Reklama

Zapraszamy do polubienia naszego nowego fanpage na Facebook'u.

[1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Wszystko co dotyczy silnika, przeniesienie napedu, modyfikacje...

Moderatorzy: Moderator LC Team, Moderator Junior

[1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez png » 19 czerwca 2019, 19:15

Cześć,

od całkiem niedawna posiadam Leona 5F z połowy 2014 roku z silnikiem 1.4 TSI 90kW, 122KM. Jest to moje pierwsze auto z turbiną w benzynie. Szukałem w wielu miejscach informacji zasady dbania o turbine. O tym żeby nie katować turbo przez pierwsze pare km po odpaleniu wiem. Natomiast jak to wyglada po zatrzymaniu sie w tym konkretnym silniku ?

Jedne źródła wskazują, że trzeba odczekać 1-2 minuty az do zatrzymania turbo, bo jest chłodzona olejem i po wyłączeniu zapłonu olej nie ma obiegu. W innych znalazłem, że TSI od VGP są wyposażone w dodatkowy silnik elektryczny, który utrzymuje chłodzenie turbo po wyłączeniu zapłonu i auto można smialo wyłączac od razu po zatrzymaniu. Ktoś nawet stwierdzl, że robił testy na słuch i od razu po wyłączeniu zapłonu słyszał, że pod maską pracuje jeszcze ten wyzej wspomniany silnik elektryczny utrzymujący chłodzenie dla turbo.

Jeżeli opcja pierwsza, to czy trasy 10-15km spokojnego dojazdu do pracy również wymagają takiego odczekania tych 60-120 sekund czy mówimy tutaj tylko o dłuższych trasach ?

Drugie pytanie dotyczy 'ficzerów', które można włączyć za pomocą komputera jak np. tryb demo, automatyczne obniżanie lusterek przy wrzuceniu biegu wstecznego czy włączeniu wizualizacji czujników parkowania na wyswietlaczu. Czytałem na forum, że takie rózne ciekawe rzeczy może włączyć ASO jak sie dobrze zagada. Auto mam już po gwarancji, więc do ASO mi nie po drodze. Myślicie, że dobre serwisy również mają możliwośc grzebania w tych ficzerach, czy to jakies specjalne komputery Seata muszą być podłączone do auta, żeby to ogarnąc ?
Zobacz Profil
png
Stella
Stella
 
Posty: 12
Dołączył(a): 25 maja 2019, 06:36
Region: wielkopolskie
Auto: Leon III 5F HB
Silnik: benzyna 1.4

Reklama

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez servo » 7 lipca 2019, 22:52

png napisał(a):Jedne źródła wskazują, że trzeba odczekać 1-2 minuty az do zatrzymania turbo,
Odczekać z czym? Z wyjściem z auta?
Bo jak stoisz na postoju, na jałowych obrotach - to turbina się kręci i stanie dopiero, kiedy silnik zgaśnie z braku paliwa :)

Na poważnie: najlepiej końcówkę drogi (jakiś... kilometr) przejechać spokojnie, żeby turbina się ochłodziła. Po zatrzymaniu auta możesz poczekać na jałowych obrotach kilka (naście) sekund i możesz wyłączać. Twoja turbina raczej nie rozgrzewa się do czerwoności, więc turbo timer nie jest Ci potrzebny.
Zobacz Profil
servo
Sport
Sport
 
Posty: 236
Dołączył(a): 13 lipca 2018, 16:00
Region: dolnośląskie
Auto: Leon FR 5D 2018
Silnik: benzyna 1.8 turbo

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez Vampire1984 » 9 lipca 2019, 22:25

Pytanie nie tyczy sie tylko tego silnika a kazdego z Turbo i odpowiedzi bylo pelno. Wpisac wystarczy w gugla pytanie i bedzie pelno czy to na yt czy pisanych artow jak obchodzic sie z takim samochodem
Był: Toyota Yaris FL 1.0, Toyota Corolla IX 1.4, Honda Accord VII FL 2.0, Leon 5F 1.4 viewtopic.php?f=91&t=55743
Jest: MB A250 4M viewtopic.php?f=34&t=67730
|
My other car, would be a Jet Fighter
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Vampire1984
Cupra
Cupra
 
Posty: 2085
Dołączył(a): 11 lutego 2014, 15:27
Lokalizacja: Północ
Region: zachodniopomorskie
Auto: MB A250 4M W177
Silnik: CJXA 2.0

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez png » 10 lipca 2019, 16:16

servo napisał(a):Odczekać z czym? Z wyjściem z auta?


