Co zrobić z oponami zimowymi po zmianie na letnie?
Do rozważenia są dwie opcje: zostawić w przechowalni w zakładzie wulkanizatorskim lub przechowywać samemu. Z tym drugim rozwiązaniem jest trochę trudniej, gdyż kiedy magazynujemy opony w złych warunkach mogą one stracić swoje właściwości. Dlaczego? Ma to wpływ na mieszankę zawartą w gumie opony, a złe warunki mogą powodować pęknięcia, twardnienie gumy, mają wpływ na zużycie opony. Aby uniknąć tego wszystkiego trzeba zastosować się do kilku zasad:
- pomieszczenie, w którym przechowywyane są opony musi być suche, regularnie wietrzone i posiadać odpowiednią temperaturę (od 10 do 25°C).
- opony powinny być zabezpieczone przed działaniem złych warunków atmosferycznych oraz z dala od bezpośrednich źródeł światła
- opony należy przetrzymywać z dala od wszelkich substancji chemicznych jak np. rozpuszczalnik czy węglowodory
- trzeba je ułożyć odpowiednio w zależności czy posiadają felgę czy są przechowywane „same”
Przechowywanie z felgami Trzeba je zawiesić lub ułożyć w stos (nie trzymać w pozycji pionowej)
Przechowywanie bez felg Tutaj zasady wyglądają zupełnie inaczej. Opon nie należy wieszać i układać na boku lecz pozostawić w pozycji pionowej i obracać raz na cztery tygodnie.
Montaż opon letnich: przestrzegaj odpowiednich zasad
Przypomnijmy, że montaż opon na felgi należy powierzyć specjalistom w odpowiednim zakładzie wulkanizatorskim lub w serwisie samochodowym, który wykona odpowiednie czynności (rotacja opon, wyważanie, geometria). Taki zakład powinien przestrzegać odpowiednich zasad:
- przestrzegać zaleceń producenta danego samochodu: rozmiar, indeks prędkości i nośności
- objerzeć dokładnie opony czy nie mają jakiś niepokojących znaków, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy
- postępować według odpowiednich procedur montażu: demontaż opon, wyważanie, pompowanie, wymianę zaworków i oczywiście nie wolno zapomnieć o instrukcjach montażu uwzględniających kierunek rotacji czy stronę montażu
- uwzględnić specyfikę opon typu run flat,
Wymiana jednej opony: W tym przypadku powinna mieć ten sam profil, rozmiar z indeksem prędkości i nośności włącznie jak w przypadku starej opony. Różnica zużycia pomiędzy dwiema oponami na tej samej osi nie może wynosić więcej niż 5mm.
Wymiana dwóch opon: zazwyczaj nowe opony montujemy na tylną oś, a nowe dajemy do przodu. Pozwala to na lepsze osiągi na mokrej nawierzchni czy zakrętach i poprawia bezpieczeństwo na drodze.
Inna rady: Nie zapominajcie o wymianie zaworków i poproście o dokręcenie śrub kluczem dynamometrycznym co pomoże łatwo odkręcić koło podczas ewentualnej szybkiej awaryjnej wymiany, choć tego nikomu nie życzymy