Reklama

Zapraszamy do polubienia naszego nowego fanpage na Facebook'u.

Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Dane techniczne, osiągi, eksploatacja, ...

Moderatorzy: Moderator LC Team, Moderator Junior

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez rah606 » 1 lutego 2016, 23:48

Axee napisał(a):rah606,1J0959455D lub 1J0959455F lub 6X0959455A lub 6X0959455F.

Trochę kotlet odgrzewam. Nie mam teraz samochodu w domu, stoi na działce, bo ma awarię. Chciałem zamówić wentylator, ale nie chce mi się jechać sprawdzić jaki ten istniejący ma numer. Czy mogę zamówić w ciemno którykolwiek z powyższych, mając pewność, że będzie pasował?
Zobacz Profil
rah606
Stella +
Stella +
 
Posty: 85
Dołączył(a): 16 lipca 2014, 16:27
Auto: LEON SPORT
Silnik: ASV 1.9

Reklama

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez cianek » 2 lutego 2016, 07:16

Nie. Musisz mieć konkretny numer części. Możesz też na necie na stronach z częściami poszukać jakie numery części będą pasowały do Twojego samochodu po numerze VIN lub wpisaniu konkretnej wersji (np. iparts.pl ).
Obrazek
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
cianek
Stella +
Stella +
 
Posty: 48
Dołączył(a): 2 lipca 2010, 18:34
Lokalizacja: DW, TST
Auto: Seat Leon TS

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez agrala » 28 lutego 2016, 18:40

Wentylator będzie zawsze pasował, chodzi tylko o jego moc - ile Watów bo z tym jest różnie w zależności od silnika w aucie.
Zobacz Profil
agrala
Signo
Signo
 
Posty: 189
Dołączył(a): 21 marca 2012, 13:53
Auto: Ibiza

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez cianek » 29 lutego 2016, 07:32

Wentylatory nie zawsze pasują. Wiem z autopsji. Do ARLa podejdą tylko płytkie wentylatory, bo jest tam mało miejsca przy intercoolerze. Zwykły wentylator jest głęboki i nie da się go tam włożyć. Mam gdzieś jeszcze chyba stare części to mogę pokazać różnice.
Obrazek
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
cianek
Stella +
Stella +
 
Posty: 48
Dołączył(a): 2 lipca 2010, 18:34
Lokalizacja: DW, TST
Auto: Seat Leon TS

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez karoleczek90 » 23 kwietnia 2016, 18:14

witam mam problem z moim leonem mialem padniete 2 wentylatory na 1wszym biegu jak to w tych autach bywa kupilem dwa zamienniki zamontowalem i tu zaczol sie problem po wlaczeniu klimy wiatraki wkręcają sie na duze obroty jak by chodzily na 2gim biegu caly czas czym to moze byc spowodowane zwarciem na sterowniku czy podrubki wentylatorów tak maja?dodam jeszcze ze patrzylem u brata w toledo 2 i chodza wolniej o polowe niz u mnie
Zobacz Profil
karoleczek90
Stella
Stella
 
Posty: 4
Dołączył(a): 9 października 2015, 14:08
Lokalizacja: KiElCe
Auto: Leon
Silnik: ARL 1.9

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez raby » 23 kwietnia 2016, 18:48

Moze masz zmodyfikowana instalacje
Zobacz Profil
raby
Signo
Signo
 
Posty: 119
Dołączył(a): 28 lutego 2009, 10:55
Lokalizacja: polska
Auto: Cupra 4

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez karoleczek90 » 24 kwietnia 2016, 15:42

no wlasnie nie wiem co jest nigdzie nie moge znalesc informacji na takie zjawisko trzeba bedzie sie udac do elektryka i niech sie on wypowie co to moze byc.
Zobacz Profil
karoleczek90
Stella
Stella
 
Posty: 4
Dołączył(a): 9 października 2015, 14:08
Lokalizacja: KiElCe
Auto: Leon
Silnik: ARL 1.9

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez raby » 24 kwietnia 2016, 18:26

Zobacz dokladnie instalacje od wentylatorow do sterownika, jak cos jest poizolowane to moga byc zamienione kable, a moze w samej kostce nawet piny tak aby wentatory pracowaly bez 1 biegu. Sam mialem tak w malym wiatraku zrobione aby co kwiek dzialalo.
Zobacz Profil
raby
Signo
Signo
 
Posty: 119
Dołączył(a): 28 lutego 2009, 10:55
Lokalizacja: polska
Auto: Cupra 4

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez karoleczek90 » 25 kwietnia 2016, 17:52

niby kolorami do kostek dochodzi to samo tylko ze moze ktos pokombinowal cos przed kostkami do wentylatorów jak byly upalone pierwsze biegi.

-- 25 kwietnia 2016, 18:52 --

i bylem u magika od klim dzis posprawdzalismy wszystko i okazalo sie ze wszystko jest dobrze te wentylatorki tak chodzą szybko zamienilismy kable od drugiego biegu bylo roznice widac jak jeszcze szybciej lecą wiec rozwiazana sprawa tak musi byc:)
Zobacz Profil
karoleczek90
Stella
Stella
 
Posty: 4
Dołączył(a): 9 października 2015, 14:08
Lokalizacja: KiElCe
Auto: Leon
Silnik: ARL 1.9

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez mnr1973 » 26 kwietnia 2016, 16:51

Skoro mowa o wentylatorach... Po odpaleniu i przejechaniu kilkuset metrów na zimnym silniku włącza się mały wiatrak (wyłączona klima) i pracuje dobre kilka minut po zgaszeniu auta. Po zagrzaniu auta, tak aby wskazywało 90 stopni drugi wiatrak się nie włącza. Czy to znaczy, że mały wiatrak nie ma 1 biegu, a drugi ani 1, ani 2? Dodam, że tydzień temu wszystko było ok, gdy nagle w trasie klima przestała działać, zaczęło lecieć ciepłe powietrze zamiast zimnego, a temp. ustawiona była na LOW. Udzieli ktoś jakichś porad?
Zobacz Profil
mnr1973
Stella
Stella
 
Posty: 9
Dołączył(a): 26 grudnia 2015, 11:50
Lokalizacja: Kielce
Auto: Leon 1M
Silnik: ASV 1.9

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez oczkolek » 26 kwietnia 2016, 20:24

mnr1973 napisał(a):Skoro mowa o wentylatorach... Po odpaleniu i przejechaniu kilkuset metrów na zimnym silniku włącza się mały wiatrak (wyłączona klima) i pracuje dobre kilka minut po zgaszeniu auta. Po zagrzaniu auta, tak aby wskazywało 90 stopni drugi wiatrak się nie włącza. Czy to znaczy, że mały wiatrak nie ma 1 biegu, a drugi ani 1, ani 2? Dodam, że tydzień temu wszystko było ok, gdy nagle w trasie klima przestała działać, zaczęło lecieć ciepłe powietrze zamiast zimnego, a temp. ustawiona była na LOW. Udzieli ktoś jakichś porad?