Odczekać 1-2 minuty przed wyłączeniem silnika (przekręceniem i wyjęciem kluczyka ze stacyjki) ;p

Vampire1984 napisał(a):Pytanie nie tyczy sie tylko tego silnika a kazdego z Turbo i odpowiedzi bylo pelno.


Gdyby to było takie oczywiste, nie pytałbym tutaj. Jak działa turbo w silnikach diesla wiem. Przynajmniej w tych mniej zaawansowanych. Natomiast w silnikach TSI ciągle spotykam się z teorią, że nawet po dlugiej trasie mozna silnik wylaczac od razu, jak w silnikach bez turbo, bo chlodzenie turbiny zapewnia dodatkowy silnik elektryczny zasilany z AKU. Nawet tutaj ktoś gdzieś na forum pisał, że sprawdzał kilkukrotnie i zaraz po wyłączeniu silnika pod maską słychać działanie tego silniczka od chłodzenia.

Stąd pytanie ;)
Zobacz Profil
png
Stella
Stella
 
Posty: 12
Dołączył(a): 25 maja 2019, 06:36
Region: wielkopolskie
Auto: Leon III 5F HB
Silnik: benzyna 1.4

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez servo » 19 lipca 2019, 21:51

png napisał(a):Odczekać 1-2 minuty przed wyłączeniem silnika (przekręceniem i wyjęciem kluczyka ze stacyjki) ;p
Turbo wtedy nie stanie, ale się trochę ochłodzi, jeśli było bardzo rozgrzane. Jeśli nie było rozgrzane - wystarczy mniej niż minuta.
png napisał(a):w silnikach TSI ciągle spotykam się z teorią, że nawet po dlugiej trasie mozna silnik wylaczac od razu, jak w silnikach bez turbo
Można, jeśli ostatni kilometr lub dwa przejechałeś spokojnie, na niskich obrotach.
png napisał(a):bo chlodzenie turbiny zapewnia dodatkowy silnik elektryczny zasilany z AKU.
To może tłoczyć olej i/lub płyn chłodniczy, żeby zmniejszyć temperaturę, ale czy tak jest naprawdę? W dobie masowego oszczędzania na wszystkim - szczerze wątpię :) Przy niskich obrotach zasysane powietrze również chłodzi.
Najlepiej - końcówkę drogi przejechać spokojnie, zaparkować, po tym sprawdzić czy niczego w aucie nie zostawiłeś, czy nic nigdzie nie upadło - i można wyłączać. Po mocnym "upalaniu" (dynamicznej jeździe lub jeździe na wysokich obrotach) - można poczekać minutę. Dalszy spadek temperatury i obrotów będzie już dużo mniejszy w kolejnej jednostce czasu.
Zobacz Profil
servo
Sport
Sport
 
Posty: 236
Dołączył(a): 13 lipca 2018, 16:00
Region: dolnośląskie
Auto: Leon FR 5D 2018
Silnik: benzyna 1.8 turbo

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez sensei » 4 września 2019, 16:00

Jestem przekonany że po zgaszeniu silnika po zrobieniu dłuższej trasy chodzi pod maską jakiś wentylator i wyłącza się dopiero po jakimś czasie. Być może to właśnie wspomaganie chłodzenia turbiny, ale może być coś innego.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
sensei
Stella +
Stella +
 
Posty: 41
Dołączył(a): 13 lutego 2014, 14:27
Region: mazowieckie
Auto: Leon 5F FR 122KM
Silnik: benzyna 1.4

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez Tomektr » 4 września 2019, 19:10

sensei napisał(a):Jestem przekonany że po zgaszeniu silnika po zrobieniu dłuższej trasy chodzi pod maską jakiś wentylator i wyłącza się dopiero po jakimś czasie. Być może to właśnie wspomaganie chłodzenia turbiny, ale może być coś innego.


