
Jednak ja nie o tym

Jak dla mnie to dostępne są tylko trzy rozwiązania tej sytuacji:
- przelutować diody w kierownicy na czerwone żeby wszystko się zgadzało (niestety nie istnieją przyciski z czerwonym podświetleniem)
- zmienić wszystkie panele, guziki i przełączniki we wnętrzu na takie, które mają białe podświetlenie
- zignorować to
Jak można domyśleć się po nazwie tego tematu - postanowiłem wymienić całe oświetlenie wnętrza na białe. Okazuje się, że Ateca to taki Leon na szczudłach i bardzo dużo części wygląda i/lub jest identycznych. W przedlifcie podświetlenie było czerwone, ale polift ma już wszystko na biało.
Między Atecą a Leonem jest jedna różnica - wiele elementów ma wykończenie "aluminiowe" zamiast "chromowanego". Pokrętła na panelu klimy, przełączniki szyb, elektryczny ręczny itd. Wnętrza większości części jednak da się przekładać aby zachować część oryginalnego wykończenia Leona.
Panel klimatyzacji
Wybór jest dosyć obfity, bo elektronika panelu (podobno) jest taka sama w każdej wersji panelu z innych samochodów grupy VAG z tej samej generacji. Wszystkie panele z Golfa mają białe podświetlenie, wiec jak ktoś nie boi się zaryzykować to można spróbować zrobić przeszczep. Osobiście mogę potwierdzić, że elektronika panelu z Ateci jest identyczna jak w Leonie.
- 5F0907044AR lub 5F0907044AT - Ateca, bez podgrzewanych foteli
- 5F0907044AS - Ateca, z podgrzewanymi fotelami
- 5G0907044BC, 5G0907044BK, 5G0907044CE, 5G0907044CE, 5G0907044CT, 5G0907044FC, 5G0907044FP, 5G0907044FS - Golf, bez podgrzewanych fotelu
- 5G0907044BD, 5G0907044BL, 5G0907044CF, 5G0907044CF, 5G0907044DA, 5G0907044FD, 5G0907044FQ, 5G0907044FT - Golf, z podgrzewanymi fotelami
Wersje z Webasto pominąłem z wiadomych względów. Gdyby jednak ktoś potrzebował to pomogę


Przyciski nad panelem klimatyzacji
Temat jest nieco skomplikowany, bo jest dużo kombinacji które występowały w Leonie - można mieć lub nie mieć trybów jazdy, start-stopa i wizualizacji czujników parkowania. Inne samochody grupy VAG niestety nie odstępują na krok i jest dużo różnych, innych wersji, które potencjalnie nadają się na przeszczep (ponad 50).
W Leonie każdy z przycisków na lewo od przycisku świateł awaryjnych posiada obsługę dwóch kolorów (czerwony + pomarańczowy) i dla uproszczenia podam numery przycisków z Ateci, które spełniają to kryterium:
- 575927137H - start-stop
- 575927137J - start-stop + wizualizacja czujników parkowania
- 575927137K - wizualizacja czujników parkowania
- 575927137L lub 575927137N - tryby jazdy + wizualizacja czujników parkowania
- 575927137M lub 575927137P - tryby jazdy + start-stop + wizualizacja czujników parkowania
Jedyne co trzeba zrobić to przełożyć plastikową część przycisków z ikonkami, aby były zgodne z wyposażeniem Leona.
Jeśli posiada ktoś przycisk do wyłączania ESP to nada się część o numerze 575927143D lub 575927143E.

Elektryczny ręczny
Sprawa prosta, bo są wyłącznie dwa numery części zależne od kodu wyposażenia: UH1 lub UH2. W Leonie też występowały te dwa kody, więc należy dopasować do swojego wyposażenie. Elektronika nadaje się do przeszczepu.
- 575927225A - dla kodu PR UH2
- 575927225C - dla kody PR UH1
- 3G0927225 - czysto teoretycznie wnętrze z tego przycisku również powinno pasować, ale nie testowałem
Pokrętło regulacji lusterek
Ateca posiada część o numerze 575959565B, która ma kształt i mocowania identyczne co w Leonie. Część wydaje się być zgrzewana, więc nie szukałem tańszych alternatyw umożliwiających przeszczep.
Przycisk centralnego zamka
Ateca posiada część o numerze 576962125, która ma kształt i mocowania identyczne co w Leonie. Ja jednak poszedłem na tańszą opcję i kupiłem część z Golfa o numerze 5G0962125A - elektronika nadawała się do przeszczepu.
Przełącznik szyb kierowcy
Są dwa numery części w zależności od rodzaju wykończenia przycisków:
- 5G0959857D - bez dekorów
- 5G0959857E - z "aluminiowymi" dekorami
Z pomocą igły lub innego cienkiego narzędzia da się przełożyć dekory.