Pierwszy ruch to sprawdzenie bezpieczników i połączeń od wentylatorów i klimy w skrzynce na akumulatorze.
Pozdrawiam
Oczkol

Leon, Seat Leon


MASZ PROBLEMY Z WENTYLATORAMI CHŁODNICY/KLIMY (I BIEG) -> PISZ DO MNIE NA PW
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
oczkolek
Administrator LC Team
Administrator LC Team
 
Posty: 9298
Dołączył(a): 29 marca 2004, 19:29
Lokalizacja: Warszawa, Inowrocław
Region: mazowieckie
Auto: Seat Leon
Silnik: CJSA 1.8

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez glibo » 26 kwietnia 2016, 20:33

lub tez sprawdzenie na "krotko"
2x1m ponad 425Ps i 700Nm
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
glibo
Sport
Sport
 
Posty: 790
Dołączył(a): 28 października 2012, 21:29
Lokalizacja: kielce
Auto: 1m1
Silnik: BAM 1.8

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez agrala » 27 kwietnia 2016, 04:43

Oba wentylatory powinny działać jednocześnie.
Jeżeli duży nie działa gdy działa mały to albo jest rozłączony lub spalony.
Który bieg Ci działa to nie wiadomo.
Skoro wentylator włącza już się po chwili to masz coś nie tak w instalacji.
Najlepiej sprawdzić wentylatory na krótko, wtedy będzie wiadomo na którym biegu mały chodzi i wtedy można dalej myśleć czemu się włącza bez klimy bo na pewno nie z powodu przegrzania silnika.
Zobacz Profil
agrala
Signo
Signo
 
Posty: 189
Dołączył(a): 21 marca 2012, 13:53
Auto: Ibiza

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez mnr1973 » 8 maja 2016, 19:56

Pierwszy obiaw, to spalony duży wiatrak. Sprawdzany na krótko i ani drgnął. Jednak to nie tylko to, po wyjęciu kluczyka włączają się teraz oba wiatraki. Podobno uszkodzone jest coś ze storowaniem modułu(elektryka). W poniedziałek będę więcej wiedział.

-- 8 maja 2016, 19:53 --

Wystarczyło, że samochód postał dzień i prawie wszystko wróciło do normy. Na chwile obecną na zapłonie wiatraki przyspieszają i zwalniają. Wydaje mi się, że walnięty jest sterownik pod akumulatorem. Jest mi to ktoś z Was potwierdzić?
Zobacz Profil
mnr1973
Stella
Stella
 
Posty: 9
Dołączył(a): 26 grudnia 2015, 11:50
Lokalizacja: Kielce
Auto: Leon 1M
Silnik: ASV 1.9

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez oczkolek » 9 maja 2016, 09:34

mnr1973 napisał(a):Na chwile obecną na zapłonie wiatraki przyspieszają i zwalniają.


1. Co to znaczy na zapłonie?
2. Co to znaczy wiatraki przyspieszają i zwalniają?
3. Przeczytaj dobrze ten wątek .
Pozdrawiam
Oczkol

Leon, Seat Leon


MASZ PROBLEMY Z WENTYLATORAMI CHŁODNICY/KLIMY (I BIEG) -> PISZ DO MNIE NA PW
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
oczkolek
Administrator LC Team
Administrator LC Team
 
Posty: 9298
Dołączył(a): 29 marca 2004, 19:29
Lokalizacja: Warszawa, Inowrocław
Region: mazowieckie
Auto: Seat Leon
Silnik: CJSA 1.8

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez mnr1973 » 13 maja 2016, 18:27

oczkolek napisał(a):
mnr1973 napisał(a):Na chwile obecną na zapłonie wiatraki przyspieszają i zwalniają.


1. Co to znaczy na zapłonie?
2. Co to znaczy wiatraki przyspieszają i zwalniają?
3. Przeczytaj dobrze ten wątek .


1. Może źle to ująłem... Chodziło mi o przekrecenie kluczyka az do zapalenia się kontrolek na desce.
2. Duży wiatrak głupiał, załączał tak jakby drugi bieg, a po chwili pierwszy, tak to wyglądało.
3. Przeszukałem temat i nie znalazłem nic co by mnie satysfakcjonowało.

Problem został całkowicie rozwiązany. Do wymiany poszedl sterownik pod akumulatorem, ugnita elektryka miedzy sterownikiem, a wiatrakami i kostki. Kosztowało mnie to 170 zł wymiana sterownika, kostki i kabli + 165 zł nowy duży wiatrak + 70 zł robocizna.
Zobacz Profil
mnr1973
Stella
Stella
 
Posty: 9
Dołączył(a): 26 grudnia 2015, 11:50
Lokalizacja: Kielce
Auto: Leon 1M
Silnik: ASV 1.9

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez volk » 9 czerwca 2016, 20:41

Witam
Po lekturze całego wątku regularnie powtarza się kilka dogmatów związanych z praca wentylatorów:
1) Oba wentylatory pracują zawsze razem (połączenie równoległe)
2) Oba wentylatory pozwalają na tryb pracy na I lub II biegu, zmiana tryby pracy następuje poprzez szeregowe dołączenie rezystora w obwód zasilania wentylatora.
3) Niema możliwości, aby sprawne wentylatory pracowały jednocześnie na dwóch różnych biegach albo jeden pracował a drugi nie.
Chyba nic nie pomyliłem:)

A teraz jak to u mnie wygląda.
1) mniejszy wentylator posiada tylko dwuprzewodową wtyczkę, co wyklucza opcję zmiany biegów za pomocą rezystora, czyli zawsze pracuje w trybie II biegu
2) Jeżeli włączam klimę to odpala się tylko mniejszy wentylator, po ok 1-2 min mniejszy się wyłącza i na ok1-2min. odpala się większy wentylator, po 1-2min. większy się wyłącza i uruchamia się mniejszy i tak w kółko. Czyli wentylatory są sprawne.

Wg ETKI mój Leonik 1,6 16V BCB (climatronic) powinien mieć następujące wentylatory:
mały - 1J0 959 455P a ma 881062024
duży - 6X0 959 455F a ma 1J0 959 455F
sterownika wiatraków zarówno wg ETKI jak i w realu jest ten sam „1J0 919 506 K”

I teraz czas na pytania.
1. Jak mam zinterpretować w/w zachowanie wentylatorów? Dlaczego co 1-2 min. przełączają się wentylatory, nawet na zimnym silniku?
2. Z okablowania małego wentylatora wynika, że ten wentylator może pracować tylko z jedną prędkością (mocą) - II bieg. Oznaczałoby to że dla silników benzynowych (przynajmniej niektórych) była możliwa praca zarówno na 1 jak i 2 wiatrakach. Czy to możliwe?
3. Możliwe ze w aucie są założono nieoryginalne wentylatory?