Ja przejechałem 20km do domu i miałem jeszcze 5min włączony silnik z podniesioną maską i jak wyłączyłem silnik to przez minutę było słychać jakby był włączony silniczek elektryczny. Dźwięk dochodził z prawej strony silnika (stojąc przed samochodem). Pomyślałem że to to chłodzenie ale na 100% nie jestem pewien
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Tomektr
TopSport
TopSport
 
Posty: 1226
Dołączył(a): 5 lutego 2018, 17:30
Lokalizacja: Toruń
Region: kujawsko-pomorskie
Auto: Leon FR MY18 150KM
Silnik: CZEA 1.4

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez pinkibass » 4 września 2019, 21:44

Gdzieś tu było wyjaśnienie, ale skrócę:

- tak, po wyłączeniu silnika pracuje silniczek który pompuje wodę przez obwód turbiny chłodząc ją
- nie, nie jest to wystarczające - w momencie wyłączenia silnika zatrzymuje się przepływ oleju przez turbinę, w momencie kiedy po mocnej jeździe wałek jest ekstremalnie gorący, czasem nawet dalej się obraca nagły zanik ciśnienia oleju powoduje różne problemy
Zobacz Profil
pinkibass
Sport
Sport
 
Posty: 857
Dołączył(a): 17 kwietnia 2014, 06:16
Lokalizacja: W-wa
Auto: Leon 5F FR 1.4 140KM
Silnik: benzyna turbo inny

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez gzrybol » 9 listopada 2019, 23:30

A jak się ma do tego Start-Stop? Czy nie ma w takich modelach podtrzymania obiegu oleju? Chyba musi być jakieś zabezpieczenie. Zapierdzielasz 140 i np hamowanie do zera i zatrzymanie. I co turbo na żyletki?
Zobacz Profil
gzrybol
Stella
Stella
 
Posty: 12
Dołączył(a): 5 maja 2019, 21:45
Lokalizacja: Kraków/Szczekociny
Region: małopolskie
Auto: leon
Silnik: CJXA 2.0

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez michal84 » 9 listopada 2019, 23:49

Najlepiej: nie korzystać ze start stop, zwłaszcza w jeździe zamiejskiej, a na pewno na drogach a i s ( gdzie zjazd na mop po ostrzejszej jeździe i silnik gaśnie...)

Odczekać pół minuty po mniej forsownej jeździe, minimum minutę lub więcej po forsownej przed zgaszeniem silnika. Tyle powinno wystarczyć aby turbo zwolniło.

Ten silniczek który słyszycie to tylko podtrzymanie obiegu wody a nie oleju. A zgaszenie silnika przy rozpędzonej turbosprężarce powoduje że kręci się ona dalej bez ciśnienia oleju. I to jest bardzo szkodliwe jak kręci się nadal bez smarowania (tarcie, gwałtowny wzrost temperatury). Chodzi tu o utratę obrotów i przepływ oleju, a nie jej temperaturę bo w minutę to temperatura turbo się nie zmieni ;) więc mówienie że ma się schłodzić jest trochę błędne. Prędkość obrotowa jest tak duża (nawet kilkaset tys obr/min) że zmniejszebie prędkości obrotowej turbo niestety zajmuje trochę czasu...



FR 5D 2016 1.8TSI manual
Zobacz Profil
michal84
Signo
Signo
 
Posty: 157
Dołączył(a): 24 stycznia 2014, 21:28
Auto: Leon 5F FR MY2016
Silnik: benzyna 1.8 turbo

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez Mariusz47 » 10 listopada 2019, 13:44

michal84 napisał(a):Najlepiej: nie korzystać ze start stop, zwłaszcza w jeździe zamiejskiej, a na pewno na drogach a i s ( gdzie zjazd na mop po ostrzejszej jeździe i silnik gaśnie...)

