
Aby nie odstawać od młodszych samochodów postanowiłem spróbować swoich sił w instalacji świecących progów
Części
- 2x podświetlana listwa progowa:
- 5F4947417 - Xcellence
- 5F4947417A - FR
- 5F4947417B - X-perience
- 5F4947417C - logo Cupra (montowane do 15.10.2018)
- 5F4947417D - napis Cupra (montowane od 16.10.2018)
- 2x 1J0973119 - wtyczka w wiązce drzwi
- 2x 1J0973332 - wtyczka w wiązce tapicerki drzwi
- 2x 8W0972575 - wtyczka do listwy progowej
- jeśli listwy są "z drugiej ręki" to taśma dwustronna odporna na warunki atmosferyczne (nowe listwy posiadają na sobie taśmę)
- taśma parciana, mechata aby pokleić ze sobą przewody
- kilka opasek zaciskowych (trytytek) do zamocowania przewodu w trudniej dostępnych miejscach
Wiązka
- około 10m przewodu FLRY-B o przekroju 0.35-0.5mm^2 - oryginalnie wykorzystywane są przewody w kolorach fioletowo-niebieskim, fioletowo-szarym oraz brązowym
- 6x 000979009E (MQS) - do wtyczki w wiązce tapicerki drzwi oraz listwy progowej (wtyczka A i D)
- 2x 000979034E (MCON) - do harmonijki łączącej drzwi z samochodem (wtyczka C)
- 2x 000979035E (MCON) - do harmonijki łączącej drzwi z samochodem (wtyczka C)
- 2x 000979019E (MT) - do nowej wtyczki w wiązce w drzwiach (wtyczka B)
- 2x 000979020E (MT) - do nowej wtyczki w wiązce w drzwiach (wtyczka B)
Schemat
Załączam schemat tylko dla strony kierowcy, strona pasażera jest wykonana analogicznie

Plus przeprowadzamy w następujący sposób:
1. Wtyczka A - pin 16 w 32-pinowej wtyczce do sterownika drzwi. Jest to największa wtyczka znajdująca się w wiązce tapicerki drzwi

2. Przewód A - około 30cm, oryginalnie fioletowo-niebieski
3. Wtyczka B - pin 1 w 2-pinowej wtyczce, którą należy samodzielnie dodać z wykorzystaniem wtyczek 1J0973119 oraz 1J0973332. Połączenie to jest niezbędne aby dało się ściągać tapicerkę drzwi, "montuje" się go w sterowniku drzwi w zaznaczonym miejscu.

4. Przewód B - około 2m, oryginalnie fioletowo-szary. Należy go poprowadzić z wykorzystaniem taśmy i opasek wzdłuż istniejącej wiązki drzwi aż do punktu łączenia drzwi z samochodem
5. Wtyczka C - pin 1 w 27-pinowej wtyczce łączącej drzwi z wnętrzem samochodu

6. Przewód C - około 2m, oryginalnie fioletowo-niebieski
7. Wtyczka D - pin 2 w 2-pinowej wtyczce podświetlanej listwy (na schemacie jest błąd)[/list]
Instalacja
Zanim będzie sens rozpoczynać pracę z przeciąganiem przewodów polecam usunąć istniejące listwy progowe. Można skorzystać z jakiejś wytrzymałej żyłki aby "przeciąć" istniejącą taśmę dwustronną. Ja używałem żyłki wędkarskiej i kilkukrotnie mi pękała. Taśma jest pod CAŁĄ listwą i trzyma dosyć solidnie więc usunięcie jej trochę trwa. Pozostałości taśmy również polecam usunąć. Osobiście robiłem to benzyną ekstrakcyjną i trwało to dobrą godzinę (na jedną listwę) zanim usunąłem cały klej.

Po usunięciu starej listwy można przejść do instalacji elektrycznej. Będziemy musieli pracować wewnątrz drzwi więc na start polecam podnieść szybę maksymalnie do góry. Po tym możemy odpiąć akumulatora. Następnie należy zdemontować tapicerkę drzwi. Nie będę opisywać tego procesu bo jest na ten temat pełno filmików i instrukcji. Wypinamy wszystkie wtyczki i działamy z wtyczką A w tapicerce drzwi. Dokładamy do niej przewód A i zakańczamy go wtyczką B (1J0973332). Tapicerkę można odłożyć na bok i zająć się drzwiami.
Odkręcamy głośnik i w ten oto sposób mamy dostęp do całej wiązki. Przeciągamy przewód B od sterownika drzwi i punktu mocowania wtyczki B wzdłuż istniejącej wiązki w drzwiach, przez wszystkie gumowe łączenia i doprowadzamy go aż do wtyczki C. Mocujemy przewód taśmą i/lub opaskami zaciskowymi aby nie obijał się o blachy. W tym momencie możemy dorzucić drugą część wtyczki B (1J0973119) oraz dodać pin do wtyczki C. Aby dobrać się do wtyczki C należy przesunąć górną część maksymalnie w górę (np śrubokrętem). Dobrze widać ten element na zdjęciu, które załączyłem wyżej. Dalszą zabawę z rozbieraniem wtyczki aby dało się do niej dołożyć piny pozostawiam wam
Dalsza część to już robota z górki, bo pozostał demontaż progu i przeprowadzenie przewodu C z wtyczki C do wtyczki D. Instrukcji demontażu progu również jest pełno w internecie, a odcinek na którym należy poprowadzić przewód jest na tyle prosty i krótki że nie ma sensu na jego temat nic więcej pisać.
Przewód z listwy progowej do wnętrza samochodu przeprowadzamy pod uszczelką drzwi. Mamy już plus, ale do wtyczki D musimy jeszcze podłączyć minus. Oryginalnie jest wzięty z "połączenia nr 1 w głównej wiązce", ale nie mam pojęcia gdzie ono się znajduje. U siebie skorzystałem z punktu uziemienia znajdującego się pod progiem (niedaleko podstopnicy po stronie kierowcy).
Ciężko pokazać na zdjęciu, a tym bardziej opisać sposób ułożenia kabla wewnątrz drzwi i samochodu. Załączam filmik poglądowy jak to u mnie wyszło (proszę nie komentować innej kabelkologii

Kodowanie
Moduł 42 (Driver Door) > Kodowanie Długie > door_exit_light > zmieniamy na Active
Moduł 52 (Passenger Door) > Kodowanie Długie > door_exit_light > zmieniamy na Active
Podsumowanie
Czy zrobiłbym tą modyfikację po raz drugi? Zdecydowanie nie. Efekt jest ładny, ale na tyle rzadko go widuję że ilość pracy jest do tego niewspółmierna. Koszt operacji też nie wyszedł mały, bo licząc wszystkie części (piny, taśmy itd) to wyszło coś w okolicy 500zł (350zł zapłaciłem za same listwy "z drugiej ręki").
Dodatkowo cały czas wyskakuje mi błąd B132601 w sterowniku drzwi informujący o elektrycznej usterce w lampce ostrzegawczej otwartych drzwi. Jeśli ktoś ma wiedzę jak go rozwiązać to stawiam wirtualnego browara!
Trzymajcie się i owocnego modzenia