Pzdr.
Zobacz Profil
volk
Stella +
Stella +
 
Posty: 43
Dołączył(a): 2 czerwca 2016, 20:22
Auto: Leon
Silnik: BCB 1.6

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez raby » 9 czerwca 2016, 20:50

Mniejszy wiatrak dziala jako 1 bieg, nie daje rady wiec startuje wiekszy wiatrak 2 bieg, zbija tem i wraca 1 bieg. Tu wszystko jest ok. Po prostu masz namieszane w tych wiatrakach, pewnie sa z czegos innego zalozone.
Zobacz Profil
raby
Signo
Signo
 
Posty: 119
Dołączył(a): 28 lutego 2009, 10:55
Lokalizacja: polska
Auto: Cupra 4

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez volk » 9 czerwca 2016, 22:15

raby napisał(a):Mniejszy wiatrak dziala jako 1 bieg, nie daje rady wiec startuje wiekszy wiatrak 2 bieg, zbija tem i wraca 1 bieg.(...)

Ok Raby, sęk w tym, że silnik jest jeszcze zimny, a wiatraki zaczynają cykl przełączania zaraz po odpaleniu silnika.
Wg ETKI i tego co jest pod maską mam zamontowaną osłonę wentylatorów o nr 1J0121207T, które razem z zamontowanymi wentylatorami tworzą zestaw do VW Golf 4, ale z tego, co znalazłem sieci to niby ten sam zestaw montowany jest m.in. w Leonach. Inna kwestia, że dla mojego Leonka "etkowy" mały wiatrak ma symbol "1J0959455P”, który jest montowany zarówno w Leonie, jaki Golfie IV i jest dwużyłowy, pomimo że szczegółowy opis wentylatora podaje "1J0959455P 220/60W 290mm”, czyli wychodzi że praca w dwóch trybach: 220W i 60W???
Auto zadbane, doinwestowane, sprowadzone z DE, Niemiec płakał jak..., więc raczej nie podejrzewam jakiejś popeliny, ale też nie wykluczam, że przy sprzedaży ktoś poszedł po najniższej linii oporu wymieniając uszkodzone części po kosztach (choć nic na to nie wskazuje). Po prostu chciałbym ustalić na czym stoję, zbliża się lato, upały, sezon urlopowy nie chciałbym polec gdzieś w Polsce tylko dlatego że nie dopilnowałem auta.

Pzdr, i dzięki za odzew.
Zobacz Profil
volk
Stella +
Stella +
 
Posty: 43
Dołączył(a): 2 czerwca 2016, 20:22
Auto: Leon
Silnik: BCB 1.6

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez raby » 9 czerwca 2016, 22:22

Zakladalem ze klima jest wlaczona ale skoro nie to cos jest nie tak ze sterownikiem, vag cos mowi?
Zobacz Profil
raby
Signo
Signo
 
Posty: 119
Dołączył(a): 28 lutego 2009, 10:55
Lokalizacja: polska
Auto: Cupra 4

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez oczkolek » 10 czerwca 2016, 10:16

Moim zdaniem prawdopodobnie to
volk napisał(a):1. Jak mam zinterpretować w/w zachowanie wentylatorów? Dlaczego co 1-2 min. przełączają się wentylatory, nawet na zimnym silniku?

Wynika z
volk napisał(a):2. Z okablowania małego wentylatora wynika, że ten wentylator może pracować tylko z jedną prędkością (mocą) - II bieg. Oznaczałoby to że dla silników benzynowych (przynajmniej niektórych) była możliwa praca zarówno na 1 jak i 2 wiatrakach. Czy to możliwe?

co może być skutkiem
volk napisał(a):3. Możliwe ze w aucie są założono nieoryginalne wentylatory?


Jeżeli mamy klimatyzację to obydwa wentylatory powinny mieć dwa biegi.
Przy włączonej klimie obydwa pracują na I biegu. Na II bieg wentylatory przełączają się po osiągnięciu temperatury płynu chłodzącego chyba 96 stopni (niech mnie ktoś poprawi).
Pozdrawiam
Oczkol

Leon, Seat Leon


MASZ PROBLEMY Z WENTYLATORAMI CHŁODNICY/KLIMY (I BIEG) -> PISZ DO MNIE NA PW
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
oczkolek
Administrator LC Team
Administrator LC Team
 
Posty: 9298
Dołączył(a): 29 marca 2004, 19:29
Lokalizacja: Warszawa, Inowrocław
Region: mazowieckie
Auto: Seat Leon
Silnik: CJSA 1.8

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez volk » 10 czerwca 2016, 13:20

raby napisał(a):Zakladalem ze klima jest wlaczona ale skoro nie to cos jest nie tak ze sterownikiem, vag cos mowi?

1)na podpięcie VAG-a umówiony jestem wstępnie na przyszły tydzień, jednak wiele się nie spodziewam po diagnostyce, bo czytając w/w wątek to vag chyba nikomu nie pomógł przy problemach z wentylatorami, przeważnie wynik to brak błędów
2)sterownik - niestety jest jednym z głównych podejrzanych a wydanie w ciemno ok 140PLZ przesuwa jego wymianę na koniec listy podejrzanych.

oczkolek napisał(a):(...)
Jeżeli mamy klimatyzację to obydwa wentylatory powinny mieć dwa biegi.
Przy włączonej klimie obydwa pracują na I biegu. Na II bieg wentylatory przełączają się po osiągnięciu temperatury płynu chłodzącego chyba 96 stopni (niech mnie ktoś poprawi)(...)

Jedne z głównych prawd wiary tego wątku...
Jednak wg ETKI "wentylator elektryczny do samochodów z ukł.klimatyz." dla silnika BCB ma numer "1J0 959 455 P" (nie wiem, co oznacza P, bo TEMIC to chyba producent)
Wpisując w wyszukiwarce numer wentylatora pojawiają się fotki wentylatorów dwuprzewodowych i np. taki opis:
"WENTYLATOR KLIMATYZACJI SEAT TOLEDO II LEON I
NUMER KATALOGOWY OEl: 1J0959455P
ILOŚĆ PINÓW : 3 (1wolna)
ŚREDNICA: 290mm
MOC: 220/60W"


Niby wszystko jak w moim przypadku, ale jak wg opisu realizowana jest zmiana mocy 220W/60W na dwóch przewodach?
Jedyny (kontrowersyjny) pomysł, jaki mi przychodzi do głowy to, że na I biegu sterownik wentylatorów łączy szeregowo obwód zasilania obu wentylatorów?
Nie zmienia to faktu dlaczego przy włączonej klimie wentylatory włączają się naprzemiennie i to na zimnym silniku.