Dlaczego nie korzystać, korzystać tylko z głową.
Opiszę to na dwóch przykładach
1) Jedziemy dynamicznie - obroty około 3 - 4 tyś, wyprzedzamy, przeskakujemy z pasa na pas itp, nagle światła i szybki stop - w tym przypadku wyłączył bym start&stop, lub na światłach potrzymał go chwilę na sprzęgle żeby ostudzić turbo.
2) Jedziemy dynamicznie - ale równomiernie - obroty około 2,5 - 3 tyś, dojeżdżamy do świateł z redukcją, (obroty wtedy spadają pod 1 tyś), wtedy nie za bardzo przejmuję się turbiną przy redukcji i spokojnym zwalnianiem przed światłami jest dość czasu żeby turbina wyhamowała.
Seat Leon ST 1,6 TDI
Obrazek
Zobacz Profil
Mariusz47
Stella +
Stella +
 
Posty: 72
Dołączył(a): 20 września 2019, 16:46
Region: małopolskie
Auto: Seat Leon ST
Silnik: CXXB 1.6

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez michal84 » 10 listopada 2019, 14:46

Mariusz47 napisał(a):
michal84 napisał(a):Najlepiej: nie korzystać ze start stop, zwłaszcza w jeździe zamiejskiej, a na pewno na drogach a i s ( gdzie zjazd na mop po ostrzejszej jeździe i silnik gaśnie...)

Dlaczego nie korzystać, korzystać tylko z głową.
Opiszę to na dwóch przykładach
1) Jedziemy dynamicznie - obroty około 3 - 4 tyś, wyprzedzamy, przeskakujemy z pasa na pas itp, nagle światła i szybki stop - w tym przypadku wyłączył bym start&stop, lub na światłach potrzymał go chwilę na sprzęgle żeby ostudzić turbo.
2) Jedziemy dynamicznie - ale równomiernie - obroty około 2,5 - 3 tyś, dojeżdżamy do świateł z redukcją, (obroty wtedy spadają pod 1 tyś), wtedy nie za bardzo przejmuję się turbiną przy redukcji i spokojnym zwalnianiem przed światłami jest dość czasu żeby turbina wyhamowała.
Jak obroty silnika spadają do jałowych to obroty turbiny nadal mogą wynosić 100-200 tys obr/min. To nie jest powiązane. Właśnie dlatego to co piszesz nie jest dobrym (dla turbo) pomysłem.

FR 5D 2016 1.8TSI manual
Zobacz Profil
michal84
Signo
Signo
 
Posty: 157
Dołączył(a): 24 stycznia 2014, 21:28
Auto: Leon 5F FR MY2016
Silnik: benzyna 1.8 turbo

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez Mariusz47 » 10 listopada 2019, 20:36

Przecież napisałem że przy spokojnym zwalnianiu, zanim zwolnisz, zatrzymasz się, wbijesz luz mija dość czasu żeby turbina wyhamował.
Seat Leon ST 1,6 TDI
Obrazek
Zobacz Profil
Mariusz47
Stella +
Stella +
 
Posty: 72
Dołączył(a): 20 września 2019, 16:46
Region: małopolskie
Auto: Seat Leon ST
Silnik: CXXB 1.6

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez michal84 » 10 listopada 2019, 20:45

To chyba masz kilometr do tych świateł aby to zajęło minutę... Policz powoli do 60ciu i wyobraź sobie ten dojazd w tym czasie.

Generalnie chodzi o rozsądek w tym co robimy. Zwróć uwagę że informacji o obrotach turbo (czy ciśnieniu w układzie wydechowym bo one napędzają turbo i to od nich te obroty zależą) nie masz na desce. Nie da się okreslić który dojazd do świateł był wystarczający a który nie. Bezpieczniej chwilę jednak poczekać przed zgaszeniem.


