Witam, po dłuższej przerwie,
Jutro leonidasa odbieram od lakiernika (zrobił razem z blacharzem kawał dobrej, rzetelnej roboty), zrobię mu porządny przegląd i od przyszłego tygodnia możemy dalej modzić elektrykę.
W czasie przerwy zgromadziłem potrzebne "graty";
1. silniczki do podnośników do tylnych drzwi 1C0... prawa i lew strona,
2. lusterko prawe i lewe (składane i podgrzewane) 1M0 ... z 9-ma przewodami przy wtyczce(
Leon_TS_ARL pisał do mnie na priv żebym szukał 1M1.., ale zasugerowałem się rocznikiem, z którego były demontowane - 2002 r. - i nie dopytałem o ten szczegół)
3. panel przełączników z funkcją składania lusterek 1J4... - trochę zabolało, jak odebrałem przesyłkę, ale wnioski będą poniżej, mam nadzieję, że zasadne i słuszne.
4. oprzewodowanie do drzwi tylnych od modelu z elektrycznymi szybami.
Jestem z natury człowiekiem, który gdy coś robi, to lubi wiedzieć, chociażby w ogólnym zarysie, jak to działa i dlaczego, więc poczytałem w necie na temat CAN, (co to jest, i jak to się dzieje, że dwoma przewodami idą informacje do wielu sterowników podpiętych równolegle, a te z kolei "wiedzą" którego rozkaz dotyczy i co ma zrobić). Zagłębiłem się więc przez funkcję nadawania i odbioru, aż do poziomu konstrukcji segmentowej pojedynczego rozkazu. W sumie jest to ciekawy sposób sterowania.
Z tej lektury nasuwa mi się ogólny zarys zasady działania elementów podlegających modowi (panel przełączników, szyby, lusterka),
o weryfikację którego proszę bardziej doświadczonych forumowiczów.
Wygląda mi to tak, że sterownikiem głównym jest moduł komfortu. Jego rozkazy mają priorytet wyższy nad sterownikami drzwi, które znajdują się w silniczkach podnośników szyby. Do sterowników w drzwiach podpięte są wszystkie elementy wykonawcze (np. napęd blokowania drzwi) i sterujące (np. przełącznik podnośnika szyby) znajdujące się w obrębie danych drzwiach. Jeżeli z panelu (tego, który muszę wymienić - w drzwiach kierowcy) będziemy chcieli zamknąć szybę drzwi kierowcy, to sterownik wysteruje odpowiednio silnik i żaden komunikat nie będzie wysłany na szynę CAN. Jeżeli natomiast z tego samego panelu będziemy chcieli wysterować szybę pasażera, to odpowiedni rozkaz zostanie wysłany na szynę CAN, po to aby dotarł do sterownika drzwi pasażera, który podniesie szybę.
W tym miejscu nie za bardzo rozumiem rolę moduły komfortu. Czy powyższy rozkaz (wysłany ze sterownika drzwi kierowcy) "idzie" bezpośrednio do sterownika drzwi pasażera, czy też najpierw jest odebrany przez moduł komfortu, przetworzony, i dopiero ten drugi przetworzony rozkaz jest odebrany przez sterownik drzwi pasażera?.
Na podstawie powyższych wniosków zacząłem rozumieć dlaczego muszę wymienić silniczki;
1. początek oznaczenia 1C0.. to informacja, że silnik komunikuje się po CAN-ie,
2. pozostałe elementy oznaczenia to nic innego, jak adresy (identyfikatory) sterowników, żeby "mogły ze są pogadać". I tak sterownik w drzwiach kierowcy ma końcówkę oznaczenia ... 801 A i odpowiednio tył pasażera (za kierowcą) .... 811 A. Prawa strona zaś odpowiednio przód ... 802 A, tył zaś ...812 A.
adam1.9TDI, jestem gotów do "sznurowania" i czekam na wskazówki.
Jedyna bieda, jaka mnie czeka, to posznurowanie lusterek do sterowników (brak okablowania w drzwiach przednich, wtyczki i ciekawe, czy są we wtyczce sterownika wszystkie potrzebne piny).
Zapomniałem jeszcze o jednej rzeczy, a mianowicie odnieść się, po powyższym wywodzie, do lusterek i panelu przełączników.
Jeżeli zasadę współpracy poszczególnych elementów dobrze zrozumiałem i je poprawnie rozpisałem, to lusterka pomimo, że są 1MO... są elementami wykonawczymi (nie mają żadnego sterownika, tylko same silniczki), więc jeżeli sterownik poda na odpowiednie piny napięcie, to muszą się dać sterować, zamknąć i podgrzewać - no nie ma innej możliwości.
Panel przełączników rozebrałem w pył i również nie widzę osobiście żadnych przeszkód przed zastosowaniem, ponieważ jest tam zwykły obwód drukowany ze ścieżkami przewodzącymi i "kupa" gumek z grafitem - żadnej elektroniki, więc też nie widzę przeszkód przed zastosowaniem.
Pozdrawiam i proszę o weryfikację.
-- 23 lis 2014, o 02:53 --
Dzisiejsza sobota była bardzo pracowita.
Do leona wmontowałem kupione wcześniej graty;
1. lusterka - 160 zł
2. panel sterowania szybami - 50 zł
3. wiązki przewodów do drzwi tylnych 2x39 zł
4. silniczki podnośników szyb 2x39 zł
5. wiązki przewodów do drzwi przednich (zakupione za namową
adam1.9TDI -dzięki