P.S.
Popełniłem grzech zaniedbania i nie sprawdziłem na krótko jak działa duży wentylator na obu biegach, niestety poległem przy próbie rozpięcia wtyczek zasilającej wiatraki. Nie mam dostępu do kanału a od góry ciężko cokolwiek zobaczyć tym bardziej jak wepchnie się tam rękę. Z najświeższych informacji ponoć wtyczkę należy najpierw dopchnąć do gniazda a następnie ścisnąć i wysunąć - czy to prawda?

Dziękuję kolegą za odzew i
Pzdr.
Zobacz Profil
volk
Stella +
Stella +
 
Posty: 43
Dołączył(a): 2 czerwca 2016, 20:22
Auto: Leon
Silnik: BCB 1.6

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez szafran » 15 czerwca 2016, 06:48

Przeczytałem większość tematu i mam parę pytań. U mnie nie działa pierwszy bieg na obu wentylatorach. Mam niedaleko siebie do kupienia za 300zł ori używane wentylatory razem z całą tą obudową plastikową, sprawne oba biegi.

Pytanie czy kupować i się nie zastanawiać czy może zdemontować moje bo np. tylko opornik w wentylatorze się odlutował i w miarę łatwo jest naprawić pierwszy bieg ? Jak można naprawić, co się tam dzieje w wentylatorze najczęściej ? Pytam bo boję się że założę używki, pochodzi pół roku i znowu będzie to samo a 300zł pójdzie.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
szafran
Stella +
Stella +
 
Posty: 37
Dołączył(a): 28 stycznia 2016, 09:36
Lokalizacja: Kraków
Auto: Leon 1M Sport
Silnik: ARL 1.9

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez transit_master » 15 czerwca 2016, 09:00

Tak będzie. Lepiej naprawić swoje. Wal do kolegi oczkolek,
Yamaha Grizzly 700 EFI EPS bighorny, dystanse x-atv, alu osłony zygo, grzane manetki bronco, przedni bumper, warn vantage 3000, ledowe ringi, wskaźnik stage6, wypala Hero 7 Black :D I jest ogień!!!
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
transit_master
Cupra
Cupra
 
Posty: 4209
Dołączył(a): 13 grudnia 2007, 23:59
Lokalizacja: Guangzhou
Auto: w ...uj oszczedne
Silnik: benzyna inny

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez krzylab » 15 czerwca 2016, 10:54

Witam,
zauważyłem że u siebie tez mam tylko 1 bieg. czy można to jakoś naprawić?? czy trzeba kupić nowe wentylatory ???
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
krzylab
Stella +
Stella +
 
Posty: 73
Dołączył(a): 1 sierpnia 2013, 21:45
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: Leon
Silnik: ARL 1.9

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez szafran » 22 czerwca 2016, 20:28

krzylab napisał(a):Witam,
zauważyłem że u siebie tez mam tylko 1 bieg. czy można to jakoś naprawić?? czy trzeba kupić nowe wentylatory ???


Można naprawić i lepiej naprawić jeżeli masz ori niż kupować chińskie zamienniki.

Kolega oczkolek sie tym zajmuje i je naprawia.

-- 22 czerwca 2016, 20:28 --

Panowie, dobrze rozumiem że pierwszy bieg wentylatorów działa tylko i wyłącznie wtedy gdy włączona jest klimatyzacja ? A jeżeli klima jest wyłączona to pierwszy bieg nigdy nie działa a wiatrki załączane są od razu na pełne obroty (drugi bieg) przez czujnik temperatury jeśli silnik za bardzo się nagrzeje ?
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
szafran
Stella +
Stella +
 
Posty: 37
Dołączył(a): 28 stycznia 2016, 09:36
Lokalizacja: Kraków
Auto: Leon 1M Sport
Silnik: ARL 1.9

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez [gypsymh] » 22 czerwca 2016, 21:47

Dokładnie tak to wygląda. Pierwszy bieg działa na włączonej klimie. Kiedyś testowałem wskazania licznika dla czerwonej kontrolki gorącego płynu na fisie. Przy temperaturze 125C jeśli dobrze pamiętam włączały się oba wiatraki na drugim biegu. Mówię tutaj o temperaturze na czujniku w głowicy
M@r[!n LEON 1M- repels ARL+++by Kobzyr/brakes 312-256/dual Flash-Multimap/full fis/podwójne kierunki
LEON 5F CUPRA 280 2.0TFSI/DSG/BLACK PERFORMANCE/ORANGE PAKIET
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
[gypsymh]
Sport
Sport
 
Posty: 505
Dołączył(a): 24 czerwca 2013, 23:33
Lokalizacja: Małopolska
Auto: LEON 1M
Silnik: ARL 1.9

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez szafran » 23 czerwca 2016, 19:57

[gypsymh] napisał(a):Dokładnie tak to wygląda. Pierwszy bieg działa na włączonej klimie. Kiedyś testowałem wskazania licznika dla czerwonej kontrolki gorącego płynu na fisie. Przy temperaturze 125C jeśli dobrze pamiętam włączały się oba wiatraki na drugim biegu. Mówię tutaj o temperaturze na czujniku w głowicy


Ok dzięki. Ciekaw jestem ile osób jeździ bez pierwszego biegu i sobie nawet sprawy z tego nie zdaje :mrgreen: :mrgreen:

-- 23 czerwca 2016, 19:57 --

[gypsymh] napisał(a):Sposób naprawy z opornikiem który podałem wyżej był tylko dla testów i w warunkach stacjonarnych. Po podłączeniu wszystkiego pracowało sobie to przez 2 godziny i nic się temu nie stało. Wiatrak(duży, bo taki mam w zapasie) spokojnie dawał rade chłodzić oporniki. Podczas jazdy na pewno było by jeszcze lepiej z odprowadzeniem ciepła. Ja swoje wiatraki naprawiłem wewnątrz silnika. Dopiero później kombinowalem w inny sposób. Nowe nóżki do opornika połączyłem konektorkiem i zalałem twardym lutem. Myślę, że to wytrzyma. Tez czytałem ten temat na forum Bmw, z tąd moje testy. Ja zastosowałem oporniki 50w. Dawały rade. Ale spokojnie można też dać 100w. Będą bardziej wytrzymałe. Można by dać jeden taki opornik 1.2ohm. Ale ciężko dostać. A przy połączeniu 2 na jeden silnik będą się mniej grzać. Ja miałem do testów oporniki o rezystancji 2.2 i 3.3ohm co przy połączeniu równoległym dawało ok 1.3 ohm. Prawie tyle co ori rezystor w silniku. Myślę, że taki sposób naprawy będzie jak najbardziej w porządku. I da sobie radę z ciągła praca wentyli.