FR 5D 2016 1.8TSI manual
Zobacz Profil
michal84
Signo
Signo
 
Posty: 157
Dołączył(a): 24 stycznia 2014, 21:28
Auto: Leon 5F FR MY2016
Silnik: benzyna 1.8 turbo

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez Mariusz47 » 10 listopada 2019, 21:42

Nie mam kilometra, po prostu się nie spieszę i czekam aż mi turbo wyhamuje. Myślimy o tym samym :-D
Seat Leon ST 1,6 TDI
Obrazek
Zobacz Profil
Mariusz47
Stella +
Stella +
 
Posty: 72
Dołączył(a): 20 września 2019, 16:46
Region: małopolskie
Auto: Seat Leon ST
Silnik: CXXB 1.6

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez wesol » 10 listopada 2019, 23:19

Chłodzić Niżna jak się jechało nie 120 km/h czy coś koło tego tylko jak się jechało 200 km/h przez 20 km. Wtedy jest co studzić. Studzenie to nawet jak jedziemy 200 km/h i zdemiemy nogę z gazu i będzie to już hamowanie silnikiem. To już turbo stygnie. System SS zadziała po kilku sekundach od zatrzymania się auta do zera. Czyli jadąc po mieście że tak powiem w miarę normalnie z małą agresywna jazda jak to w mieście to nie ma co tam studzić a nawet gdyby to pięć sekund i wystudzone.
Brak polskich znakow na klawiaturze.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
wesol
TopSport
TopSport
 
Posty: 1482
Dołączył(a): 1 stycznia 2017, 14:47
Auto: Bmw
Silnik: CJXA 2.0

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez Cezarrr » 12 listopada 2019, 13:01

Zobacz Profil
Cezarrr
Stella
Stella
 
Posty: 14
Dołączył(a): 28 sierpnia 2018, 13:37
Lokalizacja: W-aw
Region: mazowieckie
Auto: LEON ST FR
Silnik: benzyna 2.0 turbo

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez Tomektr » 12 listopada 2019, 14:51

:brawo: :brawo: :brawo:
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Tomektr
TopSport
TopSport
 
Posty: 1226
Dołączył(a): 5 lutego 2018, 17:30
Lokalizacja: Toruń
Region: kujawsko-pomorskie
Auto: Leon FR MY18 150KM
Silnik: CZEA 1.4

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez marekwar » 12 listopada 2019, 21:48

HALYNKA! ZRÓB KAPUCZINY A JA SOBIE ZOBACZE CO PIOTER NA HUJAWEJ O TURBINIE NAKRĘCIŁObrazek
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
marekwar
Sport
Sport
 
Posty: 854
Dołączył(a): 23 marca 2017, 21:16
Region: łódzkie
Auto: Leon ST Xcellence
Silnik: benzyna 1.4

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez MarkusD » 13 listopada 2019, 00:07

Ha ha ha
Dobre
Z humorem krótko zwięźle i na temat...
Zobacz Profil
MarkusD
Sport
Sport
 
Posty: 483
Dołączył(a): 17 października 2018, 09:01
Region: śląskie
Auto: Seat Leon ST FR 2018
Silnik: benzyna 1.4

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez Kosimazaki » 20 listopada 2019, 19:51

Mamy w firnie służbowe Octavie z 2016 z roku z silnikami 1.4 150 KM i wszystkie z przebiegami powyżej 140 tysięcy kilometrów. Nikt nigdy nie rozgrzewał, chłodzi turbiny i silnika. Jak to auta służbowe lekko nie mają. Wyjazd z biura, 300 metrów dalej wjazd na TDŚ i but w podłogę. Tankowanie i inne postoje wyglądają tak samo. Zjeżdżam z autostrady gaszę silniki i robię swoje ( tankowanie i inne). Pomimo takiego użytkowania i serwisów LL co 30k km nic się nie dzieje. Swojego Leona traktuje tak samo. Wyjazd z domu, za kilometr wjazd na DK88 i TDŚ, pod biurem gaszę silnik i tyle.
Zobacz Profil
Kosimazaki
Stella
Stella
 
Posty: 6
Dołączył(a): 8 września 2019, 08:54
Region: śląskie
Auto: Leon ST FR
Silnik: benzyna turbo inny

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez michal84 » 20 listopada 2019, 19:58

Ale może dzięki dbaniu przejdą 300-400 a nie 200.... To że dotąd jeżdżą (co nie znaczy też że są w świetnej kondycji) nie oznacza też, że to słuszna droga dla kogoś kto chce dbać o swój samochód. Są ludzie którzy mają telefon cały poobijany i mają to gdzieś i fakt, działa. A są tacy co nie mają ryski bo ma to dla nich znaczenie. Przykład o tych slużbówkach jako argument do dyskusji technicznej z czapy.