) 2x49 zł
adam1.9TDI masz ode mnie jeszcze jedno

albo nawet całą kratkę za ściągi i pomoc na PRIV.
Zgodnie z tym materiałem i powyższymi informacjami opiszę krótko, mojego moda - bo naprawdę nie ma o czym pisać - takie proste.
Moderatora przepraszam, za umieszczenie zdjęć zamiast linków - będzie wygodniej czytać i patrzeć jednocześnie.
Na początek "poznajcie" najważniejsze złącze T10 w prawym słupku A;

Złącze T10 prawego słupka B znajduje się w słonie elastycznej wiązki przewodów do drzwi tylnych. Trzeba je również "wywlec" na wierzch.
Ponieważ zdarza się, że opisy na forach wskazują różne kolory przewodów (magistrali CAN-H i CAN-L) do przecięcia w wiązkach, proponuję więc abyście odszukali właściwe przewody w następujący sposób.
1. W każdej wiązce drzwi, do wtyczki złączki T10 dochodzi
zawsze czarny i żółty przewód (magistrala CAN),
2. W słupku B sprawdzamy, jakie kolory przewodów wychodzą z pinów 6 i 7 gniazda (po przeciwnej stronie czarnego i żółtego przewodu). W moim przypadku po prawej stronie auta były to przewody brązowo-zielony i brązowo-żółty. Po lewej stronie nie muszą to być takie same kolory - ja tak miałem.
3. Przy słupku A, w wiązce przewodów przychodzących od tylnych drzwi, wyszukujemy zidentyfikowane w punkcie 2 przewody, przecinamy je z odpowiednim zapasem, i dolutowujemy do przewodów gniazda złącza T10, które są połączone pinami z czarnym i żółtym przewodem we wtyczce (są to również piny 6 i 7).
Podłączenie CAN-a

Jak już mamy podłączoną magistralę CAN, to należy jeszcze doprowadzić zasilanie do drzwi tylnych. W tym celu wpinamy w słupku B brakujący pin 8 w gniazdo, do którego wcześniej dolutowujemy przewód o przekroju 2,5mm2 i długości ok. 2m. Drugi koniec przewodu ciągniemy aż do słupka A i dolutowujemy do pinu 8 (przewód czerwono-biały).
W złączu słupka B sprawdzamy, czy mamy doprowadzony przewód brązowy (masa) do pinu 4. Jeżeli nie ma tego przewodu to doprowadzamy go tak samo jak +12V, albo na skróty, czyli drugi koniec, zakończony końcówką kablową, podkręcamy do śruby w słupku B.
Podłączenie +12V

Powyższe czynności wykonujemy również dla strony lewej.
W moim przypadku powyższe czynności wraz z wymianą panelu sterującego 4 szybami zakończyły się sukcesem. Nie musiałem przeprogramowywać modułu komfortu, ani też przepinać pinu w złączu lewego słupka A, ponieważ od razu miałem panel podświetlony. Zadziałały nawet samodomykacze na wszystkie cztery szyby
adam1.9TDI maiłeś rację, że zabawa zacznie się dopiero przy drzwiach kierowcy. Tak, jak Ty, "wyrzeźbiłem" w boczku miejsce na panel i niestety musiałem trochę zmodyfikować wiązkę drzwi kierowcy ponieważ miałem dokładany alarm i samodomykacze, więc trzeba było od porozcinać wiązkę i dolutować dodatkowe 5 przewodów.
Po modzie zmienił się sposób zamykania samochodu i uzbrajania alarmu z pilota. Przed modem, po jednokrotnym naciśnięciu pilota zamykały się od razu wszystkie 4 drzwi i bagażnik, i uzbrajał się alarm (wydając jeden dźwięk).
Teraz jest tak, że po naciśnięciu jednokrotnym pilota zamykają się drzwi przednie i bagażnik, alarm przechodzi w coś w rodzaju czuwania (dioda szybko miga). Po jakimś czasie, tak ok. 1 min, alarm zamyka tylne drzwi, wydaje dwa dźwięki a dioda miga wolno tak jak przed modem. w czasie tej 1 min. można otworzyć tylne drzwi i nie wywołuje to alarmu.
Ten czas czuwania można skrócić, przez dwukrotne szybkie wciśniecie przycisku pilota po ok. 10 sek. od pierwszego wciśnięcia.
Macie jakiś pomysł, co to może być.
Nie jest to uciążliwe, tylko może przez moda uruchomiona została jakaś "utajniona" funkcjonalność alarmu.
Teraz, żeby nie było samego optymizmu to nie zadziałały;
1. naciśnięcie przycisku zamykania drzwi na panelu powoduje zamknięcie tylko drzwi przednich tylne pozostają otwarte. Jak zamknę mechanicznie drzwi tylne to naciśniecie przycisku otwierania drzwi na panelu, powoduje otworzenie wszystkich 4 drzwi - ciekawostka.
2. nie działa zamykanie lusterek - proszę o poradę, mam nadzieję, że nie będzie trzeba zmieniać modułu komfortu.
3. po przekręceniu pokrętła na sterowanie lusterkiem lewym, prawe jest też sterowane. Jak przekręcę pokrętło na sterowanie prawym lusterkiem to lewe milczy, co to może być

Acha, żeby sprawa była jasna, trafiły do mnie lusterka (pewnie panel też) z Angola

- może to jest problemem