A rozbierałeś może ori wentylator ? Jaki dokładnie tam jest rezystor ?
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
szafran
Stella +
Stella +
 
Posty: 37
Dołączył(a): 28 stycznia 2016, 09:36
Lokalizacja: Kraków
Auto: Leon 1M Sport
Silnik: ARL 1.9

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez [gypsymh] » 23 czerwca 2016, 20:17

Tak jak co niektórzy z nas tutaj rozbierałem ori silniki wentylatorów i naprawiałem rezystory. Są to niestety specjalnie skonstruowane oporniki w postaci spirali w ceramicznej obudowie wlutowane na stałe w płytkę szczotkoczymacza. Wada polega na upalaniu się jednej nóżki co powoduje brak przepływu prądu przez rezystor a dalej na silnik. Nóżki można naprawić metoda zgrzewania jak oferuje kolega oczkolek bądź za pomocą twardych lutów.
Sposób naprawy na zewnętrznych rezystorach tez jest dobry. Trzeba tylko niestety trochę przerobić instalacje przy wentylach
M@r[!n LEON 1M- repels ARL+++by Kobzyr/brakes 312-256/dual Flash-Multimap/full fis/podwójne kierunki
LEON 5F CUPRA 280 2.0TFSI/DSG/BLACK PERFORMANCE/ORANGE PAKIET
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
[gypsymh]
Sport
Sport
 
Posty: 505
Dołączył(a): 24 czerwca 2013, 23:33
Lokalizacja: Małopolska
Auto: LEON 1M
Silnik: ARL 1.9

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez szafran » 27 czerwca 2016, 07:11

[gypsymh] napisał(a):Tak jak co niektórzy z nas tutaj rozbierałem ori silniki wentylatorów i naprawiałem rezystory. Są to niestety specjalnie skonstruowane oporniki w postaci spirali w ceramicznej obudowie wlutowane na stałe w płytkę szczotkoczymacza. Wada polega na upalaniu się jednej nóżki co powoduje brak przepływu prądu przez rezystor a dalej na silnik. Nóżki można naprawić metoda zgrzewania jak oferuje kolega oczkolek bądź za pomocą twardych lutów.
Sposób naprawy na zewnętrznych rezystorach tez jest dobry. Trzeba tylko niestety trochę przerobić instalacje przy wentylach


Ok dzięki za wyczerpującą odpowiedź, dokładnie o to mi chodziło. W sumie to mam zgrzewarkę którą kiedyś zrobiłem z trafa od mikrofali jak regenerowałem ogniwa akumulatorów wkrętarek, pobawię się w jakiejś wolnej chwili, może akurat uda mi to zgrzać, zresztą jak rozbiorę wentyle to zobaczę dokładnie o co tam chodzi. Ciekawe czy ktoś próbował wsadzić tam inny rezystor. Swoją drogą znalazłem też na innych forach ciekawe patenty, rezystory "ręcznej roboty" w wentylach Opla :mrgreen:

Obrazek
Obrazek

A gość w VW Polo poradził sobie w ten sposób i jeździ tak od 2010r i 1 bieg śmiga do dziś:
Obrazek
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
szafran
Stella +
Stella +
 
Posty: 37
Dołączył(a): 28 stycznia 2016, 09:36
Lokalizacja: Kraków
Auto: Leon 1M Sport
Silnik: ARL 1.9

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez oczkolek » 27 czerwca 2016, 11:01

szafran napisał(a):czy ktoś próbował wsadzić tam inny rezysto


Nie ma takiego, a te patenty to totalna głupota. Przecież tam panuję b.wysokie temperatury. Ktoś zaoszczędził 50zł na naprawie wentylatorów a za chwile spalił całe auto za dużo większa kasę.
Pozdrawiam
Oczkol

Leon, Seat Leon


MASZ PROBLEMY Z WENTYLATORAMI CHŁODNICY/KLIMY (I BIEG) -> PISZ DO MNIE NA PW
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
oczkolek
Administrator LC Team
Administrator LC Team
 
Posty: 9298
Dołączył(a): 29 marca 2004, 19:29
Lokalizacja: Warszawa, Inowrocław
Region: mazowieckie
Auto: Seat Leon
Silnik: CJSA 1.8

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez szafran » 28 czerwca 2016, 11:52

oczkolek napisał(a):
szafran napisał(a):czy ktoś próbował wsadzić tam inny rezysto


Nie ma takiego, a te patenty to totalna głupota. Przecież tam panuję b.wysokie temperatury. Ktoś zaoszczędził 50zł na naprawie wentylatorów a za chwile spalił całe auto za dużo większa kasę.


Zgadzam się, sam nie mam też zamiaru bawić się w spirale własnej roboty bo później będzie strach jeździć :? A powiedz mi oczkolek, jeżeli rzeczywiście w oryginalnym wentylu rezystor upalił się przy samej nóżce to po zgrzaniu będzie to trwałe ?
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
szafran
Stella +
Stella +
 
Posty: 37
Dołączył(a): 28 stycznia 2016, 09:36
Lokalizacja: Kraków
Auto: Leon 1M Sport
Silnik: ARL 1.9

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez oczkolek » 28 czerwca 2016, 21:18

Ja tego nie zgrzewam. Mam inną trwalszą metodę. Są auta które jeżdżą już parę lat po mojej naprawie.
Pozdrawiam
Oczkol

Leon, Seat Leon


MASZ PROBLEMY Z WENTYLATORAMI CHŁODNICY/KLIMY (I BIEG) -> PISZ DO MNIE NA PW
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
oczkolek
Administrator LC Team
Administrator LC Team
 
Posty: 9298
Dołączył(a): 29 marca 2004, 19:29
Lokalizacja: Warszawa, Inowrocław
Region: mazowieckie
Auto: Seat Leon
Silnik: CJSA 1.8

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez Ovner93 » 30 czerwca 2016, 15:05

Czesc, wlasnie zalozylem konto na forum poniewaz szukam informacji na temat dzialania wentylatorow.
Na imie mam Kamil, posiadam Leona I 1.9tdi 90km.

Mam problem (chyba) z wentylatorami... przy wlaczonej klimie na postoju pracuje tylko jeden wentylator ten wiekszy... po prawej stronie patrzac w kierunku przedniej maski. Zas w jezdzie ten duzy sie wylacza i zakacza sie ten mniejszy czyli po lewej stronie... jak zatrzymam auto to jeszcze ten maly pracuje a po chwili znowu przestaje a w zamian zalacza sie ten wieksY po prawej... czy tak to ma wygladac ? Jaka moze byc usterka ? Slyszalem, ze przy pracy duzego wentylatora ten mniejszy powinien chodzic razem z nim
Zobacz Profil
Ovner93
Stella
Stella
 
Posty: 8
Dołączył(a): 30 czerwca 2016, 10:11
Region: śląskie
Auto: Leon II
Silnik: CDLD 2.0

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez szafran » 1 lipca 2016, 06:30

Ovner93 napisał(a):Czesc, wlasnie zalozylem konto na forum poniewaz szukam informacji na temat dzialania wentylatorow.
Na imie mam Kamil, posiadam Leona I 1.9tdi 90km.