FR 5D 2016 1.8TSI manual
Zobacz Profil
michal84
Signo
Signo
 
Posty: 157
Dołączył(a): 24 stycznia 2014, 21:28
Auto: Leon 5F FR MY2016
Silnik: benzyna 1.8 turbo

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez wesol » 20 listopada 2019, 20:42

Jeśli nie jedzie do tej pracy 200 km/h i dobrej drogi szybkiego ruchu nie ma do tego biura 300 metrów to nie ma co studzić. I tu żadne jeszcze "lepszejsze" traktowanie turbiny nic nie zmieni. Jakby to miało mieć takie mega znaczenie to turbo by miało chłodzenie wodą i olejem rąk zrobione ze były by dwie chlodniczki od tego plus wiatraki. Dodatkowo by jeszcze w sofcie było ograniczenie by no uzyskiwać npnmax 70% obr przez pierwsze dwie minuty itp. Nie wymyślaj teorii których poprostu nie ma.
Brak polskich znakow na klawiaturze.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
wesol
TopSport
TopSport
 
Posty: 1482
Dołączył(a): 1 stycznia 2017, 14:47
Auto: Bmw
Silnik: CJXA 2.0

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez michal84 » 20 listopada 2019, 20:59

Wybacz ale bardziej ufam poradom mechaników i tunerów, którzy niejeden rozebrany silnik widzieli, niż użytkownikowi floty...

FR 5D 2016 1.8TSI manual
Zobacz Profil
michal84
Signo
Signo
 
Posty: 157
Dołączył(a): 24 stycznia 2014, 21:28
Auto: Leon 5F FR MY2016
Silnik: benzyna 1.8 turbo

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez wesol » 20 listopada 2019, 22:44

No akurat mechanikiem jestem. Aktualnie może nie czynnym w zawodzie bo tylko pokątnie weekendami coś tam robię ale wierz mi że Sharana miałem i do pracy w jedną stronę zaledwie 7.5 kilometra a wiele wiele razy leciałem po ekspresówce po 200-220 km/h. Przez miasto jadę że 2-3 km i hop na ekspresówkę cisnę kolejne 4 km i zjazd na firmę. Zjeżdżam i gaszę auto bez studzenia. Turbo nie wybuchło a rozbierałem je wiele razy.
Brak polskich znakow na klawiaturze.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
wesol
TopSport
TopSport
 
Posty: 1482
Dołączył(a): 1 stycznia 2017, 14:47
Auto: Bmw
Silnik: CJXA 2.0

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez michal84 » 20 listopada 2019, 23:05

Oczywiście szanuję odmienność poglądów. Jednak argumenty za czekaniem mnie wydają się logiczne.

FR 5D 2016 1.8TSI manual
Zobacz Profil
michal84
Signo
Signo
 
Posty: 157
Dołączył(a): 24 stycznia 2014, 21:28
Auto: Leon 5F FR MY2016
Silnik: benzyna 1.8 turbo

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez wesol » 21 listopada 2019, 06:35

Pod warunkiem że się auto dobrze palowalo. Nie było palowania to nie ma temperatury.
Brak polskich znakow na klawiaturze.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
wesol
TopSport
TopSport
 
Posty: 1482
Dołączył(a): 1 stycznia 2017, 14:47
Auto: Bmw
Silnik: CJXA 2.0

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez Mariusz47 » 21 listopada 2019, 09:44

Ale się kłótnia wywiązała ciekawa :-D .
Może ja dołączę swoje trzy grosze, Michał84 - musisz jeszcze wziąć pod uwagę że jak ktoś pisze "pod biurem gaszę" nie oznacza że zjeżdża z rozpędu z autostrady, hamuje z piskiem i gasi auto. Zanim się zwolni, zjedzie z autostrady i zaparkuje(a po firmie na pewno jest ograniczenia max 30) to mija dość czasu żeby turbo ostygło.
Seat Leon ST 1,6 TDI
Obrazek
Zobacz Profil
Mariusz47
Stella +
Stella +
 