Pozostałe przełączniki szyb
Tutaj również jest podział w zależności od rodzaju wykończenia:
- 5G0959855K lub 5G0959855M - bez dekorów
- 5G0959855L lub 5G0959855N - z "aluminiowymi" dekorami
Podobnie jak w panelu kierowcy tutaj również dekory da się przełożyć. Fabrycznie Leon posiada złączę skierowane do dołu (tak jak w 5G0959855K i 5G0959855L), jednak w boczkach drzwi jest wystarczająco dużo miejsca, żeby zamontować przełączniki ze złączem skierowanym do tyłu (5G0959855M i 5G0959855N). Niestety przełączniki ze złączem skierowanym do tyłu wymagają "drobnej modyfikacji" mocowania (trzeba wyłamać 2 plastikowe elementy). Wspominam o tym, bo złącza M i N są o wiele popularniejsze i tańsze, i z takiej opcji też skorzystałem.



Jest znacznie więcej wersji tych przycisków (np bez ikonki strzałek), jednak postanowiłem ograniczyć poradnik do takich części, które będą wyglądać identycznie jak w Leonie. Załączam zdjęcie porównujące różne rodzaje wykończenia i ikon ("aluminium", bez dekorów i strzałek, "chrom").

Pokrętło świateł
Przyznam szczerze, że nie robiłem głębszego rozeznania w tym temacie. Wiem, że część o numerze 5G0941431BD ma białe podświetlenie, przednie przeciwmgłowe, tryb automatyczny i chyba nie ma dostępnej nowszej wersji spełniającej te kryteria. Jeśli posiadacie takie wyposażenie to ta część sprawdzi się idealnie.
Lampka oświetlenia wnętrza
Podobnie jak przy pokrętle od świateł tutaj również nie notowałem swoich poszukiwań. Ważne dla mnie było aby lampka była z alarmem i 575947105J spełnia ten wymóg, a przy okazji posiada wbudowane LEDy od oświetlenia. Musiałem jedynie usunąć przycisk SOS i przełożyć maskownicę ze swojej lampki. Zainteresowanym mogę pomóc w poszukiwaniu innych wersji.
Słowem podsumowania...
Nie posiadam u siebie Kessy, więc nie musiałem zmieniać przycisku od uruchamiania silnika. Nie posiadam DSG, więc nie musiałem zmieniać podświetlenia "PRNDLa". Jedyne co zostało z czerwonym podświetleniem to dwa guziki i pokrętło głośności obok ekranu, a to brzmi jak powrót do punktu wyjścia

Cenowo wyszło, cóż... drogo:
- panel klimatyzacji + przyciski nad panelem - 450zł
- elektryczny ręczny - 50zł
- przełącznik szyb kierowcy - 65zł
- pozostałe przełączniki szyb - 3x 35zł
- pokrętło świateł - 95zł
- pokrętło regulacji lusterek- 90zł
- przycisk centralnego zamka 25zł
- lampka oświetlenia wnętrza - 200zł
Większość z tego jest jednak do odzyskania. Szacuję, że finalnie koszt tej modyfikacji powinien mnie wynieść w okolicy 200-300zł. Wszystko zależy od tego ile stracę na dostawach i na wystawianiu części ciut taniej aby je sprzedać, a nie sprzedawać.
A jakie jest moje zdanie na temat tej modyfikacji? PETARDA! Wnętrze nabrało nowocześniejszego wyglądu, a ambienty w kolorze innym niż czerwony w końcu są akceptowalne. Jedyne czego (chyba) trochę żałuję to że zostawiłem "chromy" zamiast iść w "aluminium". Taka modyfikacja wymaga jednak wymiany dodatkowych elementów, które niekoniecznie by się udało przełożyć. Wewnętrzne klamki i nawiewy z Ateci może by pasowały, ale ramka konsoli środkowej czy ekranu na pewno są inne.
Dodatkowe zdjęcia prezentujące modyfikację "z bliska":