Mam problem (chyba) z wentylatorami... przy wlaczonej klimie na postoju pracuje tylko jeden wentylator ten wiekszy... po prawej stronie patrzac w kierunku przedniej maski. Zas w jezdzie ten duzy sie wylacza i zakacza sie ten mniejszy czyli po lewej stronie... jak zatrzymam auto to jeszcze ten maly pracuje a po chwili znowu przestaje a w zamian zalacza sie ten wieksY po prawej... czy tak to ma wygladac ? Jaka moze byc usterka ? Slyszalem, ze przy pracy duzego wentylatora ten mniejszy powinien chodzic razem z nim


Czy na włączonej klimie na postoju ten jeden wentylator działa nonstop czy z przerwami ? Drugi na postoju nie działa w ogóle, czy co jakiś czas się włącza ? Przy włączonej klimie na postoju powinny pracować oba wentylatory na pierwszym biegu cały czas. Przy wyłączonej klimie, gdy silnik się przegrzewa włączają się wentylatory na drugim biegu i po schłodzeniu wyłączają. IMHO albo spalony pierwszy bieg w wentylatorze który nie działa na klimie, albo problem ze sterownikiem wentylatorów.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
szafran
Stella +
Stella +
 
Posty: 37
Dołączył(a): 28 stycznia 2016, 09:36
Lokalizacja: Kraków
Auto: Leon 1M Sport
Silnik: ARL 1.9

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez Ovner93 » 1 lipca 2016, 08:39

Na postoju maly wentylator przestaje sie krecic a zalacza sie duzy na 2 biegu i tak bez zmian. W trakcie jazdy kreci sie maly bez duzego.

Jakie jest zagrożenie przy używaniu klimatyzacji gdy nie kręcą się oba wentylatory ?
Zobacz Profil
Ovner93
Stella
Stella
 
Posty: 8
Dołączył(a): 30 czerwca 2016, 10:11
Region: śląskie
Auto: Leon II
Silnik: CDLD 2.0

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez szafran » 1 lipca 2016, 08:52

Ovner93 napisał(a):Na postoju maly wentylator przestaje sie krecic a zalacza sie duzy na 2 biegu i tak bez zmian. W trakcie jazdy kreci sie maly bez duzego.


A w trakcie jazdy kręci się na pierwszym biegu ? Klima działa dobrze ? Po pierwsze sprawdź wszystkie bezpieczniki (także te w postaci blaszek które znajdują się w puszce z bezpiecznikami na akumulatorze). Jeżeli wszystkie są ok to podaj na krótko 12V i masę prosto z akumulatora do kostek od wentylatorów i sprawdź czy działa 1 i 2 bieg w obu wentylach. W kostce lewy pin = masa, środkowy pin = 1 bieg, prawy pin = 2 bieg. Masa to brązowy kabelek. Jeżeli w którymś wentylu nie działa 1 bieg to masz problem rozwiązany (gdy wentyle nie chłodzą dobrze chłodnicy od klimy i robi się za duże ciśnienie w układzie, włącza się awaryjny tryb i drugi bieg wentyli). Jednak gdy sprawne masz oba biegi, IMHO na 99% do wymiany sterownik wentylatorów.

-- 1 lipca 2016, 08:46 --

Ovner93 napisał(a):Jakie jest zagrożenie przy używaniu klimatyzacji gdy nie kręcą się oba wentylatory ?


Ciśnienie w układzie zrobi się za duże i powinien włączyć się tryb awaryjny i drugi bieg wentylatorów. Jeżeli się nie włączają w ogóle, sprężarka co chwilę będzie się wyłączała i po prostu klima nie będzie chłodzić na postoju. W czasie jazdy sam wiatr będzie chłodził chłodnicę i klima będzie działać, na postoju nie.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
szafran
Stella +
Stella +
 
Posty: 37
Dołączył(a): 28 stycznia 2016, 09:36
Lokalizacja: Kraków
Auto: Leon 1M Sport
Silnik: ARL 1.9

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez Ovner93 » 1 lipca 2016, 09:03

Bo z klimatyzacja niema problemu. W trakcie jazdy jak i na postoju klima chlodzi pelna parą.. choć jak pisałem nigdy nie kręcą się dwa wentyle.. kręci albo mały albo na postoju wyłącza się ten mały i załącza duży.. a raczej najpierw załącza się duży i wyłacza ten mały
Zobacz Profil
Ovner93
Stella
Stella
 
Posty: 8
Dołączył(a): 30 czerwca 2016, 10:11
Region: śląskie
Auto: Leon II
Silnik: CDLD 2.0

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez szafran » 1 lipca 2016, 09:27

Ovner93 napisał(a):Bo z klimatyzacja niema problemu. W trakcie jazdy jak i na postoju klima chlodzi pelna parą.. choć jak pisałem nigdy nie kręcą się dwa wentyle.. kręci albo mały albo na postoju wyłącza się ten mały i załącza duży.. a raczej najpierw załącza się duży i wyłacza ten mały


Być może ktoś wcześniej przerabiał instalację właśnie z powodu niedziałającego pierwszego biegu i efekt jest jaki jest. Choć z drugiej strony sterownik wentylatorów jest w takim miejscu gdzie jest mokro i on też często lubi wariować. Dowiesz się wszystko jak sprawdzisz wentyle podając stałe napięcie prosto z aku jak pisałem wyżej. To musisz zrobić żeby wiedzieć czy wentyle są sprawne. Sprawdź w wolnej chwili i daj znać.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
szafran
Stella +
Stella +
 
Posty: 37
Dołączył(a): 28 stycznia 2016, 09:36
Lokalizacja: Kraków
Auto: Leon 1M Sport
Silnik: ARL 1.9

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez Ovner93 » 1 lipca 2016, 11:30

Wiem juz troche wiecej, odpalam auto wlaczam klime zalacza sie maly wentylator, po minucie zalacza sie duzy wentylator na maxa a maly przestaje krecic a co najlepsze jak wylaczam klime i szybko podbiegam do maski widze jak przestaja sie krecic oba wentyle czyli tak jakby przy wylaczeniu wlacza sie dodatkowo maly i od razu wylacza... jakies pomysly ?? Przy jezdzie chodzi zas maly a duzy stoi.
Jak znajde jutro czasu troche sprawdze te napiecia.
Zobacz Profil
Ovner93
Stella
Stella
 
Posty: 8
Dołączył(a): 30 czerwca 2016, 10:11
Region: śląskie
Auto: Leon II
Silnik: CDLD 2.0

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez szafran » 1 lipca 2016, 12:01

Być może tylko w jednym wentylu uszkodzony jest pierwszy bieg. Przy włączonej klimie mały wentylator niedomaga i po minucie włącza się awaryjny drugi bieg. Tylko przy trybie awaryjnym powinny chodzić oba wentyle na 2 biegu. Wszystko będziesz wiedział jak sprawdzisz obydwa biegi w obydwu wentylach podając to 12V bezpośrednio do nich.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
szafran
Stella +
Stella +
 