Posty: 72
Dołączył(a): 20 września 2019, 16:46
Region: małopolskie
Auto: Seat Leon ST
Silnik: CXXB 1.6

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez wesol » 21 listopada 2019, 09:50

Tak właśnie jest. Wystarczy z 2 minuty takiego zwalniania i temperatura spada drastycznie w dół.
Brak polskich znakow na klawiaturze.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
wesol
TopSport
TopSport
 
Posty: 1482
Dołączył(a): 1 stycznia 2017, 14:47
Auto: Bmw
Silnik: CJXA 2.0

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez michal84 » 21 listopada 2019, 09:52

Stąd tak jak rozróżniałem wcześniej trzeba ocenić sytuację indywidualnie, kiedy trzeba kiedy nie i czy krócej czy dłużej. Ale nie zgodzę się że stwierdzeniem że po jeździe autostradą nie trzeba wcale (jak zasugerowano powyżej) A hitem w grupie VW jest start stop - dojeżdżam do bramek i gasi auto od razu... A 20 sek wcześniej 150 na blacie.

FR 5D 2016 1.8TSI manual
Zobacz Profil
michal84
Signo
Signo
 
Posty: 157
Dołączył(a): 24 stycznia 2014, 21:28
Auto: Leon 5F FR MY2016
Silnik: benzyna 1.8 turbo

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez wesol » 21 listopada 2019, 10:02

Zależy jaki motor. Wiesz co innego ciśnięcie jakim 1.2 te 150 km/h a co innego 1.8 czy 2.0 TSI. Zawsze groźne jest latanie top speed i takie na 90%. Jak ktoś goni na ostatnim biegu 150 gdzie ma sporą rezerwę pod nogą to tam ciepło tylko jest a nie gorąco. Ja SS wyłączyłem ale to bardziej z tego że denerwowało.
Brak polskich znakow na klawiaturze.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
wesol
TopSport
TopSport
 
Posty: 1482
Dołączył(a): 1 stycznia 2017, 14:47
Auto: Bmw
Silnik: CJXA 2.0

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez krz » 21 listopada 2019, 11:39

michal84 napisał(a):A hitem w grupie VW jest start stop - dojeżdżam do bramek i gasi auto od razu... A 20 sek wcześniej 150 na blacie.

Między innymi z tego powodu wypracowałem sobie odruch wyłączania SS zaraz po odpaleniu silnika.
Zobacz Profil
krz
Stella +
Stella +
 
Posty: 47
Dołączył(a): 1 sierpnia 2019, 13:38
Lokalizacja: Rz
Region: podkarpackie
Auto: Leon ST 1.5tsi dsg
Silnik: DADA 1.5

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez Mariusz47 » 22 listopada 2019, 11:32

michal84 napisał(a):A hitem w grupie VW jest start stop - dojeżdżam do bramek i gasi auto od razu... A 20 sek wcześniej 150 na blacie.

Mnie się wtedy zdarza wyłączyć SS, ale z ciekawości napiszę że i tak przed każdym gaszeniem - czekam.
Parę lub paręnaście sekund - po prostu parkuję, i wszystko robię bardzo powoli- czyli np. odpięcie pasów, telefonu itp. Dopiero na samym końcu gaszę brykę.
Seat Leon ST 1,6 TDI
Obrazek
Zobacz Profil
Mariusz47
Stella +
Stella +
 
Posty: 72
Dołączył(a): 20 września 2019, 16:46
Region: małopolskie
Auto: Seat Leon ST
Silnik: CXXB 1.6

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez Vampire1984 » 23 listopada 2019, 11:19

Ja sobie wyrobilem nawyk wylaczania SS i Lane Assist po kazdym wpadnieciu do auta :)
Był: Toyota Yaris FL 1.0, Toyota Corolla IX 1.4, Honda Accord VII FL 2.0, Leon 5F 1.4 viewtopic.php?f=91&t=55743
Jest: MB A250 4M viewtopic.php?f=34&t=67730
|
My other car, would be a Jet Fighter
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Vampire1984
Cupra
Cupra
 
Posty: 2085
Dołączył(a): 11 lutego 2014, 15:27
Lokalizacja: Północ
Region: zachodniopomorskie
Auto: MB A250 4M W177
Silnik: CJXA 2.0

