Nie udało mi się znaleźć na naszym forum odpowiednika takiego tematu, więc postanowiłem go założyć. Z powodzeniem udało się już wielu ludziom założyć kierownicę z nowszej generacji wyposażoną w podgrzewanie do Leonów trzeciej generacji. Chciałbym poznać wasze uwagi, spostrzeżenia i cenne wskazówki. Może sami montowaliście u siebie i możecie się podzielić efektami? Osobiście mam już dość marznących dłoni w zimę i sam przymierzam się do instalacji. Części zacząłem kompletować i będę się starał aktualizować ten temat moimi perypetiami.
Kierownica
Można wsadzić dowolną kierownicę z Leona 4, ich numer zaczyna się od 5FA419091. Oznaczenia literowe na końcu nie pomagają niestety w ustaleniu czy kierownica jest podgrzewana czy nie - system kodów PR tutaj się absolutnie nie sprawdza. Najważniejsze aby kierownica posiadała guzik od ogrzewania (po prawej stronie). Jeśli zdecydujecie się na kierownicę bez przycisków to należy szukać 2-pinowej kostki, która łączy się z modułem ogrzewania kierownicy (zaznaczone na zdjęciu).

Dostępne są różne warianty kierownicy, ale (chyba) każda z nich jest ścięta u dołu. Dodatkowo warto zwrócić uwagę czy kierownica ma łopatki czy nie, w zależności od potrzeb:
- Wersja zwykła (Style, Reference) - obszyta białą nicią, bez perforacji w skórze, z czarnym plastikiem na dole. Kod to m.in. 5FA419091AA
- Wersja Xcellence - obszyta białą nicią, bez perforacji w skórze, ze srebrnym plastikiem na dole wraz z nowym logiem Xcellence. Kod to m.in. 5FA419091M
- Wersja FR - obszyta czerwoną nicią, z perforacjami po boku w skórze, ze srebrnym plastikiem na dole wraz z nowym logiem FR. Kod to m.in. 5FA419091EE
- Wersja Cupra - obszyta miedzianą nicią, z perforacjami po boku w skórze, ze czarnym plastikiem na dole oraz miedzianymi wstawkami w okolicy przycisków. Kod to m.in. 5FA419091DQ
- Wersja Cupra+ - to samo co powyżej, z tym że ma dodatkowo dwa guziki - od trybu Cupra i od uruchamiania silnika
Osobiście rozważam zakup kierownicy z tego linku https://www.ebay.com/itm/165758160442, lub zakup uszkodzonej do ponownego obszycia. Chciałbym mieć perforowaną skórę, czerwoną nić oraz czarny plastik u dołu ale hej, nie można mieć w życiu wszystkiego

Poduszka powietrzna
Jak powyżej, można wsadzić dowolną z Leona 4. Numer części zaczyna się na 5FA880201 i jest dostępnych wiele oznaczeń literowych. Niestety nie mam wiedzy jakie są między nimi zasadnicze różnice. Wiem natomiast że z logiem Seata najłatwiej dostać 5FA880201N lub 5FA880201AS. Istnieje opcja zakupu poduszki powietrznej z Cupry, która jest relatywnie tańsza.
Jeszcze nie znalazłem niczego sensownego, ale najprawdopodobniej kupię coś na Allegro za (miejmy nadzieję) nie więcej niż 800zł.
Moduł kierownicy (zwijak)
Należy wyposażyć się w moduł o numerze 5Q0953549B lub 5Q0953549D (nowszy).
Ja wyposażyłem się w zwijak dostępny na Aliexpress, który zaskakująco dobrze udaje OEM albo jest OEM: https://pl.aliexpress.com/item/1005004953163034.html. Paczka dotarła w idealnym stanie po 15 dniach więc na chwilę obecną nie mam żadnych zastrzeżeń.

Złącze
Złącze w nowym zwijaku posiada 16 pinów zamiast 14 (dwa nowe piny to + i - od podgrzewania kierownicy). Problem ten można rozwiązać dwojako - szybko lub tanio.
Szybkim i łopatologicznym rozwiązaniem jest zakup gotowca od Kufatec: https://www.kufatec.com/en/comfort-retrofits/heated-steering-wheel-cable-set-for-vw-skoda-43696. Wpina się to bezpośrednio w zwijak oraz do starej kostki, dwa nowe kabelki dociąga się do skrzynki bezpieczników i po temacie. Osobiście uważam, że 50€ za kabelki i 2 kostki to zdecydowanie za dużo.
(Subiektywnie) lepszym rozwiązaniem jest zakup samej kostki i samodzielne przepinowanie starej kostki. Kod złącza to 5Q0972726. Można ją nabyć w ASO (drogo), na Allegro (również drogo), lub na AliExpress (tanio, ale długo). Nigdzie mi się nie spieszy więc skorzystałem z oferty ryżowych braci: https://pl.aliexpress.com/item/1005004561247487.html
Dodatkowo wyposażyłem się w 2 przewody typu FLRY-B - czerwony i brązowy - o długości około metra (powinno wystarczyć) oraz o przekroju 1mm^2 (wg. schematów wystarczy 0.75). Skorzystałem z oferty sklepu https://wtyczkolandia.pl/. Mają sporą dostępność kolorów i rozmiarów, atrakcyjne ceny i oferują szybką dostawę. Zamawiałem już 3x od nich przewody i jeszcze nigdy się nie zawiodłem.
Manetki kierownicy (pająk)
Ze względu na to, że sterowanie tempomatem jak i asystentami w Leonie 4 jest z kierownicy, to można spokojnie wymienić manetki na coś "mniej zaawansowanego". Z tego co mi wiadomo to krok ten nie jest konieczny i można zostawić stare manetki, aczkolwiek nie wiem czy będą działać. Kod części zaczyna się na 5Q1953507. Patrząc po zdjęciach w internecie to pająk z dwoma manetkami i bez sterowania tempomatem ma kod 5Q1953507M lub 5Q0953513P
To tyle jeśli chodzi o zakup części. Mod wydaje się być relatywnie prosty. Podrzucam garść fajnych linków z których czerpałem sporo wiedzy i informacji na temat niezbędnych części:
- https://www.seatcupra.net/forums/threads/how-to-retrofit-a-heated-steering-wheel-to-a-mk3-leon.470860/ - (eng) kompletny poradnik, który opisuje w zasadzie to co ja tutaj + garść extra informacji
- https://www.drive2.com/l/522268848901062735/ - (ru) kolejny kompletny poradnik, jeszcze więcej zdjęć i jeszcze więcej informacji
- https://www.facebook.com/groups/2125672194357717/permalink/3272998866291705 - wpis na grupie na Facebooku jednego z naszych kolegów który pomyślnie u siebie zainstalował tą modyfikację
Proces instalacji, repinowania i wpinania się w skrzynkę bezpieczników będę opisywać gdy samodzielnie je wykonam