Posty: 37
Dołączył(a): 28 stycznia 2016, 09:36
Lokalizacja: Kraków
Auto: Leon 1M Sport
Silnik: ARL 1.9

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez dzojek218 » 25 lipca 2016, 15:21

Mam mały problem mianowicie popsuły mi się wentylatory w moim Arl-u i mam problem z dostaniem odpowiednich wentylatorów, w pierwszym sklepie gościu zamawiał po kolei wentylatory i albo miał sinik za wysoki a rozstaw śrub pasował albo był na niskim silniku ale rozstaw śrub mocujących wentylator nie pasuje, tak samo z małym albo jest na dużym silniku albo jest na niskim a znów jak się go przyłoży do ramki i nie dociska do ramki i odstaje 1 cm. W drugim sklepie Inter Cars zamówiłem i znów to samo duży wentylator na niskim siniku ale rozstaw nie pasi a mały odstaje 1cm. Dodam że ramka ori i silniki też ori z Arla, nie był bity w przód, cały przód ori. Może ktoś zamawiał z jakiejś stronki i by mi linka podesłał gdzie są sprawdzone takie wentylatory do Arl-a co wchodzą bez problemu bo ja już opadam z sił i nie wiem co robić, dodam że leon stoi już od 1,5 tygodnia......
Aha wentylatory były zamawiane według numeru VIN i nawet według Ori numeru wentylatora i za każdym razem coś nie pasuje...
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
dzojek218
Stella +
Stella +
 
Posty: 79
Dołączył(a): 31 lipca 2014, 18:02
Lokalizacja: Lyski/k. Rybnika
Auto: Leon 1m
Silnik: ARL 1.9

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez damianos89 » 16 sierpnia 2016, 17:20

Witam,
Miałem problem z wentylatorem chłodnicy, wymieniłem go na nowy Denso. Wentylator na dwóch łopatkach sąsiadujących posiada takie blaszki (spinki), z tego co czytałem służą one do wyważania wentylatora. Jednak wentylator, gdy startuje a przede wszystkim zwalnia nie obraca się równo, są znaczne odchyłki, mimo, że jest nowy, drgań w aucie na razie nie zauważam. Czy to jest szkodliwe, czy przez to wentylator może szybciej się zużyć? Te blaszki, to jest wyważenie fabryczne, czy jakoś powinienem je zdejmować i zakładać w inne miejsce, żeby spróbować lepiej wyważyć ten wentylator?
Pozdrawiam.
Leon Torro 2006
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
damianos89
Sport
Sport
 
Posty: 350
Dołączył(a): 13 listopada 2009, 17:03
Lokalizacja: Białystok
Auto: Leon 1M 2006 AXR+
Silnik: TDI pompowtryski PD

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez KamilGrl95 » 22 marca 2017, 19:51

Cześć wszystkim, muszę wymienić wentylator w leonidasie i chciałbym się dowiedzieć czy da się go wykręcić bez odkręcania zderzaka oraz czy jak zamówię na allegro jakikolwiek wentylator z silnika arl to czy on będzie pasował. Z góry dzięki i pozdrawiam :D
Zobacz Profil
KamilGrl95
Stella
Stella
 
Posty: 14
Dołączył(a): 16 lutego 2017, 05:31
Auto: Seat Leon
Silnik: ARL 1.9

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez raby » 22 marca 2017, 20:28

Tak, tak
Zobacz Profil
raby
Signo
Signo
 
Posty: 119
Dołączył(a): 28 lutego 2009, 10:55
Lokalizacja: polska
Auto: Cupra 4

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez MerlinNS » 28 marca 2017, 19:04

Siemka.. Mam taki problem bo po włączeniu klimy nie włącza mi się żaden wentylator.. :) Mechanik mi powiedział, że w dużym nie działa mi ani 1 ani 2 bieg, a mały działa. Sam nie mogę tego sprawdzić bo mam problem z rozłączeniem wtyczek - jak rozłączę to posprawdzam jednak.. Mały wentylator u mnie ma tylko 2 przewody. Czy na pewno tak powinno być? Chce wymienić te wentylatory ale nie do końca wiem czy w końcu ten mały ma mieć 2 czy 3 kable.. Zacząłem szukać po allegro po zdjęciach i zauważyłem coś takiego.. Jeśli obydwa wentylatory są w obudowie zamocowanie tą samą stroną (np jak tutaj https://b.allegroimg.com/original/01c28 ... 091be6550b ) to wtedy mały wentylator ma 3 przewody, a jeśli na aukcji jest wystawiony cały komplet i mały wentylator jest odwrotnie zamocowany niż duży (np tutaj https://1.allegroimg.com/original/0183d ... 969340d481 ) to wtedy mały wentylator ma 2 kable.. U mnie w samochodzie jest tak jak na tym zdjęciu drugim, jeden wentylator odwrotnie niż drugi i ten mały ma tylko 2 kable.. Jak uda mi się rozpiąć wtyczki to pomierzę napięcia na kostkach, ale.. Czy jakbym kupił taki zestaw cały używany z wentylatorem małym 3-pin to będzie działać normalnie? Czy może przy moim silniku (1,6 16V BCB ) mały wentylator musi mieć 2 kable? Nie wiem czy tak było oryginalnie czy ktoś kombinował, jak kupiłem auto to już nie działały, a że idzie wiosna to chciałem zrobić z tym porządek i mam problem bo niby piszecie że 3 kable mają być ja mam 2 :?

-- 28 marca 2017, 20:04 --

Po włączeniu klimy wentylatory powinny dostawać napięcie. U mnie jak wciskam przycisk AC (świeci na pomarańczowo, obroty delikatnie wsrastają - klima nie wiem czy działa, nie wiem jak to sprawdzić) , ale na kostkach do wentylatorów nie ma napięcia. Czy to oznacza uszkodzenie sterownika, czy może problem być jeszcze gdzieś indziej np w przewodach?
Zobacz Profil
MerlinNS
Stella
Stella
 
Posty: 7
Dołączył(a): 26 października 2016, 20:52
Auto: Leon 1M
Silnik: BCB 1.6

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez Axee » 29 marca 2017, 00:20

MerlinNS w Twoim przypadku obydwa wentylatory powinny miec po 2 biegi czyli obydwa po 3 przewody.

Teraz masz duzy wentylator 3 przewodowy z uszkodzonymi 1 i 2 biegiem, oraz maly wentylator 2 przewodowy podlaczony zapewne pod 2 bieg, stad brak reakcji na wlaczenie klimy, na dworze jest dosc zimno jeszcze zatem nie wymusza klima wlaczenia 2 biegu jeszcze. Przez co brak reakcji wentow pomimo, iz maly went jest dobry jak twierdzi Twoj mechanik.