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez sql » 23 listopada 2019, 13:11

Przecież LA może być trwale wyłączone i nie włącza się samo jak SS.
Zobacz Profil
sql
Sport
Sport
 
Posty: 279
Dołączył(a): 7 grudnia 2018, 09:33
Region: mazowieckie
Auto: Leon
Silnik: CJXA 2.0

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez MarkusD » 23 listopada 2019, 21:10

Myślę że warto przeczytać ten artykuł...
http://moto.pl/MotoPL/7,88389,23081192, ... lniac.html
Zobacz Profil
MarkusD
Sport
Sport
 
Posty: 483
Dołączył(a): 17 października 2018, 09:01
Region: śląskie
Auto: Seat Leon ST FR 2018
Silnik: benzyna 1.4

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez wesol » 24 listopada 2019, 07:58

Redaktor może nie mieć pojęcia o mechanice bo tylko pisze artykuły a nigdy nie wyciągnął z aut choć z 10 turbin. Jak nie mając doświadczenia można coś napisać?
Brak polskich znakow na klawiaturze.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
wesol
TopSport
TopSport
 
Posty: 1482
Dołączył(a): 1 stycznia 2017, 14:47
Auto: Bmw
Silnik: CJXA 2.0

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez servo » 27 listopada 2019, 15:32

wesol napisał(a):Chłodzić Niżna jak się jechało nie 120 km/h czy coś koło tego tylko jak się jechało 200 km/h przez 20 km.
Ogólnie masz rację, ale pamiętajmy, że obroty turbozespołu nie zależą od prędkości auta a od prędkości obrotowej silnika, co przekłada się na ciśnienie spalin w turbinie.
Dlatego można doprowadzić po mocnego zagrzania i rozkręcenie turbosprężarki nie przekraczając nawet 50kph - wystarczy bardzo dynamiczna jazda, na wysokich obrotach, ale na niskich biegach. Przyznaję, że statystycznie - rzadko spotykane :)
A co do studzenia i spowalniania turbosprężarki - najlepiej jest zrobić ostatni kilometr z niskim obciążeniem silnika i później starannie i długo parkować - jak to opisał @Mariusz47. To wystarczy.
Natomiast na zimnym - nikt nikogo nie zmusza, ale lepiej dobrze rozgrzać olej przed "ciśnięciem". Nie wiem, czy w każdym Seacie jest odczyt temperatury oleju, ale u mnie jest, mam tak samo w AMG - i tam można naocznie przekonać się, że olej grzeje się wolniej niż ciecz chłodząca.
Dobry olej i częsta jego wymiana wraz z filtrem również służy turbosprężarce. Tak samo sprawny i drożny filtr powietrza oraz działająca sonda/sondy lambda i sprawne wtryskiwacze (złe AFR może znacznie podnosić temperaturę spalin).
Zobacz Profil
servo
Sport
Sport
 
Posty: 236
Dołączył(a): 13 lipca 2018, 16:00
Region: dolnośląskie
Auto: Leon FR 5D 2018
Silnik: benzyna 1.8 turbo

Re: [1.4 TSI 90kW - 122KM]Jak traktować turbine?

Postprzez wesol » 27 listopada 2019, 17:13

Nie da się na niskich biegach bo jak będziesz miał np 2 bieg to dając pedał podłogę to obrotomierz zamkniesz w 6 sekund. Zapnij 6 bieg i wtedy sandał w podłogę to raz że będziesz się rozpędzał minutę to jeszcze nie zamkniesz obrotomierza i ogień maksymalny będzie szedł dalej na turbinę. Czyli można lecieć tak nawet i godzinę więc turbo będzie świecić.
Na pierwszym i drugim biegu też nie obciążysz tak silnika no chyba że zapniesz na hak jakiś duży kemping
Brak polskich znakow na klawiaturze.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
wesol
TopSport
TopSport
 
Posty: 1482
Dołączył(a): 1 stycznia 2017, 14:47
Auto: Bmw
Silnik: CJXA 2.0


Powrót do Leon 3 - Techniczne Benzyna

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości

cron