłem starego radia, a dokładniej antenki teleskopowej, dzięki której mogłem przedłużyć miedzianą rurkę. Pomysł z anteną od radia pochodzi od urzytkownika Farmi18

Musimy dopasować element z antenki tak żeby średnica była odrobinkę większa od średnicy miedzianej rurki. Dzięki temu będziemy mogli na delikatny ścisk wsunąć nasz kawałek antenki na miedzianą rurkę.
Teraz musimy przeciąć na pół naszą miedzianą rurkę

I dopasujemy kawałek uciętej antenki, antenkę oczyszczamy papierem ściernym i przygotowujemy do połączenia

Składamy to do kupy

Ustalamy długość, najlepiej wsadzić z powrotem do uchwytu na wycieraczkę i sprawdzić czy jest za krótkie czy za długie, najlepiej jak będzie milimetr dwa krótsze niż uchwyt wycieraczki.
Następnie lutujemy z jednej strony i z drugiej

Wkładamy z powrotem do uchwytu na wycieraczkę

Zakładamy na koniec dysze, i wciskamy mocno.
Składamy wszystko do kupy

Dobrze jest też nasmarować ponownie smarem zębatki

Montujemy w klapie bagażnika, podłączamy wtyczkę, wężyk. I robimy test ...

Działa
I to wszystko, jeszcze tylko ustawić kombinerkami dysze tak żeby pryskała płynem prosto na szybę i gotowe, naprawiliśmy za grosze nasz spryskiwać.
Jeżeli ktoś chce może kupić zestaw naprawczy w serwisie który może kosztować 200 złoty, dostajemy w tedy nową miedzianą rurkę, mocowanie wycieraczki, dysze, uszczelki itp. Lub można też kupić używany silnik wycieraczki za 100 złoty ale nigdy nie wiadomo czy tam rurka miedziana nie została ukręcona
Jeszcze zostało założenie plastiku na klapę i gotowe
POWODZENIA