Bezpieczniki od wentow sa w skrzynce na akumulatorze, srodkowy na zlaczach srubowych 40A, i pierwszy w gniezdzie normalnym liczac od zlacz srubowych 30A.

Aby sprawdzic wenty nalezy sciagnac wtyczke z czujnika zwiernego temp. w chlodnicy, wtyczka 3 piny, wlaczyc zaplon i zwierac zwora kombinacje pinow, sa 3 kombinacje: nie dziala, dziala 1 bieg, dziala 2 bieg. Uwaga na rece, z dala od wiatrakow.

Sprawdzic nalezy rowniez przejscie do masy we wtyczkach do poszczegolnych wentow, przewod brazowy lub brazowo czarny,
oraz przejscia plusow od wtyczki wentow do duzej wtyczki w module sterowania wentami na podluznicy, przewod czerwono-czarny 2 bieg, przewod czerwono-bialy 1 bieg.

Dzialanie klimy (a przynajmniej wlaczenie kompresora) mozna sprawdzic patrzac na kolo pasowe kompresora, normalnie srodek kola stoi w miejscu a pasek sie kreci po zewnetrzym okregu, po wlaczeniu srodek kola pasowego powienien sie krecic.
Pozdrawiam Axee® LCT


Anna Wiktoria * 05-10-2017 + 17-04-2018
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Axee
Moderator LC Team
Moderator LC Team
 
Posty: 4085
Dołączył(a): 30 stycznia 2008, 14:21
Lokalizacja: Gliwice
Region: śląskie
Auto: FR
Silnik: BMN 2.0

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez MerlinNS » 30 marca 2017, 19:04

A więc tak, porozpinałem, posprawdzałem pomierzyłem i moje obserwacje są następujące:
Wziąłem do ręki miernik, posprawdzałem przejścia między kostkami: od sterownika wentylatorów jest przejście jednym grubym kablem do 2 biegu w kostkach wentylatorów, jeden cienki kabel do 1 biegu w kostkach. Przejścia masy też są.
Odpaliłem auto, wcisnąłem AC, obroty delikatnie wzrosły, miernikiem mierzę w kostkach napięcia na kostkach wentylatorów: 0V, nic się nie dzieje.
Odpiąłem kostkę od czujnika w chłodnicy - jedna kombinacja - włącza się 2 bieg - na 2 biegu pojawia się 12V i jest tam cały czas. Druga kombinacja - 1 bieg - na 1-2 sekundy pojawia się napięcie na 2 biegu, następnie znika i pojawia się 12V na pierwszym biegu i jest tam cały czas.
Wygląda na to że wentylatory (to znaczy instalacja do wentylatorów, bo duży aktualnie wciągnąłem bo nie działa - muszę zamówić i podmienić, z małym pomyślę co dalej bo muszę znaleźć 3 przewodowy montowany w taki sam sposób, lub wymienić całą obudowę wentylatorów, bo ten mały nie jest montowany na tym jakby trójkątnym stelażu, tylko inaczej i "silnikiem" do chlodnicy przez co silnik musi być "krótki"), no więc instalacja chłodzenia chyba działa poprawnie?

Problem jest z klimatyzacją? Mam wrażenie, że nie ważne czy przycisk AC jest wciśnięty czy nie, całość się kręci nie tylko zewnętrzne koło, ale ten środek słabo widać. A może nie łączy kabel który idzie od samochodu do sterownika wentylatorów po włączeniu klimatyzacji? A może klimatyzacja po prostu nie działa i dlatego nie ma napięcia na wtyczkach wentów? Jeśli w układzie nie byłoby czynnika to by wentylatory działały czy nie? A może być uszkodzone coś w środku w tym całym sterowniku? Swoją drogą, odpiąłem wtyczkę od sprężarki i wydaje mi się, że jest na niej ciągle 12V niezależnie od stanu przycisku AC. Nie sprawdzałem dokładnie bo nie byłem pewny czy mogę tak długo trzymać z odpiętą wtyczką. A po zgaszeniu silnika na tej wtyczce nadal jest napięcie i to w granicach 10V. Ale sprawdzę to jeszcze dokładnie.
Zobacz Profil
MerlinNS
Stella
Stella
 
Posty: 7
Dołączył(a): 26 października 2016, 20:52
Auto: Leon 1M
Silnik: BCB 1.6

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez dastin4 » 22 kwietnia 2017, 07:02

Witam,

Mam nadzieję, że zadam pytanie w dobrym wątku.

Niedawno kupiłem Leona 1,9 TDI ASV 110 KM. Kilka rzeczy z nim zrobiłem. Między innymi rozrząd i oleje oraz termostat. Wentylatory włączały sie rzadko, ale też niewiele nim jeździłem. Po odebraniu od blacharza (drobne poprawki lakiernicze) okazało sie na powrocie, że wariuje prędkościomierz (raz pokazuje dobrą prędkość innym razem spada do zera lub faluje). Dodatkowo oba wentylatory na chłodnicy ruszają zaraz po przekręceniu kluczyka (nawet przy zgaszonym samochodzie - objaw pojawił sie po myjni bo wcześniej było prawidłowo). Odpinałem po kolei wtyczki od czujników temperatury i ciśnienia klimy (choć nie mam czynnika - do nabicia). Efekt cały czas ten sam - wentylatory pracują na drugim biegu. Wyjąłem aku żeby dostać się do sterownika wentylatorów a tam przerwany przewód od świec żarowych (czerwony idący od skrzynki na akumulatorze od bezpiecznika płytkowego). Oczywiście całość zlutowałem. Po zmontowaniu okazuje się, że wentylatory po przekręceniu kluczyka dalej jadą na drugim biegu. jednak po wyjęciu kluczyka przełączają się na 1 bieg. Wyjąłem sterownik i okazało się że we wtyczce 14 pinowej jest woda. Oczywiście sterownik wymontowałem i go suszę, ale przed założeniem chciałem sprawdzić na zewnątrz czy działa prawidłowo.
Poszukuję rozpiski pinów całego sterownika, żeby wiedzieć jak go pomierzyć. Możecie coś takiego podrzucić?

-- 22 kwietnia 2017, 08:02 --

Ja sobie już poradziłem. Sterownik wysuszony i wszystko działa aż miło.
Zobacz Profil
dastin4
Stella
Stella
 
Posty: 2
Dołączył(a): 19 kwietnia 2017, 18:04
Auto: Leon
Silnik: ASV 1.9

Re: Wentylatory na chłodnicy różne zagadnienia itp.

Postprzez myszazwc » 25 czerwca 2017, 13:20

Z ciekawostek w 1,6AUS mały wentylator ma tylko jeden bieg,wczoraj zozbierałem i są wentylatory orginalne
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
myszazwc
Sport
Sport
 
Posty: 305
Dołączył(a): 26 maja 2017, 13:27
Lokalizacja: Zwierzyniec
Auto: tolek
Silnik: AUS 1.6

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Leon 1 - Techniczne Ogólne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości